Agricola (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9462
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1445 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: MichalStajszczak »

Przedstawiając zarzuty co do realizmu gry napisałem, że mam na ten temat pewną hipotezę. Brzmi ona tak: Agricola tak naprawdę pokazuje, jakby wyglądało XVII-wieczne rolnictwo, gdyby wtedy była stosowana polityka rolna Unii Europejskiej.
Stąd np. dziwny sposób przyrostu stada zwierząt - maksymalnie o jedną sztukę. Przyrost nie wynikający z fizjologii ale z limitów, nałozonych przez Unię, takich jak tzw. kwoty mleczne.
A punktacja w grze to po prostu odwzorowanie systemu dopłat. Np. do 6 krów rolnik dostaje dopłatę, za następne już nie. Podobnie jest z łąką i pastwiskiem. Za ogrodzone pastwisko należy sie dopłata, za nieogrodzoną łąkę nie. Ale podatek gruntowy za łąkę się płaci i stąd te ujemne punkty.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: ragozd »

No widzisz - samo zycie ;) A analiza swietna :)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

MichalS. - co do polityki rolnej - zagdzam się :) jako ŻART dobre :) ale TYLKO jako żart! ;)
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: macike »

Dla przypomnienia: marchewka jest owocem, z którego robi się dżem, więc pomarańczowym warzywem w A. jest prawdopodobnie dynia. :twisted:
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mst »

Nawet na pewno - to właśnie tłumaczy dlaczego miniaturowe dynie pojawiły się w zestawach dodatkowych meepli do Agricoli. :)

P.S. Michał - znakomita hipoteza! :)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2796
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 351 times
Been thanked: 634 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

mst pisze:Nawet na pewno - to właśnie tłumaczy dlaczego miniaturowe dynie pojawiły się w zestawach dodatkowych meepli do Agricoli. :)
Taaa, za 6 euro! Sorki, ale ktoś tu mocno przegina. Bylem w Essen, moglem kupić, ale nie będę baranom dawał zarabiać. Generalnie polityka Lookout Games mocno mnie zniesmaczyła, tak jak Agri-Cola, której nie dało się pić :?
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Agricola

Post autor: melee »

właśnie ostatnio rozmawiałem z bazikiem o warzywkach, pomyliło mi się i powiedziałem, że są po 3 euro
bazik - to za darmo, nawet za 6 by poszło ;)
no i poszło
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Hmm, ja trochę z innej beczki.
Kilka postów temu była HOT dyskusja na temat BUDOWANIA IZB i przy okazji ktoś wklił foto UWE który gra i ma kilka kart ŻEBRANIA
na to ktoś , że pewnie ma JAŁMUŻNIKA [-2 karty żebrania]

chciałem obalić mit , że to dobra karta.
Otóż, tak naprawdę jałmużnik daje JEDNORAZOWO 2 posiłki. :| Nie lepiej iść raz na dniówkę? Nie płaci się wtedy tego jednego posiłka [no chyba ,że zagraliśmy go jako pierwszego ]

ktoś ma inne zdanie? :)
Awatar użytkownika
Styku
Posty: 232
Rejestracja: 07 sie 2007, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola

Post autor: Styku »

Lucf pisze:Otóż, tak naprawdę jałmużnik daje JEDNORAZOWO 2 posiłki. :| Nie lepiej iść raz na dniówkę? Nie płaci się wtedy tego jednego posiłka [no chyba ,że zagraliśmy go jako pierwszego ]ktoś ma inne zdanie? :)
'posiłka' ;) Chodzi o to, że na początku gry jak ma się dwóch członków rodziny może być bardziej opłacalne wykonanie innych akcji niż dniówka i wzięcie kart żebrania. Natomiast Jałmużnika można zagrać pod koniec gry kiedy akcji się ma więcej i łatwiej wygospodarować członka rodziny chcącego iść na zatrudnij pomocnika.
12' inches and single
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Agricola

Post autor: melee »

plus można mieć np. bonusy za ilość pomocników
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Agricola

