Carcassonne - pytania i wątpliwości
- Kaktus+
- Posty: 161
- Rejestracja: 17 kwie 2009, 12:05
- Lokalizacja: Mielec
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
Moje pytanie również dotyczy instrukcji więc by nie śmiecić, zapytam tutaj. Otóż temat punktowania farmerów był już parokrotnie wałkowany na forum, jednak czy powstały najnowsze oficjalne polskie zasady? Pytam, gdyż z tego co się zorientowałem na forum, zasady punktowania farmerów zmieniły się przynajmniej dwukrotnie, a pobrana ze strony Rebela instrukcja zdaje się, że zatrzymała się na pierwotnej pierwszej wersji.
Czy mogę prosić o linka do aktualnej polskiej instrukcji bądź skan lub sam wypis z instrukcji jak dokładnie powinni farmerzy punktować? Będę niezmiernie wdzięczny za pomoc.
Czy mogę prosić o linka do aktualnej polskiej instrukcji bądź skan lub sam wypis z instrukcji jak dokładnie powinni farmerzy punktować? Będę niezmiernie wdzięczny za pomoc.
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
Mam pytanie dotyczące księżniczki. Kiedy pojawia się w mieście możemy zdjąć z niego pionek przeciwnika. Możemy czy musimy go zdjąć? Czy duże pionki i burmistrzowie traktowani są w tej sytuacji tak samo jak zwykłe? Czy dotyczy to także naszych pionków?
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 28 lip 2011, 21:42
carcassonne wieża
hej, mam pytanie - może banalne:
kiedy możemy ustawiać wieżę:
- w momencie, gdy wylosujemy pionek, na którym są jej fundamenty - ustawiamy wieżę na dowolnych fundamentach bądź ustawionych już wieżach
- w każdym ruchu, pod warunkiem, że nie ustawiamy pionka na dokładanym w tej rundzie klocku
proszę o odpowiedź, bo strasznie się o te zasady kłócimy w tym dodatku
pozdrawiam
kiedy możemy ustawiać wieżę:
- w momencie, gdy wylosujemy pionek, na którym są jej fundamenty - ustawiamy wieżę na dowolnych fundamentach bądź ustawionych już wieżach
- w każdym ruchu, pod warunkiem, że nie ustawiamy pionka na dokładanym w tej rundzie klocku
proszę o odpowiedź, bo strasznie się o te zasady kłócimy w tym dodatku
pozdrawiam
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 28 lip 2011, 21:42
Re: carcassonne wieża
i jeszcze kolejne problemy po ostatniej grze się ujawniły:
- w momencie, gdy gracz dokłada klocek z fundamentami wieży, podłączając tym samym rolnika rywala do łąki ze stodołą, to rolnik idzie w niewolę, czy na konto rywala doliczane są punkty za zamknięte miasto i rolnik wraca do puli
- inna kwestia: kiedy blokować możemy wybudowane już wieże: w każdej kolejce, pod warunkiem że nie ustawiamy pionka na dokładanym przez nas klocku? czy może tylko wtedy, gdy z puli wylosujemy klocek z fundamentami wieży?
- jeśli wykupujemy z niewoli naszego pionka, kiedy możemy to zrobić?
a/ przed wylosowaniem klocka z puli
b/ po wylosowaniu klocka z puli, ale przed dołożeniem go do planszy
c/ po wylosowaniu klocka z puli i dołożeniu go do planszy
czy wykupiony pionek może zostać w tej samej kolejce użyty do postawienia go na dokladanym klocku?
sami widzicia, że instrukcja do WIEŻY nie jest precyzyjna, pomóżcie proszę
pozdro
-
- w momencie, gdy gracz dokłada klocek z fundamentami wieży, podłączając tym samym rolnika rywala do łąki ze stodołą, to rolnik idzie w niewolę, czy na konto rywala doliczane są punkty za zamknięte miasto i rolnik wraca do puli
- inna kwestia: kiedy blokować możemy wybudowane już wieże: w każdej kolejce, pod warunkiem że nie ustawiamy pionka na dokładanym przez nas klocku? czy może tylko wtedy, gdy z puli wylosujemy klocek z fundamentami wieży?
