Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Kaktus+
Posty: 161
Rejestracja: 17 kwie 2009, 12:05
Lokalizacja: Mielec
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: Kaktus+ »

Moje pytanie również dotyczy instrukcji więc by nie śmiecić, zapytam tutaj. Otóż temat punktowania farmerów był już parokrotnie wałkowany na forum, jednak czy powstały najnowsze oficjalne polskie zasady? Pytam, gdyż z tego co się zorientowałem na forum, zasady punktowania farmerów zmieniły się przynajmniej dwukrotnie, a pobrana ze strony Rebela instrukcja zdaje się, że zatrzymała się na pierwotnej pierwszej wersji.
Czy mogę prosić o linka do aktualnej polskiej instrukcji bądź skan lub sam wypis z instrukcji jak dokładnie powinni farmerzy punktować? Będę niezmiernie wdzięczny za pomoc.
mokotower
Posty: 1
Rejestracja: 02 lip 2011, 23:59

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: mokotower »

Mam pytanie dotyczące księżniczki. Kiedy pojawia się w mieście możemy zdjąć z niego pionek przeciwnika. Możemy czy musimy go zdjąć? Czy duże pionki i burmistrzowie traktowani są w tej sytuacji tak samo jak zwykłe? Czy dotyczy to także naszych pionków?
szakalapra
Posty: 3
Rejestracja: 28 lip 2011, 21:42

carcassonne wieża

Post autor: szakalapra »

hej, mam pytanie - może banalne:

kiedy możemy ustawiać wieżę:
- w momencie, gdy wylosujemy pionek, na którym są jej fundamenty - ustawiamy wieżę na dowolnych fundamentach bądź ustawionych już wieżach
- w każdym ruchu, pod warunkiem, że nie ustawiamy pionka na dokładanym w tej rundzie klocku


proszę o odpowiedź, bo strasznie się o te zasady kłócimy w tym dodatku

pozdrawiam
szakalapra
Posty: 3
Rejestracja: 28 lip 2011, 21:42

Re: carcassonne wieża

Post autor: szakalapra »

i jeszcze kolejne problemy po ostatniej grze się ujawniły:

- w momencie, gdy gracz dokłada klocek z fundamentami wieży, podłączając tym samym rolnika rywala do łąki ze stodołą, to rolnik idzie w niewolę, czy na konto rywala doliczane są punkty za zamknięte miasto i rolnik wraca do puli

- inna kwestia: kiedy blokować możemy wybudowane już wieże: w każdej kolejce, pod warunkiem że nie ustawiamy pionka na dokładanym przez nas klocku? czy może tylko wtedy, gdy z puli wylosujemy klocek z fundamentami wieży?

- jeśli wykupujemy z niewoli naszego pionka, kiedy możemy to zrobić?
a/ przed wylosowaniem klocka z puli
b/ po wylosowaniu klocka z puli, ale przed dołożeniem go do planszy
c/ po wylosowaniu klocka z puli i dołożeniu go do planszy

czy wykupiony pionek może zostać w tej samej kolejce użyty do postawienia go na dokladanym klocku?

sami widzicia, że instrukcja do WIEŻY nie jest precyzyjna, pomóżcie proszę

pozdro

-
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6536
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: carcassonne wieża

Post autor: abadura »

Nie mam przy sobie zasad, a dawno nie grałem już, ale o ile dobrze pamiętam...
szakalapra pisze:kiedy możemy ustawiać wieżę:
- w momencie, gdy wylosujemy pionek, na którym są jej fundamenty - ustawiamy wieżę na dowolnych fundamentach bądź ustawionych już wieżach
- w każdym ruchu, pod warunkiem, że nie ustawiamy pionka na dokładanym w tej rundzie klocku
W każdym ruchu, na dowolnych gołych fundamentach albo niezamkniętej (bez pionka na szczycie) wieży, wliczając w to tę którą (być może) właśnie dołożyliśmy w tym ruchu. Jedyny warunek to rezygnacja z kładzenia pionka.
szakalapra pisze:- w momencie, gdy gracz dokłada klocek z fundamentami wieży, podłączając tym samym rolnika rywala do łąki ze stodołą, to rolnik idzie w niewolę, czy na konto rywala doliczane są punkty za zamknięte miasto i rolnik wraca do puli
Generalnie punktowanie jest ostatnią czynnością w turze. Jeśli coś zabije pionka (może to być też smok na przykład, lub zaraza) to nie punktuje on w tej turze.