Post autor: jax »

niektóre ulepszenia wymagają też określonej liczby pomocników

ale nie będę się upierał że Jałmużnik jest nadzwyczajnie mocny :)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: ragozd »

<uwaga, herezja> niektorzy ponoc tez graja dla samej przyjemnosci gry, a nie tylko dla wygranej </uwaga, herezja> :P
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: yosz »

niby tak... ale zobaczyć minę przeciwnika jak w ciągu kilku ostatnich tur z ostatniego miejsca wychodzi się na pierwsze - bezcenne ;)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Wercyngoteryx
Posty: 20
Rejestracja: 16 sty 2008, 12:32
Lokalizacja: Luboń/k. Poznania
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: Wercyngoteryx »

ragozd pisze:<uwaga, herezja> niektorzy ponoc tez graja dla samej przyjemnosci gry, a nie tylko dla wygranej </uwaga, herezja> :P
yosz pisze:niby tak... ale zobaczyć minę przeciwnika jak w ciągu kilku ostatnich tur z ostatniego miejsca wychodzi się na pierwsze - bezcenne ;)
No a cóż mają mówić Ci którym się to nie uda i zostają na ostatnim miejscu po kilku rozgrywkach. Z moją empatią nawet nie próbuję sobie tego wyobrażać...
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Styku pisze:
Lucf pisze:Otóż, tak naprawdę jałmużnik daje JEDNORAZOWO 2 posiłki. :| Nie lepiej iść raz na dniówkę? Nie płaci się wtedy tego jednego posiłka [no chyba ,że zagraliśmy go jako pierwszego ]ktoś ma inne zdanie? :)
'posiłka' ;) Chodzi o to, że na początku gry jak ma się dwóch członków rodziny może być bardziej opłacalne wykonanie innych akcji niż dniówka i wzięcie kart żebrania. Natomiast Jałmużnika można zagrać pod koniec gry kiedy akcji się ma więcej i łatwiej wygospodarować członka rodziny chcącego iść na zatrudnij pomocnika.
No to wpadłem ;) Ale mam już wytłumaczenie: nie miało być posiłka tylko "pomocnika", co potwierdza nawias [] gdzie napisalem, że chyba ze gramy go jako pierwszego - JEDNOCZEŚNIE myślałem o posiłkach ;) itd :)


Rzeczywiście pod koniec gry wydaje się, że jest częściej dostępne pole POMOCNIK, ale pod koniec gry jest już tak ciasno [pomimo większej ilości rodziny]] , że nie ma mowy na błędy, właśnie na początku można sobie jeszcze "gdybać" . jedyny plus jaki widzę przy tej karcie to taki, że może służyć jako warunek do innych kart-ale wtedy wypada ją zagrać WCZEŚNIE :)

A jeśli chce sięzrobić "ściemę'' , że niby "OJOJOJJJJ zagapiłem się i mam teraz dwie karty żebrania -jak ja to odrobię!" no to trzeba by niezły teatrzyk odstawiać , tak by ktoś nie skapnął się , że mamy Jałmużnika :|:|:|
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9462
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1445 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: MichalStajszczak »

Lucf pisze:A jeśli chce sięzrobić "ściemę'' , że niby "OJOJOJJJJ zagapiłem się i mam teraz dwie karty żebrania -jak ja to odrobię!" no to trzeba by niezły teatrzyk odstawiać , tak by ktoś nie skapnął się , że mamy Jałmużnika
Nie każdy, a może wręcz mało kto, zna na pamięć wszystkie karty Agricoli
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mst »

No to robiąc "ściemę", o której pisał Lucf trzeba powiedzieć: "Ojojoj ale się zagapiłem z tym żebraniem, gdybym chociaż miał Jałmużnika..." :wink:
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: ragozd »

No i nie zapomniec ubrac sie parszywie i dlugo myslec nad wlasnymi ruchami ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mst »