- jeśli wykupujemy z niewoli naszego pionka, kiedy możemy to zrobić?
a/ przed wylosowaniem klocka z puli
b/ po wylosowaniu klocka z puli, ale przed dołożeniem go do planszy
c/ po wylosowaniu klocka z puli i dołożeniu go do planszy
czy wykupiony pionek może zostać w tej samej kolejce użyty do postawienia go na dokladanym klocku?
sami widzicia, że instrukcja do WIEŻY nie jest precyzyjna, pomóżcie proszę
pozdro
-
- abadura
- Moderator
- Posty: 6536
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Re: carcassonne wieża
Nie mam przy sobie zasad, a dawno nie grałem już, ale o ile dobrze pamiętam...
Ale zauważ, że nie ma tu znaczenia, że kładziesz kafel z wieżą. Mógł to być dowolny kafel, a wieżę ustawiłbyś gdziekolwiek (tak jednak by ściągnąć pionka-rolnika).
W każdym ruchu, na dowolnych gołych fundamentach albo niezamkniętej (bez pionka na szczycie) wieży, wliczając w to tę którą (być może) właśnie dołożyliśmy w tym ruchu. Jedyny warunek to rezygnacja z kładzenia pionka.szakalapra pisze:kiedy możemy ustawiać wieżę:
- w momencie, gdy wylosujemy pionek, na którym są jej fundamenty - ustawiamy wieżę na dowolnych fundamentach bądź ustawionych już wieżach
- w każdym ruchu, pod warunkiem, że nie ustawiamy pionka na dokładanym w tej rundzie klocku
Generalnie punktowanie jest ostatnią czynnością w turze. Jeśli coś zabije pionka (może to być też smok na przykład, lub zaraza) to nie punktuje on w tej turze.szakalapra pisze:- w momencie, gdy gracz dokłada klocek z fundamentami wieży, podłączając tym samym rolnika rywala do łąki ze stodołą, to rolnik idzie w niewolę, czy na konto rywala doliczane są punkty za zamknięte miasto i rolnik wraca do puli
Ale zauważ, że nie ma tu znaczenia, że kładziesz kafel z wieżą. Mógł to być dowolny kafel, a wieżę ustawiłbyś gdziekolwiek (tak jednak by ściągnąć pionka-rolnika).
W każdym (pod warunkiem, że nie kładziesz pionka gdzieś indziej).szakalapra pisze:- inna kwestia: kiedy blokować możemy wybudowane już wieże: w każdej kolejce, pod warunkiem że nie ustawiamy pionka na dokładanym przez nas klocku? czy może tylko wtedy, gdy z puli wylosujemy klocek z fundamentami wieży?
Graliśmy tak, że w zupełnie dowolnym momencie. Ale graliśmy prawie wyłącznie w dwie osoby. Potrafię sobie wyobrazić, że przy grze na więcej osób może mieć znaczenie, kiedy wolno wykupywać. Musze poszukać w zasadach, choć przypuszczam, że nie są one jasne w tej kwesti.szakalapra pisze:- jeśli wykupujemy z niewoli naszego pionka, kiedy możemy to zrobić?
a/ przed wylosowaniem klocka z puli
b/ po wylosowaniu klocka z puli, ale przed dołożeniem go do planszy
c/ po wylosowaniu klocka z puli i dołożeniu go do planszy
Graliśmy że tak.szakalapra pisze:czy wykupiony pionek może zostać w tej samej kolejce użyty do postawienia go na dokladanym klocku?
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 28 lip 2011, 21:42
Re: carcassonne wieża
dzięki serdeczne!!! odpowiedź w samą porę, bo dziś carcassonnowy maraton się szykuje
miłego weekendu!
miłego weekendu!
