51. Stan / 51st State (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Tycjan »

konev pisze:Że się wtrącę... przecież w mnóstwach gier jest napisane jasno w instrukcji, że danego elementu jest nieograniczona ilość i jeżeli zdarzy się tak, że w określonej sytuacji zabraknie żetonów, kosteczek czy czegoś to trzeba go czymś zastąpić, co jest pod ręką. Wydaje mi się, że jakby było to napisane w instrukcji, a nie wyjaśniane przez Trzewika na forum, to nie byłoby dyskusji.
Jest tak napisane w instrukcji na str. 2 ("Przygotowanie talii ") ;)

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Kurczu
Posty: 373
Rejestracja: 16 mar 2010, 18:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 349 times
Been thanked: 83 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Kurczu »

Zapewne w instrukcja mogłaby być trochę lepsza, ale na dobrą sprawę wszystko jest w niej wyjaśnione. Sam zadaję sporo pytań na temat zasad w tym temacie, ale jest to raczej związane z tym, że jestem nowy na forum i skoro pierwszy raz mam okazję popytać ekspertów o coś to to robię :D

W sprawie żetonów dwa, czy trzy źle się wydrukowały (i jedna karta), ale w żaden sposób nie utrudnia to rozgrywki, można użyć wielu innych żetonów, kostek, grosików, aby zastąpić, czy po prostu zachować w pamięci, że gracz może użyć dany żeton. Liczba żetonów jest odpowiednia, a jeśli ktoś już kazałby mi się czepiać to powiedziałbym, że jest ich za dużo, a nie mało. 132 żetony to całe mnóstwo, aż się boję, że mi jeszcze się pogubią :D

Co do samej gry to jest świetna. Wczoraj rozegrałem pierwszą partię i razem z koleżanką świetnie się bawiliśmy, gra jest bardzo dynamiczna, a jednocześnie daje mnóstwo zagrań do wyboru. W ramach potwierdzenia moich słów, jak dobra jest to gra, do końca tygodnia zaplanowałem sobie codziennie rozgrywki w 51. Stan ze znajomymi :) więc jeśli ktoś z powodu żetonów, czy instrukcji, waha się czy zakupić 51. Stan to ja szczerze namawiam do zakupu.
Awatar użytkownika
aswiech
Posty: 1014
Rejestracja: 16 sty 2007, 11:33
Lokalizacja: Myślenice/Kraków
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: aswiech »

Ja tak w kwestii zetonow jeszcze. Mam za soba kilkanascie gier w 51.stan i bynajmniej zetonow nie braklo. Oczywiscie, jest mozliwa sytuacja, ze jest "ciasno" - jesli np. 4 graczy akurat wylozy zdobycze na JEDEN surowiec. Czy jesli w JEDNYM momencie gry na kilka rozgrywek braknie jakiegos surowca znaczy, ze trzeba go bylo dodrukowac 2x wiecej? Bylo to przeciez wyjasniane, ze sytuacja byla dosc wyjatkowa.
Mysle, ze w ten sposob wydawnictwo do tematu podeszlo. Mimo wielu testow, ogromnej ilosci pracy i sprawdzaniu na sto sposobow NIE MA mozliwosci wyliczenia wszystkich wariantow. W duzej liczbie gier (np. W roku smoka) instrukcja precyzuje, co zrobic, jesli zetonow braknie i jak do tego podejsc.
Jeszcze w kwestii instrukcji - nie rozumiem narzekania. Ze zdarzyl sie blad? I co? Konia z rzedem temu, kto zrobil gre z instrukcja BEZ bledow, niedodopowiedzen i zrozumiala dla wszystkich. Wyjasniajac przesmiewcom - nie chodzi o poziom skomplikowania "Jengi".
51. stan to naprawde dobry kawal roboty. To swietna gra i normalnie przymykamy oczy na wieksze wpadki. Zgadzam sie w calosci z wypowiedzia kilka postow wyzej - skupmy sie na wrazeniach z rozgrywki.
PlanShow - Srodziemie
Z PlanShow --> http://planshow.blox.pl (PlanshowB)
Czas na PlanshowC
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6464
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 595 times
Been thanked: 948 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Odi »