Gdy przeciwnicy również czytują felietony Kapustki szanse na zwycięstwo znacznie maleją. :twisted:
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
szpemek
Posty: 11
Rejestracja: 09 lis 2008, 21:25
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: szpemek »

Witam

Jestem po kilku partiach w agricolę (wypas gierka swoją drogą) z kartami małych usprawnień i pomocników i nasunęło się kilka watpliwości dot. pomocnika Budowniczy chat. Samą "ideę" karty rozumiem, tylko: czy jak dojdzie do 11 rundy to będę miał za darmo dodatkową izbę w chacie, bez konieczności stawiania mojego członka rodziny na akcji buduj izby? Czy muszę tam umieścić kogoś z rodziny i wtedy dostanę izbę za free? W instrukcji jest dodatkowo napisane, że aby nie zapomnieć do należy położyć izbę na rundzie 11 i to wszystko. Wtedy jak będzie początek 11 rundy to po prostu ją biorę i kładę na swojej planszy. Proszę o info bo prawie poszło na noże podczas gry :)
Druga sprawa: czy jest jakakolwiek korzyść z małego usprawienienia Figurka Maryi? (poza 2 punkami zwycięstwa na koniec gry?)

Szpemek
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

szpemek pisze:Witam

Jestem po kilku partiach w agricolę (wypas gierka swoją drogą) z kartami małych usprawnień i pomocników i nasunęło się kilka watpliwości dot. pomocnika Budowniczy chat. Samą "ideę" karty rozumiem, tylko: czy jak dojdzie do 11 rundy to będę miał za darmo dodatkową izbę w chacie, bez konieczności stawiania mojego członka rodziny na akcji buduj izby? Czy muszę tam umieścić kogoś z rodziny i wtedy dostanę izbę za free? W instrukcji jest dodatkowo napisane, że aby nie zapomnieć do należy położyć izbę na rundzie 11 i to wszystko. Wtedy jak będzie początek 11 rundy to po prostu ją biorę i kładę na swojej planszy. Proszę o info bo prawie poszło na noże podczas gry :)
Druga sprawa: czy jest jakakolwiek korzyść z małego usprawienienia Figurka Maryi? (poza 2 punkami zwycięstwa na koniec gry?)

Szpemek
1. Jak na karcie jest napisane, że otrzymujesz dodatkową izbę w 11. rundzie, to na początku 11. rundy po prostu ją otrzymujesz. Podobnie jak inne zasoby z kart małych usprawnień/pomocników, np. drewno z Prywatnego lasu.
2. Figurka Maryi po prostu daje dwa punkty i tyle. Opłaca się ją wystawić pod koniec gry, odrzucając dwa usprawnienia, które już nam nie pomogą, a które przydawały się wcześniej.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Figurke też można wystawić wcześniej o ile ma się karty , które w przyszłości będą wymagać usprawnień. Wtedy liczy się figurka do tego.

Co do budowniczego, nie mam teraz kart by spr ale jest teżchyba taki budowniczy który daje Ci za darmo 5tą albo 6tą chatę, czyli jak już masz pięc chat, za darmo tworzy się szósta. ale bardzo ciężko tyle chat narobić:)
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: Sztefan »

Lucf pisze:Figurke też można wystawić wcześniej o ile ma się karty , które w przyszłości będą wymagać usprawnień. Wtedy liczy się figurka do tego.
W takim wypadku nie opłaca się wystawiać Figurkę Maryi. Przecież by ją wyłożyć na stół musisz oddać 2 usprawnienia ;)
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

mam pytanie do wszystkich posiadaczy PL wersji Agri
czy Wam też tak łatwoo schodzi farba z plansz ??? :| Normalnie delikatnie się obchodzę z grą, ale z boków plansz na zielone farba odchodzi bardzo łatwo :|:|:|
a przecież nie włożę plansz w koszulki ;)
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Agricola

Post autor: LostLukas »

U mnie już plansze (a właściwie ich krawędzie) były lekko "poszarpane" od początku, ale nie zauważyłem, aby ich stan się pogarszał.
ODPOWIEDZ