Carcassonne - duży pionek
witam
od jakiegoś czasu grywam w tą wspaniałą grę
mam jedną wątpliwość dotyczącą dużego poplecznika
mając sytuację obojętnie czy na drodze / mieście czy łące
1 GRACZ - 1 duży poplecznik + 1 mały poplecznik
2 GRACZ - 1 duży poplecznik
czy w takiej sytuacji GRACZ 1 - mający przewagę w poplecznikach 2 do 1 - może bez problemu przemnożyć swój wynik razy 2
czy mam zachować zasadę - duże popleczniki się kasują zostaje mały - zatem nie przemnażam razy 2
od jakiegoś czasu grywam w tą wspaniałą grę
mam jedną wątpliwość dotyczącą dużego poplecznika
mając sytuację obojętnie czy na drodze / mieście czy łące
1 GRACZ - 1 duży poplecznik + 1 mały poplecznik
2 GRACZ - 1 duży poplecznik
czy w takiej sytuacji GRACZ 1 - mający przewagę w poplecznikach 2 do 1 - może bez problemu przemnożyć swój wynik razy 2
czy mam zachować zasadę - duże popleczniki się kasują zostaje mały - zatem nie przemnażam razy 2
- Atamán
- Posty: 1345
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 558 times
- Been thanked: 283 times
Re: Carcassonne - duży pionek
Duży Człowiek nie mnoży punktów, on się tylko liczy za dwóch przy sprawdzeniu kto ma przewagę na drodze / mieście / łace.
W opisanej sytuacji przewaga gracza pierwszego wynosi nie tyle 2:1, ale 3:2, zatem tylko on dostanie punkty za miasto / drogę / łąkę.
W opisanej sytuacji przewaga gracza pierwszego wynosi nie tyle 2:1, ale 3:2, zatem tylko on dostanie punkty za miasto / drogę / łąkę.
Re: Carcassonne - duży pionek
czyli na pewno DUŻY POPLECZNIK nie mnoży punktów tylko służy do stwarzania przewagi ?
w instrukcji jest napisane:
Każdy gracz otrzymuje do swoich 7 pionków, jeden duży pionek. Może on być użyty jak jego mniejsza wersja. Podczas obliczania punktacji liczy się jednak jak dwa normalne. Oczywiście po zakończeniu miasta, drogi, klasztoru pionek wraca do właściciela i w dalszej rozgrywce może być ponownie użyty.
Gdy pionek zostanie użyty jako złodziej, mnich, rycerz, rolnik to zachowuje on wszystkie cechy tych profesji. W czasie punktowania liczy się podwójnie. ( to zdanie mnie wyprowadziło z równowagi)
w instrukcji jest napisane:
Każdy gracz otrzymuje do swoich 7 pionków, jeden duży pionek. Może on być użyty jak jego mniejsza wersja. Podczas obliczania punktacji liczy się jednak jak dwa normalne. Oczywiście po zakończeniu miasta, drogi, klasztoru pionek wraca do właściciela i w dalszej rozgrywce może być ponownie użyty.
Gdy pionek zostanie użyty jako złodziej, mnich, rycerz, rolnik to zachowuje on wszystkie cechy tych profesji. W czasie punktowania liczy się podwójnie. ( to zdanie mnie wyprowadziło z równowagi)
CARCASSONNE wieża - budowniczy
witam
proszę o rozwianie wątpliwości
rozumiem że zgodnie z najnowszą instrukcją dotyczącą WIEŻY
po wylosowaniu i ustawieniu kafelka mogę wykonać tylko 1 z 4 czynności:
- ustawić poplecznika
- ustawić wieżę na wieży ( i zabrać ewentualnie kogoś w niewolę)
- ustawić wieżę na polu wieży ( i zabrać ewentualnie kogoś w niewolę)
- ustawić poplecznika na wybudowanej już wieży i tym samym jej zablokowanie
jak się ma niewola do BUDOWNICZEGO
załóżmy:
przeciwnik buduje miasto w którym ma budowniczego
w moim ruchu dokładam nie opodal wieżę i biorę w niewolę jedynego w tym mieście poplecznika PRZECIWNIKA
co się staje z budowniczym ?