Ale zauważ, że nie ma tu znaczenia, że kładziesz kafel z wieżą. Mógł to być dowolny kafel, a wieżę ustawiłbyś gdziekolwiek (tak jednak by ściągnąć pionka-rolnika).
szakalapra pisze:- inna kwestia: kiedy blokować możemy wybudowane już wieże: w każdej kolejce, pod warunkiem że nie ustawiamy pionka na dokładanym przez nas klocku? czy może tylko wtedy, gdy z puli wylosujemy klocek z fundamentami wieży?
W każdym (pod warunkiem, że nie kładziesz pionka gdzieś indziej).
szakalapra pisze:- jeśli wykupujemy z niewoli naszego pionka, kiedy możemy to zrobić?
a/ przed wylosowaniem klocka z puli
b/ po wylosowaniu klocka z puli, ale przed dołożeniem go do planszy
c/ po wylosowaniu klocka z puli i dołożeniu go do planszy
Graliśmy tak, że w zupełnie dowolnym momencie. Ale graliśmy prawie wyłącznie w dwie osoby. Potrafię sobie wyobrazić, że przy grze na więcej osób może mieć znaczenie, kiedy wolno wykupywać. Musze poszukać w zasadach, choć przypuszczam, że nie są one jasne w tej kwesti.
szakalapra pisze:czy wykupiony pionek może zostać w tej samej kolejce użyty do postawienia go na dokladanym klocku?
Graliśmy że tak.
szakalapra
Posty: 3
Rejestracja: 28 lip 2011, 21:42

Re: carcassonne wieża

Post autor: szakalapra »

dzięki serdeczne!!! odpowiedź w samą porę, bo dziś carcassonnowy maraton się szykuje :)

miłego weekendu!
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

Carcassonne - duży pionek

Post autor: dzumandzi »

witam
od jakiegoś czasu grywam w tą wspaniałą grę

mam jedną wątpliwość dotyczącą dużego poplecznika

mając sytuację obojętnie czy na drodze / mieście czy łące
1 GRACZ - 1 duży poplecznik + 1 mały poplecznik
2 GRACZ - 1 duży poplecznik

czy w takiej sytuacji GRACZ 1 - mający przewagę w poplecznikach 2 do 1 - może bez problemu przemnożyć swój wynik razy 2
czy mam zachować zasadę - duże popleczniki się kasują zostaje mały - zatem nie przemnażam razy 2
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1345
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 558 times
Been thanked: 283 times

Re: Carcassonne - duży pionek

Post autor: Atamán »

Duży Człowiek nie mnoży punktów, on się tylko liczy za dwóch przy sprawdzeniu kto ma przewagę na drodze / mieście / łace.

W opisanej sytuacji przewaga gracza pierwszego wynosi nie tyle 2:1, ale 3:2, zatem tylko on dostanie punkty za miasto / drogę / łąkę.
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

Re: Carcassonne - duży pionek

Post autor: dzumandzi »

czyli na pewno DUŻY POPLECZNIK nie mnoży punktów tylko służy do stwarzania przewagi ?

w instrukcji jest napisane:

Każdy gracz otrzymuje do swoich 7 pionków, jeden duży pionek. Może on być użyty jak jego mniejsza wersja. Podczas obliczania punktacji liczy się jednak jak dwa normalne. Oczywiście po zakończeniu miasta, drogi, klasztoru pionek wraca do właściciela i w dalszej rozgrywce może być ponownie użyty.