Ok - skoro w praktyce tych żetonów nie brakuje, to świetnie. Nikt się bardziej z tego nie cieszy niz ja 8)

aswiech - tak, wydawnictwo powinno zapewnić wystarczającą ilość żetonów/pieniędzy/kosteczek/kuleczek, pokrywającą 100% sytuacji mozliwych w grze. Tak jak nigdy nie skończyły mi się karty surowców w Osadnikach, pieniądze w Wysokim Napięciu, czy miedziaki w Dominionie, tak bym nie chciał, żeby mi się skończyły żetony w 51 stanie.
Mówicie że jest ok - w porządku :wink:
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: jax »

aswiech pisze:51. stan to naprawde dobry kawal roboty. To swietna gra i normalnie przymykamy oczy na wieksze wpadki. Zgadzam sie w calosci z wypowiedzia kilka postow wyzej - skupmy sie na wrazeniach z rozgrywki.
Tylko, że o ile podforum o regułach istnieje, to o błędach - nie, więc trzeba pisać tutaj. :)

I to pisać niekoniecznie żeby coś wytknąć, ale poinformować (no bo ktoś może nie zauważył, że karta źle wydrukowana i źle gra albo że ma pomylone opisy ikonek albo nie wie co ma robić, bo mu się żetony skończyły - gdybym był w takiej sytuacji, informacja byłaby dla mnie cenna (zresztą już jest cenna, bo zaraz biorę swój egzemplarz i czytam reguły, przeglądam komponenty i teraz wiem na co zwrócić uwagę, co zapamiętać, że jest do porawki czy jak własciwie działa).
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Nataniel »

Odi pisze:Ok - skoro w praktyce tych żetonów nie brakuje, to świetnie. Nikt się bardziej z tego nie cieszy niz ja 8)

aswiech - tak, wydawnictwo powinno zapewnić wystarczającą ilość żetonów/pieniędzy/kosteczek/kuleczek, pokrywającą 100% sytuacji mozliwych w grze. Tak jak nigdy nie skończyły mi się karty surowców w Osadnikach, pieniądze w Wysokim Napięciu, czy miedziaki w Dominionie, tak bym nie chciał, żeby mi się skończyły żetony w 51 stanie.
Mówicie że jest ok - w porządku :wink:
Nie skończyły Ci się karty surowców w Osadnikach? Mi się skończyły wielokrotnie i wedle instrukcji jest to normalna sytuacja - jeżeli dla kogoś miałoby zabraknąć jakiegoś surowca, nikt go nie bierze.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: konev »

Tycjan pisze:
konev pisze:Że się wtrącę... przecież w mnóstwach gier jest napisane jasno w instrukcji, że danego elementu jest nieograniczona ilość i jeżeli zdarzy się tak, że w określonej sytuacji zabraknie żetonów, kosteczek czy czegoś to trzeba go czymś zastąpić, co jest pod ręką. Wydaje mi się, że jakby było to napisane w instrukcji, a nie wyjaśniane przez Trzewika na forum, to nie byłoby dyskusji.
Jest tak napisane w instrukcji na str. 2 ("Przygotowanie talii ") ;)
To nie ma problemu :). Chyba, że ktoś woli zapłacić parę złotych więcej, by mieć parę żetonów więcej, których użyje raz w roku przy skrajnych sytuacjach. Ale wtedy by była dyskusja, że gra za dużo kosztuje :).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6464
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 595 times
Been thanked: 948 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Odi »

Nie... Na tyle rozgrywek nigdy się nie skończyły. Nawet nie znałem tej reguły :D
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6464
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 595 times
Been thanked: 948 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Odi »

konev pisze: Chyba, że ktoś woli zapłacić parę złotych więcej, by mieć parę żetonów więcej, których użyje raz w roku przy skrajnych sytuacjach. Ale wtedy by była dyskusja, że gra za dużo kosztuje :).
No właśnie. Jak nastepne gry Portalu będa za drogie, to będziecie wiedzieli, komu za to podziekować... :twisted:
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: mst »

Odi pisze:Tak jak nigdy nie skończyły mi się [...]miedziaki w Dominionie
Miedziaki w Dominionie mogą się skończyć i przybliży to koniec partii podobnie jak skończenie każdego innego stosu z dowolnym rodzajem kart.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6464
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 595 times
Been thanked: 948 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Odi »

No tak. Zły przykład :wink:
trzewik

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: trzewik »