proszę o rozwianie wątpliwości
rozumiem że zgodnie z najnowszą instrukcją dotyczącą WIEŻY
po wylosowaniu i ustawieniu kafelka mogę wykonać tylko 1 z 4 czynności:
- ustawić poplecznika
- ustawić wieżę na wieży ( i zabrać ewentualnie kogoś w niewolę)
- ustawić wieżę na polu wieży ( i zabrać ewentualnie kogoś w niewolę)
- ustawić poplecznika na wybudowanej już wieży i tym samym jej zablokowanie
jak się ma niewola do BUDOWNICZEGO
załóżmy:
przeciwnik buduje miasto w którym ma budowniczego
w moim ruchu dokładam nie opodal wieżę i biorę w niewolę jedynego w tym mieście poplecznika PRZECIWNIKA
co się staje z budowniczym ?
Re: Carcassonne - duży pionek
I niestety, jest to bardzo czesty blad przy tej grze...MisterC pisze:Może faktycznie jest to zdanie troche niefortunnie sformułowane ale wciąż prawdziwe. Pionek liczy się podwójnie, punkty nie.
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
Mam małą prośbę, a nie mam czasu na przekopywanie się przez wszystkie wątki o Carcassonne.
Czy jest gdzieś w sieci kompletny zbiór aktualnych zasad ze wszystkich dodatków. Najlepiej w jednym pliku i z faq.
Czy jest gdzieś w sieci kompletny zbiór aktualnych zasad ze wszystkich dodatków. Najlepiej w jednym pliku i z faq.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
Rewelacja. Wielkie dzięki za ułatwienie życia i oszczędzenie mi czasu.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
Carcassonne problem z budowniczym
Witam... Bardzo potrzebuję pomocy od starych wyjadaczy w Carcassonne ;P
Chodzi mi dokładniej o dodatek "kupcy i budowniczowie" a konkretniej o samego budowniczego.
Trzy pytanka:
1. Instrukcja mówi o tym, że jeśli mam postawionego budowniczego i dołożę do miasta/drogi na którym ów pionek stoi jakiś kafelek, to zdejmuję budowniczego i dobieram kolejny. Wszystko jasne.. Co się dzieje, jeżeli stoi sobie mój budowniczy a ktoś inny dokłada do mojego miasta kafel i je tym samym zamyka? (Np. żeby zabrać mi zasoby?) Czy mój budowniczy traci już szansę w tym mieście? Na logikę myślę, że tak ale prosze o potwierdzenie.
2. Powiedzmy, że wszystkie moje pionki zajmują już jakieś miasta, drogi, łąki. Nie mam nic. Ale w swoim ruchu zamykam np. drogę, na której stał budowniczy i jeden mój pionek. Punktuję, wracaja one do mnie. Dobieram nowy kafel (podwójny ruch). Czy moge wykorzystać od razu pionka (nie budowniczego), który właśnie do mnie wrócił? Czy jest to traktowane jak ta sama tura, czy już osobna?
3. Instrukcja polska mówi: ""Tak długo jak droga nie zostanie zamknięta, gracz może korzystać z przywileju podwójnego ruchu"??? O co chodzi? Czyli jeśli nie mam zamkniętej drogi/miasta z budowniczym to co turę wykonuję dwa ruchy? Mam nadzieję, że się mylę bo to bez sensu...
Bardzo prosze o pomoc
Chodzi mi dokładniej o dodatek "kupcy i budowniczowie" a konkretniej o samego budowniczego.
Trzy pytanka:
1. Instrukcja mówi o tym, że jeśli mam postawionego budowniczego i dołożę do miasta/drogi na którym ów pionek stoi jakiś kafelek, to zdejmuję budowniczego i dobieram kolejny. Wszystko jasne.. Co się dzieje, jeżeli stoi sobie mój budowniczy a ktoś inny dokłada do mojego miasta kafel i je tym samym zamyka? (Np. żeby zabrać mi zasoby?) Czy mój budowniczy traci już szansę w tym mieście? Na logikę myślę, że tak ale prosze o potwierdzenie.