Gdy pionek zostanie użyty jako złodziej, mnich, rycerz, rolnik to zachowuje on wszystkie cechy tych profesji. W czasie punktowania liczy się podwójnie. ( to zdanie mnie wyprowadziło z równowagi)
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: dzumandzi »

witam
proszę o rozwianie wątpliwości

rozumiem że zgodnie z najnowszą instrukcją dotyczącą WIEŻY
po wylosowaniu i ustawieniu kafelka mogę wykonać tylko 1 z 4 czynności:
- ustawić poplecznika
- ustawić wieżę na wieży ( i zabrać ewentualnie kogoś w niewolę)
- ustawić wieżę na polu wieży ( i zabrać ewentualnie kogoś w niewolę)
- ustawić poplecznika na wybudowanej już wieży i tym samym jej zablokowanie

jak się ma niewola do BUDOWNICZEGO
załóżmy:
przeciwnik buduje miasto w którym ma budowniczego
w moim ruchu dokładam nie opodal wieżę i biorę w niewolę jedynego w tym mieście poplecznika PRZECIWNIKA
co się staje z budowniczym ?
Awatar użytkownika
aswiech
Posty: 1014
Rejestracja: 16 sty 2007, 11:33
Lokalizacja: Myślenice/Kraków
Kontakt:

Re: Carcassonne - duży pionek

Post autor: aswiech »

MisterC pisze:Może faktycznie jest to zdanie troche niefortunnie sformułowane ale wciąż prawdziwe. Pionek liczy się podwójnie, punkty nie.
I niestety, jest to bardzo czesty blad przy tej grze...
PlanShow - Srodziemie
Z PlanShow --> http://planshow.blox.pl (PlanshowB)
Czas na PlanshowC
Awatar użytkownika
Arteusz
Posty: 151
Rejestracja: 27 sty 2008, 12:18
Lokalizacja: Kielce

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: Arteusz »

Mam małą prośbę, a nie mam czasu na przekopywanie się przez wszystkie wątki o Carcassonne.
Czy jest gdzieś w sieci kompletny zbiór aktualnych zasad ze wszystkich dodatków. Najlepiej w jednym pliku i z faq.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: dzumandzi »

wrzuciłem kompendium wiedzy ver 0,85

http://www.sendspace.com/file/gexbgj

pozdrawiam
Awatar użytkownika
Arteusz
Posty: 151
Rejestracja: 27 sty 2008, 12:18
Lokalizacja: Kielce

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: Arteusz »

Rewelacja. Wielkie dzięki za ułatwienie życia i oszczędzenie mi czasu.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
Lakonia
Posty: 1
Rejestracja: 26 sie 2011, 09:55

Carcassonne problem z budowniczym

Post autor: Lakonia »

Witam... Bardzo potrzebuję pomocy od starych wyjadaczy w Carcassonne ;P
Chodzi mi dokładniej o dodatek "kupcy i budowniczowie" a konkretniej o samego budowniczego.
Trzy pytanka:
1. Instrukcja mówi o tym, że jeśli mam postawionego budowniczego i dołożę do miasta/drogi na którym ów pionek stoi jakiś kafelek, to zdejmuję budowniczego i dobieram kolejny. Wszystko jasne.. Co się dzieje, jeżeli stoi sobie mój budowniczy a ktoś inny dokłada do mojego miasta kafel i je tym samym zamyka? (Np. żeby zabrać mi zasoby?) Czy mój budowniczy traci już szansę w tym mieście? Na logikę myślę, że tak ale prosze o potwierdzenie.
2. Powiedzmy, że wszystkie moje pionki zajmują już jakieś miasta, drogi, łąki. Nie mam nic. Ale w swoim ruchu zamykam np. drogę, na której stał budowniczy i jeden mój pionek. Punktuję, wracaja one do mnie. Dobieram nowy kafel (podwójny ruch). Czy moge wykorzystać od razu pionka (nie budowniczego), który właśnie do mnie wrócił? Czy jest to traktowane jak ta sama tura, czy już osobna?
3. Instrukcja polska mówi: ""Tak długo jak droga nie zostanie zamknięta, gracz może korzystać z przywileju podwójnego ruchu"??? O co chodzi? Czyli jeśli nie mam zamkniętej drogi/miasta z budowniczym to co turę wykonuję dwa ruchy? Mam nadzieję, że się mylę bo to bez sensu...