Na stronie Portalu opublikowaliśmy instrukcję zawierającą poprawione wyłapane 2 błędy oraz przeprosiny za problem z żetonami kontaktu. Jeszcze raz przepraszam za problem.
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Dzika Mrówka »

Hmm, nie wiem czy ktoś czytał moje wcześniejsze uwagi ale w opisie ikon nadal jest błąd. Teraz trzecia od końca powinna być ostatnią, a ostatnia trzecią od końca.
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: janekbossko »

to udostępnijcie do wydrukowania brakujacy akrusz zetonami i ko bedzie chcial sobie go zrobi...tak samo z błędną kartą
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: watman »

trzewik pisze:Na stronie Portalu opublikowaliśmy instrukcję zawierającą poprawione wyłapane 2 błędy oraz przeprosiny za problem z żetonami kontaktu. Jeszcze raz przepraszam za problem.
watman pisze: strona 10 ORT! - 'bierzącej' zamiast 'bieżącej'!
w wersji wlasnie sciagnietej ze strony blad dalej jest...
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Awatar użytkownika
aswiech
Posty: 1014
Rejestracja: 16 sty 2007, 11:33
Lokalizacja: Myślenice/Kraków
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: aswiech »

Odi pisze: aswiech - tak, wydawnictwo powinno zapewnić wystarczającą ilość żetonów/pieniędzy/kosteczek/kuleczek, pokrywającą 100% sytuacji mozliwych w grze. Tak jak nigdy nie skończyły mi się karty surowców w Osadnikach, pieniądze w Wysokim Napięciu, czy miedziaki w Dominionie, tak bym nie chciał, żeby mi się skończyły żetony w 51 stanie.
Mówicie że jest ok - w porządku :wink:
Wywolany do odpowiedzi - wyjasniam. Gdyby bylo tak, ze trzymasz te zetony przez 10 tur - ok, mogloby denerwowac. Tu tak naprawde jest staly przeplyw znacznikow, niekiedy nawet nie ich trzeba brac, bo duzo operacji mozna wykonac "wirtualnie". Np. taka akcje: biore bron (klade na swojej karcie), zamieniam na zasieg czerwony (biore znaczniki), wykladam podboj (odkladam znacznik i podkladam karte pod moja frakcje) da sie zalatwic tak ze odkladam znacznik broni i za to wykladam karte - bo wszyscy doskonale rozumieja, ze osiagnalem w ten sposob np. 2 zasiegi czerwone, a tyle kosztuje karta.
Tutaj po prostu zetony sa tak naprawde drugoplanowe i maja POMAGAC rozgrywce, a nie byc jej CELEM:) No, chyba ze chodzi o punkty zwyciestwa, a te sie nie koncza:)
PlanShow - Srodziemie
Z PlanShow --> http://planshow.blox.pl (PlanshowB)
Czas na PlanshowC
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3072
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 89 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: cezner »

aswiech pisze: Tutaj po prostu zetony sa tak naprawde drugoplanowe i maja POMAGAC rozgrywce, a nie byc jej CELEM:) No, chyba ze chodzi o punkty zwyciestwa, a te sie nie koncza:)
Chmm ale np. w Le Havre też żetony surowców nie są celem gry a mają jedynie pomagać w rozgrywce :-) A przecież nie oznacza to, że możemy się w tej grze obejść bez tych żetonów. Tzn. możemy zawsze zamiast żetonów używać zapisów na kartce. Ale przecież nie o to chodzi.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: yosz »

Andrzejowi chodziło raczej o to że czasami nie trzeba żonglować żetonami bo to się robi w pamięci. Żetony w 51 stanie są tylko na bieżącą rundę i można spokojnie zapamiętać że tutaj mam jeszcze jeden żeton, w Le Havre są na duuuuużo dłużej.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Kurczu
Posty: 373
Rejestracja: 16 mar 2010, 18:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 349 times
Been thanked: 83 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Kurczu »

Dzika Mrówka pisze:Hmm, nie wiem czy ktoś czytał moje wcześniejsze uwagi ale w opisie ikon nadal jest błąd. Teraz trzecia od końca powinna być ostatnią, a ostatnia trzecią od końca.
Według mnie teraz jest dobrze i jest tak jak wcześniej sugerowałeś.
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Wookie »