2. Powiedzmy, że wszystkie moje pionki zajmują już jakieś miasta, drogi, łąki. Nie mam nic. Ale w swoim ruchu zamykam np. drogę, na której stał budowniczy i jeden mój pionek. Punktuję, wracaja one do mnie. Dobieram nowy kafel (podwójny ruch). Czy moge wykorzystać od razu pionka (nie budowniczego), który właśnie do mnie wrócił? Czy jest to traktowane jak ta sama tura, czy już osobna?
3. Instrukcja polska mówi: ""Tak długo jak droga nie zostanie zamknięta, gracz może korzystać z przywileju podwójnego ruchu"??? O co chodzi? Czyli jeśli nie mam zamkniętej drogi/miasta z budowniczym to co turę wykonuję dwa ruchy? Mam nadzieję, że się mylę bo to bez sensu...
Bardzo prosze o pomoc
- bogas
- Posty: 2794
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 633 times
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
Niesamowitedzumandzi pisze:wrzuciłem kompendium wiedzy ver 0,85
http://www.sendspace.com/file/gexbgj
pozdrawiam
Mam jednak uwagę. Widzę, że jeśli chodzi o punktowanie łąk to zasady przytaczasz "niemieckie", a więc punktujemy łąki licząc ile miast do nich przylega, w odróżnieniu od punktowania "angielskiego" (w polskim wydaniu też takie jest), które punktuje niejako miasta za zasilające je łąki. Tyle tylko, że wg zasad niemieckich za każde miasto są 3 punkty a nie 4 (4 są w "angielskim"). Dodatkowo przy zasadach dodatku "Kupcy i budowniczowie" piszesz, że świnka daje bonus przy punktowaniu łąk i dostajemy 4 punkty za miasto zamiast standardowych 3 (strona 34). To ile tych punktów w końcu z tych łąk jest? Trzeba by to doprecyzować.
- bogas
- Posty: 2794
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 633 times
Re: Carcassonne problem z budowniczym
Nie zdejmujesz budowniczego do momentu ukończenia miasta/drogi. To po pierwsze. A jeśli chodzi o pytanie, to po co ci budowniczy w zamkniętym mieście czy na zamkniętej drodze? W tym momencie jest on bezużyteczny przecież.Lakonia pisze:Witam... Bardzo potrzebuję pomocy od starych wyjadaczy w Carcassonne ;P
Chodzi mi dokładniej o dodatek "kupcy i budowniczowie" a konkretniej o samego budowniczego.
Trzy pytanka:
1. Instrukcja mówi o tym, że jeśli mam postawionego budowniczego i dołożę do miasta/drogi na którym ów pionek stoi jakiś kafelek, to zdejmuję budowniczego i dobieram kolejny. Wszystko jasne.. Co się dzieje, jeżeli stoi sobie mój budowniczy a ktoś inny dokłada do mojego miasta kafel i je tym samym zamyka? (Np. żeby zabrać mi zasoby?) Czy mój budowniczy traci już szansę w tym mieście? Na logikę myślę, że tak ale prosze o potwierdzenie.
Możesz położyć od razu na drugim kafelku tego pionka. Można też położyć w ten sposob dopiero co odzyskanego budowniczego (o ile drugi kafelek dokładany jest do drogi/miasta z przynajmniej jednym naszym pionkiem).Lakonia pisze:2. Powiedzmy, że wszystkie moje pionki zajmują już jakieś miasta, drogi, łąki. Nie mam nic. Ale w swoim ruchu zamykam np. drogę, na której stał budowniczy i jeden mój pionek. Punktuję, wracaja one do mnie. Dobieram nowy kafel (podwójny ruch). Czy moge wykorzystać od razu pionka (nie budowniczego), który właśnie do mnie wrócił? Czy jest to traktowane jak ta sama tura, czy już osobna?