Bardzo prosze o pomoc
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2794
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 633 times

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: bogas »

dzumandzi pisze:wrzuciłem kompendium wiedzy ver 0,85

http://www.sendspace.com/file/gexbgj

pozdrawiam
Niesamowite :)
Mam jednak uwagę. Widzę, że jeśli chodzi o punktowanie łąk to zasady przytaczasz "niemieckie", a więc punktujemy łąki licząc ile miast do nich przylega, w odróżnieniu od punktowania "angielskiego" (w polskim wydaniu też takie jest), które punktuje niejako miasta za zasilające je łąki. Tyle tylko, że wg zasad niemieckich za każde miasto są 3 punkty a nie 4 (4 są w "angielskim"). Dodatkowo przy zasadach dodatku "Kupcy i budowniczowie" piszesz, że świnka daje bonus przy punktowaniu łąk i dostajemy 4 punkty za miasto zamiast standardowych 3 (strona 34). To ile tych punktów w końcu z tych łąk jest? ;) Trzeba by to doprecyzować.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2794
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 633 times

Re: Carcassonne problem z budowniczym

Post autor: bogas »

Lakonia pisze:Witam... Bardzo potrzebuję pomocy od starych wyjadaczy w Carcassonne ;P
Chodzi mi dokładniej o dodatek "kupcy i budowniczowie" a konkretniej o samego budowniczego.
Trzy pytanka:
1. Instrukcja mówi o tym, że jeśli mam postawionego budowniczego i dołożę do miasta/drogi na którym ów pionek stoi jakiś kafelek, to zdejmuję budowniczego i dobieram kolejny. Wszystko jasne.. Co się dzieje, jeżeli stoi sobie mój budowniczy a ktoś inny dokłada do mojego miasta kafel i je tym samym zamyka? (Np. żeby zabrać mi zasoby?) Czy mój budowniczy traci już szansę w tym mieście? Na logikę myślę, że tak ale prosze o potwierdzenie.
Nie zdejmujesz budowniczego do momentu ukończenia miasta/drogi. To po pierwsze. A jeśli chodzi o pytanie, to po co ci budowniczy w zamkniętym mieście czy na zamkniętej drodze? W tym momencie jest on bezużyteczny przecież.
Lakonia pisze:2. Powiedzmy, że wszystkie moje pionki zajmują już jakieś miasta, drogi, łąki. Nie mam nic. Ale w swoim ruchu zamykam np. drogę, na której stał budowniczy i jeden mój pionek. Punktuję, wracaja one do mnie. Dobieram nowy kafel (podwójny ruch). Czy moge wykorzystać od razu pionka (nie budowniczego), który właśnie do mnie wrócił? Czy jest to traktowane jak ta sama tura, czy już osobna?
Możesz położyć od razu na drugim kafelku tego pionka. Można też położyć w ten sposob dopiero co odzyskanego budowniczego (o ile drugi kafelek dokładany jest do drogi/miasta z przynajmniej jednym naszym pionkiem).
Lakonia pisze:3. Instrukcja polska mówi: ""Tak długo jak droga nie zostanie zamknięta, gracz może korzystać z przywileju podwójnego ruchu"??? O co chodzi? Czyli jeśli nie mam zamkniętej drogi/miasta z budowniczym to co turę wykonuję dwa ruchy? Mam nadzieję, że się mylę bo to bez sensu...
Patrz odp. do pytania 1. Dopóki droga/miasto są niezamknięte, a masz tam budowniczego to za kazdym razem gdy dokładasz kafelek do TEJ drogi/TEGO miasta masz prawo do drugiego ruchu. W momencie zamknięcia budowniczy do ciebie wraca i możesz znów go użyć.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne problem z budowniczym