Otworzyłem pudełko, zabieram się za czytanie instrukcji i dwa pierwsze kurioza:

mam angielską pokrywkę pudełka i angielskie logo na szczycie instrukcji

tor punktacji jest na spodzie pudełka

:)
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Tycjan »

Wookie pisze:tor punktacji jest na spodzie pudełka
A gdzie ma być? :) To chyba jedyne sensowne miejsce na jego umieszczenie bez konieczności robienia dodatkowego elementu.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Dzika Mrówka »

ChosenOne pisze:
Dzika Mrówka pisze:Hmm, nie wiem czy ktoś czytał moje wcześniejsze uwagi ale w opisie ikon nadal jest błąd. Teraz trzecia od końca powinna być ostatnią, a ostatnia trzecią od końca.
Według mnie teraz jest dobrze i jest tak jak wcześniej sugerowałeś.
No teraz jest OK.
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: yosz »

Dosztukować albo zapamiętać (to błąd w druku o którym już tu pisałem), albo poprawić nadmiarowe żetony, albo wziąć 1 i 2 pamiętać że są nierozerwalne
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: jax »

Dobra, zagrałem. I powiem tak - ew. brakujące żetony surowców to PIKUŚ w porównaniu ze skandalem jaki się odczynia przy żetonach kontaktów - tych ostatnich jest zdecydowanie za mało i są w ogóle w nie pasujących nominałach. Jest to STRASZNIE uciążliwe - w porównaniu z tym kwestia, że może kiedyś w jakiejś specyficznej okoliczności zabraknie żetonów surowca jest wręcz śmieszna.
Brakujące żetony kontraktów przeszkadzają non-stop. 51 stan to nie jest trywialna gra. Ilość wyborów i ścieżek decyzyjnych jest ogromna, widać że następuje analysis paralysis i to że ja się muszę bujać z tym, że brakuje mi żetonów kontaktów, które są absolutnie krytyczne w planowaniu (nietrywialnym, podkreślam) mojej tury, strasznie dekoncentruje, przeszkadza. Zamiast skupić się na ruchu ja się zastanawiam jaki dosztukowany żeton miał oznaczać jaki rodzaj żetonu kontaktu i o jakim nominale. Coś takiego w tak złożonej grze, no sorry......

Instrukcję oceniam jak bardzo słabą. Chaos terminologiczny i niedopowiedzenia (owszem, w końcu wszystko się zazębia, ale trzeba wykonać niepotrzebny wysiłek umysłowy). Ewidentnie widać, że może i czytało ją i weryfikowało 20 osób, ale musiały to być osoby które grę wczesniej znały. Dla osoby znającej 51 stan jest ok, dla osoby kompletnie nic nie wiedzącej uprzednio o mechanice (jak ja) jej czytanie idzie jak po grudzie, chaos, wprowadzenie za wczesnie natłoku terminologii i nazw, które są wyjasnione znacznie później, nie do końca jasne skojarzenie pewnych terminów ze sobą (trzeba sobie dopowiadać).
Znacie to uczucie jak czytacie instrukcję i dosłownie płyniecie przez nią z przyjemnością? Czujecie że facet ją piszący jest waszym przyjacielem, z gorliwością i entuzjazmem i przejrzyście wszystko wam wyjaśnia? No właśnie. Czasem zdarzają się takie instrukcje. Instrukcja 51 stanu przypomina bardziej irytujące przedzieranie się przez dżunglę.

Jestem ogólnie lekko zirytowany (szczególnie przez te żetony), więc na razie nie będę pisał o samej rozgrywce.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Kurczu
Posty: 373
Rejestracja: 16 mar 2010, 18:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 349 times
Been thanked: 83 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Kurczu »

Nie rozumiem po co Ci tyle żetonów kontaktów. Jeśli używasz jednorazowych kart kontaktów to od razu je wykorzystujesz, bo nie ma na co czekać. Podobnie z kartami kontaktu danej frakcji, korzystasz i już, nie potrzebujesz znacznika zasięgu, a jeśli chcesz oznaczyć, że dany kontakt użyłeś już w tej turze to w instrukcji sugerują pozostawienie żetonów surowców na karcie kontaktu. A jeśli chodzi o żetony otrzymywane z umów, podbojów czy lokacji to uważam, że spokojnie można zapamiętać, a jeśli nie to zrobienie sobie dwóch dodatkowych żetonów to banał.
ODPOWIEDZ