Patrz odp. do pytania 1. Dopóki droga/miasto są niezamknięte, a masz tam budowniczego to za kazdym razem gdy dokładasz kafelek do TEJ drogi/TEGO miasta masz prawo do drugiego ruchu. W momencie zamknięcia budowniczy do ciebie wraca i możesz znów go użyć.Lakonia pisze:3. Instrukcja polska mówi: ""Tak długo jak droga nie zostanie zamknięta, gracz może korzystać z przywileju podwójnego ruchu"??? O co chodzi? Czyli jeśli nie mam zamkniętej drogi/miasta z budowniczym to co turę wykonuję dwa ruchy? Mam nadzieję, że się mylę bo to bez sensu...
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne problem z budowniczym
Nie wiem gdzie o tym w instrukcji wyczytano! (w p. 3. wyjaśniam w czym rzecz!)Lakonia pisze:1. Instrukcja mówi o tym, że jeśli mam postawionego budowniczego i dołożę do miasta/drogi na którym ów pionek stoi jakiś kafelek, to zdejmuję budowniczego i dobieram kolejny. Wszystko jasne.. Co się dzieje, jeżeli stoi sobie mój budowniczy a ktoś inny dokłada do mojego miasta kafel i je tym samym zamyka? (Np. żeby zabrać mi zasoby?) Czy mój budowniczy traci już szansę w tym mieście? Na logikę myślę, że tak ale prosze o potwierdzenie.
Budowniczy buduje miasto/drogę aż ich nie skończy! (chyba, że z innych dodatków - wieża, smok go usuną)
Rozbudowa miasta/drogi z budowniczym NIE usuwa go z tej lokacji.
Pionek wrócił w wyniku punktowania, zatem można go użyć.Lakonia pisze:2. Powiedzmy, że wszystkie moje pionki zajmują już jakieś miasta, drogi, łąki. Nie mam nic. Ale w swoim ruchu zamykam np. drogę, na której stał budowniczy i jeden mój pionek. Punktuję, wracaja one do mnie. Dobieram nowy kafel (podwójny ruch). Czy moge wykorzystać od razu pionka (nie budowniczego), który właśnie do mnie wrócił? Czy jest to traktowane jak ta sama tura, czy już osobna?
Działa to tak.Lakonia pisze:3. Instrukcja polska mówi: ""Tak długo jak droga nie zostanie zamknięta, gracz może korzystać z przywileju podwójnego ruchu"??? O co chodzi? Czyli jeśli nie mam zamkniętej drogi/miasta z budowniczym to co turę wykonuję dwa ruchy? Mam nadzieję, że się mylę bo to bez sensu...
1. tura
a) dokładam kafel do miasta/drogi z moim pionkiem
b) na tym kaflu stawiam budowniczego
kolejne tury
a) dokładam kafel do miasta/drogi z moim budowniczym (i oczywiście moim pionkiem/pionkami)
b) zyskuję dodatkowy ruch! dokładam kolejny kafel - w dowolne miejsce na planszy (może być i do tej lokacji z budowniczym) - jeśli mogę, stawiam tam pionka
c) koniec mojej tury
- bogas
- Posty: 2794
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 633 times
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
Faktycznie Zerkałem na pdf-a z wersji angielskiej, a nie polskiej (ja mam niemiecką). Jednak 4 punkty zamiast 3 to przy tym sposobie duża różnica.MisterC pisze:Aż sięgnąłem po instrukcję polską, bo coś mi się nie zgadzało. No i faktycznie, w polskiej wersji obowiązuje 'niemieckie' podliczanie, czyli rozpatrujemy kolejno łąki, tak jak w podlinkowanym PDFie, czasem dostając punkty wielokrotnie za graniczne miasto.
Co do ilości punktów, to faktycznie, normalnie nalicza się po 3 punkty za miasto i 4 jeżeli jest świnka.
- abadura
- Moderator
- Posty: 6536
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
Nie czytałem PDFa (nie udało mi się przebrnąć przez kolejne linki "download", chyba coś źle poklikałem).