Post autor: WRS »

Lakonia pisze:1. Instrukcja mówi o tym, że jeśli mam postawionego budowniczego i dołożę do miasta/drogi na którym ów pionek stoi jakiś kafelek, to zdejmuję budowniczego i dobieram kolejny. Wszystko jasne.. Co się dzieje, jeżeli stoi sobie mój budowniczy a ktoś inny dokłada do mojego miasta kafel i je tym samym zamyka? (Np. żeby zabrać mi zasoby?) Czy mój budowniczy traci już szansę w tym mieście? Na logikę myślę, że tak ale prosze o potwierdzenie.
Nie wiem gdzie o tym w instrukcji wyczytano! (w p. 3. wyjaśniam w czym rzecz!)
Budowniczy buduje miasto/drogę aż ich nie skończy! (chyba, że z innych dodatków - wieża, smok go usuną)
Rozbudowa miasta/drogi z budowniczym NIE usuwa go z tej lokacji.
Lakonia pisze:2. Powiedzmy, że wszystkie moje pionki zajmują już jakieś miasta, drogi, łąki. Nie mam nic. Ale w swoim ruchu zamykam np. drogę, na której stał budowniczy i jeden mój pionek. Punktuję, wracaja one do mnie. Dobieram nowy kafel (podwójny ruch). Czy moge wykorzystać od razu pionka (nie budowniczego), który właśnie do mnie wrócił? Czy jest to traktowane jak ta sama tura, czy już osobna?
Pionek wrócił w wyniku punktowania, zatem można go użyć.
Lakonia pisze:3. Instrukcja polska mówi: ""Tak długo jak droga nie zostanie zamknięta, gracz może korzystać z przywileju podwójnego ruchu"??? O co chodzi? Czyli jeśli nie mam zamkniętej drogi/miasta z budowniczym to co turę wykonuję dwa ruchy? Mam nadzieję, że się mylę bo to bez sensu...
Działa to tak.
1. tura
a) dokładam kafel do miasta/drogi z moim pionkiem
b) na tym kaflu stawiam budowniczego
kolejne tury
a) dokładam kafel do miasta/drogi z moim budowniczym (i oczywiście moim pionkiem/pionkami)
b) zyskuję dodatkowy ruch! dokładam kolejny kafel - w dowolne miejsce na planszy (może być i do tej lokacji z budowniczym) - jeśli mogę, stawiam tam pionka
c) koniec mojej tury
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2794
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 633 times

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: bogas »

MisterC pisze:Aż sięgnąłem po instrukcję polską, bo coś mi się nie zgadzało. No i faktycznie, w polskiej wersji obowiązuje 'niemieckie' podliczanie, czyli rozpatrujemy kolejno łąki, tak jak w podlinkowanym PDFie, czasem dostając punkty wielokrotnie za graniczne miasto.

Co do ilości punktów, to faktycznie, normalnie nalicza się po 3 punkty za miasto i 4 jeżeli jest świnka.
Faktycznie :oops: Zerkałem na pdf-a z wersji angielskiej, a nie polskiej (ja mam niemiecką). Jednak 4 punkty zamiast 3 to przy tym sposobie duża różnica.
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6536
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: abadura »

Nie czytałem PDFa (nie udało mi się przebrnąć przez kolejne linki "download", chyba coś źle poklikałem).

Ale zaczynam się gubić. Jak Waszym zdaniem liczy się łąki? Bo wydaje mi się, że obowiązujące zasady, a dokładniej 3 wersja liczenia łąk, to rozpatrywanie każdej łąki osobno, tam gracze mający największą siłę pionków dostają po 3 punkty za miasto graniczące z tą łąką. +1 punkt mają Ci (z punktujących) gracze, którzy mają też świnkę na tym polu. +1 mają wszyscy (z punktujących) gracze jeśli na łące jest kafel ze świniami (choć nie wiem czy to nie był tylko bardzo popularny house-rule). (Razem więc może wyjść nawet po 5 za miasto.) I to może doprowadzić do punktowania tego samego miasta z różnych łąk.