Ale zaczynam się gubić. Jak Waszym zdaniem liczy się łąki? Bo wydaje mi się, że obowiązujące zasady, a dokładniej 3 wersja liczenia łąk, to rozpatrywanie każdej łąki osobno, tam gracze mający największą siłę pionków dostają po 3 punkty za miasto graniczące z tą łąką. +1 punkt mają Ci (z punktujących) gracze, którzy mają też świnkę na tym polu. +1 mają wszyscy (z punktujących) gracze jeśli na łące jest kafel ze świniami (choć nie wiem czy to nie był tylko bardzo popularny house-rule). (Razem więc może wyjść nawet po 5 za miasto.) I to może doprowadzić do punktowania tego samego miasta z różnych łąk.
O ile dobrze pamiętam druga wersja zasad weszła zaraz po tym, jak Carcassonne wygrało SdJ (co wzbudzało kontrowersje). Z takimi też zasadami poszło wydanie angielskie. Ale potem niemcy wprowadzili trzecią wersję zasad, a amerykanie dość długo nie. Ale chyba w końcu się przemogli, bo o ile mnie pamięć nie myli druga wersja zasad punktowania łąk źle współgra z nowymi dodatkami (na przykład z oborami z Burmistrza i Opactwa).
Sporo w tym zamieszania. Które my REBELowymi tłumaczeniami jeszcze bardziej powiększamy...
Ale zaczynam się gubić. Jak Waszym zdaniem liczy się łąki? Bo wydaje mi się, że obowiązujące zasady, a dokładniej 3 wersja liczenia łąk, to rozpatrywanie każdej łąki osobno, tam gracze mający największą siłę pionków dostają po 3 punkty za miasto graniczące z tą łąką. +1 punkt mają Ci (z punktujących) gracze, którzy mają też świnkę na tym polu. +1 mają wszyscy (z punktujących) gracze jeśli na łące jest kafel ze świniami (choć nie wiem czy to nie był tylko bardzo popularny house-rule). (Razem więc może wyjść nawet po 5 za miasto.) I to może doprowadzić do punktowania tego samego miasta z różnych łąk.
O ile dobrze pamiętam druga wersja zasad weszła zaraz po tym, jak Carcassonne wygrało SdJ (co wzbudzało kontrowersje). Z takimi też zasadami poszło wydanie angielskie. Ale potem niemcy wprowadzili trzecią wersję zasad, a amerykanie dość długo nie. Ale chyba w końcu się przemogli, bo o ile mnie pamięć nie myli druga wersja zasad punktowania łąk źle współgra z nowymi dodatkami (na przykład z oborami z Burmistrza i Opactwa).
Sporo w tym zamieszania. Które my REBELowymi tłumaczeniami jeszcze bardziej powiększamy...
Carcassonne - punky za wróżkę
Witam, mam wątpliwość odnośnie liczenia punktów za wróżkę:
W instrukcji jest napisane:
Podczas punktacji obszaru (miasta, łąki, drogi), w którym znajduje się wróżka, gracz którego pionka strzeże otrzymuje 3 punkty niezależnie od tego, czy i ile punktów otrzymał w czasie punktacji. Pionek wraca do gracza, wróżka pozostaje.
Pytanie brzmi, czy zasada ta obowiązuje również przy końcowym podliczaniu punktów, tj. po zakończeniu gry.
Z jednej strony ostatnie zdanie sugeruje, że reguła ta dotyczy podliczania w czasie gry, za ukończony obszar - skoro pionek wraca, a wróżka zostaje, a z drugiej strony nie ma tu mowy o ukończonym obszarze, tylko o punktacji obszaru, a ta ma miejsce również po ukończeniu gry.
Czyli jeśli po ukończeniu gry mam nieukończoną drogę na powiedzmy 4 kafelkach i dodatkowo na kaflu z moim poddanym stoi wróżka, to otrzymuję 4 punkty za drogę i dodatkowo 3 za wróżkę, czy jednak tylko 4?
I przy okazji druga wątpliwość:
Z jednej strony po odkryciu kafla ze smokiem instrukcja dopuszcza położenie na nim poddanego (ale tylko poddanego - nie ma mowy o wróżce) i nakazuje , by w tym momencie przerwać grę i wykonać ruch smokiem, a z drugiej strony jest zapis, że zawsze, gdy gracz nie ustawi poddanego, może w zamian przestawić wróżkę.
Czy jeśli nie położę poddanego na kaflu ze smokiem, to mogę w zamian przestawić wróżkę, zanim smok się poruszy czy nie?
W instrukcji jest napisane:
Podczas punktacji obszaru (miasta, łąki, drogi), w którym znajduje się wróżka, gracz którego pionka strzeże otrzymuje 3 punkty niezależnie od tego, czy i ile punktów otrzymał w czasie punktacji. Pionek wraca do gracza, wróżka pozostaje.
Pytanie brzmi, czy zasada ta obowiązuje również przy końcowym podliczaniu punktów, tj. po zakończeniu gry.
Z jednej strony ostatnie zdanie sugeruje, że reguła ta dotyczy podliczania w czasie gry, za ukończony obszar - skoro pionek wraca, a wróżka zostaje, a z drugiej strony nie ma tu mowy o ukończonym obszarze, tylko o punktacji obszaru, a ta ma miejsce również po ukończeniu gry.
Czyli jeśli po ukończeniu gry mam nieukończoną drogę na powiedzmy 4 kafelkach i dodatkowo na kaflu z moim poddanym stoi wróżka, to otrzymuję 4 punkty za drogę i dodatkowo 3 za wróżkę, czy jednak tylko 4?
I przy okazji druga wątpliwość:
Z jednej strony po odkryciu kafla ze smokiem instrukcja dopuszcza położenie na nim poddanego (ale tylko poddanego - nie ma mowy o wróżce) i nakazuje , by w tym momencie przerwać grę i wykonać ruch smokiem, a z drugiej strony jest zapis, że zawsze, gdy gracz nie ustawi poddanego, może w zamian przestawić wróżkę.
Czy jeśli nie położę poddanego na kaflu ze smokiem, to mogę w zamian przestawić wróżkę, zanim smok się poruszy czy nie?
-
- Posty: 1719
- Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Re: Carcassonne - punky za wróżkę
1. Tak, dostajesz dodatkowo 3 pkt za wróżkę
2. Tak, możesz przestawić wróżkę przed ruchem smoka.
2. Tak, możesz przestawić wróżkę przed ruchem smoka.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
witam
udało mi się jeszcze znaleźć poprawione kompendium wiedzy 0.85
tutaj jak zwróciłem uwagę jest sprostowane liczeni łąk na stronie 19 i 20 - wynosi 3 punkty
oraz rzekomo skorygowane inne wpadki
chyba jak na razie nie ma nic nowszego niż poniżej załączony plik pdf
przyjemnej lektury
pozdrawiam
http://www.sendspace.com/file/q6ek3f
udało mi się jeszcze znaleźć poprawione kompendium wiedzy 0.85
tutaj jak zwróciłem uwagę jest sprostowane liczeni łąk na stronie 19 i 20 - wynosi 3 punkty
oraz rzekomo skorygowane inne wpadki
chyba jak na razie nie ma nic nowszego niż poniżej załączony plik pdf
przyjemnej lektury
pozdrawiam
http://www.sendspace.com/file/q6ek3f
Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy
znalazłem w jednej z wypowiedzi na forum - dotyczącej CARCASSONNE
że w momencie kiedy GRACZOWI znika ostatni rycerz z miasta bądź zbójnik z drogi gdzie umieszczony jest jego budowniczy
NALEŻY USUNĄĆ BUDOWNICZEGO ! tj. WRACA DO WŁAŚCICIELA
proszę o potwierdzenie !
że w momencie kiedy GRACZOWI znika ostatni rycerz z miasta bądź zbójnik z drogi gdzie umieszczony jest jego budowniczy
NALEŻY USUNĄĆ BUDOWNICZEGO ! tj. WRACA DO WŁAŚCICIELA
proszę o potwierdzenie !