O ile dobrze pamiętam druga wersja zasad weszła zaraz po tym, jak Carcassonne wygrało SdJ (co wzbudzało kontrowersje). Z takimi też zasadami poszło wydanie angielskie. Ale potem niemcy wprowadzili trzecią wersję zasad, a amerykanie dość długo nie. Ale chyba w końcu się przemogli, bo o ile mnie pamięć nie myli druga wersja zasad punktowania łąk źle współgra z nowymi dodatkami (na przykład z oborami z Burmistrza i Opactwa).


Sporo w tym zamieszania. Które my REBELowymi tłumaczeniami jeszcze bardziej powiększamy...
_miki_
Posty: 9
Rejestracja: 17 gru 2010, 09:25

Carcassonne - punky za wróżkę

Post autor: _miki_ »

Witam, mam wątpliwość odnośnie liczenia punktów za wróżkę:
W instrukcji jest napisane:

Podczas punktacji obszaru (miasta, łąki, drogi), w którym znajduje się wróżka, gracz którego pionka strzeże otrzymuje 3 punkty niezależnie od tego, czy i ile punktów otrzymał w czasie punktacji. Pionek wraca do gracza, wróżka pozostaje.

Pytanie brzmi, czy zasada ta obowiązuje również przy końcowym podliczaniu punktów, tj. po zakończeniu gry.

Z jednej strony ostatnie zdanie sugeruje, że reguła ta dotyczy podliczania w czasie gry, za ukończony obszar - skoro pionek wraca, a wróżka zostaje, a z drugiej strony nie ma tu mowy o ukończonym obszarze, tylko o punktacji obszaru, a ta ma miejsce również po ukończeniu gry.

Czyli jeśli po ukończeniu gry mam nieukończoną drogę na powiedzmy 4 kafelkach i dodatkowo na kaflu z moim poddanym stoi wróżka, to otrzymuję 4 punkty za drogę i dodatkowo 3 za wróżkę, czy jednak tylko 4?


I przy okazji druga wątpliwość:
Z jednej strony po odkryciu kafla ze smokiem instrukcja dopuszcza położenie na nim poddanego (ale tylko poddanego - nie ma mowy o wróżce) i nakazuje , by w tym momencie przerwać grę i wykonać ruch smokiem, a z drugiej strony jest zapis, że zawsze, gdy gracz nie ustawi poddanego, może w zamian przestawić wróżkę.
Czy jeśli nie położę poddanego na kaflu ze smokiem, to mogę w zamian przestawić wróżkę, zanim smok się poruszy czy nie?
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne - punky za wróżkę

Post autor: Senthe »

1. Tak, dostajesz dodatkowo 3 pkt za wróżkę
2. Tak, możesz przestawić wróżkę przed ruchem smoka.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: dzumandzi »

witam
udało mi się jeszcze znaleźć poprawione kompendium wiedzy 0.85
tutaj jak zwróciłem uwagę jest sprostowane liczeni łąk na stronie 19 i 20 - wynosi 3 punkty
oraz rzekomo skorygowane inne wpadki
chyba jak na razie nie ma nic nowszego niż poniżej załączony plik pdf

przyjemnej lektury
pozdrawiam

http://www.sendspace.com/file/q6ek3f
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: dzumandzi »

znalazłem w jednej z wypowiedzi na forum - dotyczącej CARCASSONNE
że w momencie kiedy GRACZOWI znika ostatni rycerz z miasta bądź zbójnik z drogi gdzie umieszczony jest jego budowniczy
NALEŻY USUNĄĆ BUDOWNICZEGO ! tj. WRACA DO WŁAŚCICIELA

proszę o potwierdzenie !
ODPOWIEDZ