Android: Netrunner (Richard Garfield, Lukas Litzsinger)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5611
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 801 times
Been thanked: 1246 times
Kontakt:

Re: Android: Netrunner

Post autor: mat_eyo »

Ja jak na razie nie zauważyłem przewagi którejś ze stron. Wydaje mi się jedynie, że runner, który nie przyciśnie na początku i nie zdobędzie choć kilku punktów to runner, który później ma spory problem. Po pierwsze korp ma dużo "przystępniejszy" swój warunek zwycięstwa, niech ktoś zaprzeczy i stwierdzi, że łatwiej jest przewinąć R&D korpa niż wypłaszczyć runnera ;)
Po drugie w sytuacji kiedy każdy serwer jest chroniony przez 2-3 lody (nawet niezrezowane) sumaryczny koszt ich "obsługi" (rez vs łamanie) jest niższy w przypadku korpa, który w podstawce chyba łatwiej też zarabia niż runner.
Reasumując jestem sobie spokojnie w stanie wyobrazić korpa, który przegrywając 0:6 wygrywa mecz na punkty. Runner w takiej sytuacji ma już dużo ciężej.
BozaLampka
Posty: 8
Rejestracja: 23 lut 2008, 17:02
Lokalizacja: Olsztynek

Re: Android: Netrunner

Post autor: BozaLampka »

Bea pisze:
Leviathan pisze:Na BGG jest świetny wpis traktujący o odsetku zwycięstw KORPO i Runnera. Szczerze polecam:
http://bgg.cc/blogpost/19313/game-balan ... percentile
Nie martwi was to?
42% dla korporacji i 58% dla runnera byłoby problemem gdyby mecz w netrunnerze grało się tylko w jedną stronę. W grze turniejowej gra się obiema stronami, więc nie widzę tu problemu przewagi którejś ze stron i takim wypadku idealny balans nie jest potrzebny.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: Bea »

mat_eyo pisze:Ja jak na razie nie zauważyłem przewagi którejś ze stron.
Cóż z tego jak statystyki mówią inaczej. :(
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5611
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 801 times
Been thanked: 1246 times
Kontakt:

Re: Android: Netrunner

Post autor: mat_eyo »

To z tego, że gra mi się przyjemnie i nie widzę przewagi którejś strony. Nie mam z tym problemu, najczęściej i tak gram każdą stroną na zmianę. Nawet jak na octgn zagram 3 razy z rzędu korpem, bo ktoś złożył sobie nowy deck runnerem i chce potestować to później zakładam grę i piszę, że szukam kogoś do gry korpem.
Poza tym nie bez przyczyny mówi się, że są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki. Jeśli mój znajomy nigdy w życiu nie grał w żadną planszówkę a ja dzień w dzień gram przynajmniej kilka partii w Netka to statystycznie rzecz biorąc obaj jesteśmy planszoholikami ;)
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: Bea »

mat_eyo pisze:To z tego, że gra mi się przyjemnie i nie widzę przewagi którejś strony.
Nie chcę się z tobą kłócić, ale boję się że na razie nie widzimy przewagi którejś ze stron, ale później zacznie nam to doskwierać.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5611
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 801 times
Been thanked: 1246 times
Kontakt:

Re: Android: Netrunner

Post autor: mat_eyo »

Ok to zamartwiaj się tym, bo ktoś tak napisał. Albo najlepiej przestań grać, unikniesz późniejszego rozczarowania :P
Ja z kolei nadal będę się cieszył każdą kolejną partią. Z chęcią odkupię od Ciebie nieotwierana Data Packi ;)

Z resztą kolega BozaLampka dobrze to ujął:
grze turniejowej gra się obiema stronami, więc nie widzę tu problemu przewagi którejś ze stron i takim wypadku idealny balans nie jest potrzebny.
Gdybym faktycznie miał zobaczyć, że jedna strona jest lepsza od drugiej i był skazany na granie tą słabszą to faktycznie mógłby być problem. Jednak w Netrunnerze żeby sensownie graćtrzeba mieć zbudowane przynajmniej po jednej talii obu stron.

Btw 42% dla win ratio dla korpa a Andy stwierdził, że u niego w domu runner wygrał tylko raz. Hmm statystyka...
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: Bea »

mat_eyo pisze: Z chęcią odkupię od Ciebie nieotwierana Data Packi ;)
O! Co to to nie! Poza tym za późno ;) Moje nieotwierane data packi już są otwartymi data packami.
Ostatnio zmieniony 13 lip 2013, 12:01 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Android: Netrunner

Post autor: pattom »

Bea pisze:
mat_eyo pisze: Z chęcią odkupię od Ciebie nieotwierana Data Packi ;)
Za późno ;) Moje nieotwierane data packi już są otwartymi data packami.
oj...to jeszcze taniej sprzedasz :P
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Odp: Android: Netrunner

Post autor: djedi gamer »

Co za problem zagrać rewanż zmieniając strony? Np. w Memoir44 tak już jest, że scenariusze zwykle nie są zbalansowane. Prosty rematch i po sprawie.
W żadnej grze, w której strony nie są lustrzanym odbiciami, nigdy nie osiągniemy 50% statystycznej wygranej. Będzie blisko i w praktyce, jeśli sami nie zauważymy dysproporcji, to gra będzie nam dobrze służyć.
Ja chwale sobie Wojnę o Pierścień pod względem balansu gry. Nie wiem czy są lepsze przykłady.
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Odp: Android: Netrunner

Post autor: pattom »

djedi gamer pisze:Co za problem zagrać rewanż zmieniając strony?
Tylko wówszas to gra dyktuje nam statystycznego wygranego a nie sam gracz i jego umiejętności :)
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5611
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 801 times
Been thanked: 1246 times
Kontakt:

Re: Odp: Android: Netrunner

Post autor: mat_eyo »

pattom pisze:
djedi gamer pisze:Co za problem zagrać rewanż zmieniając strony?
Tylko wówszas to gra dyktuje nam statystycznego wygranego a nie sam gracz i jego umiejętności :)
Byzydura mój panie, jaki sens miałyby wtedy turnieje?
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Odp: Android: Netrunner

Post autor: pattom »

mat_eyo pisze:
pattom pisze:
djedi gamer pisze:Co za problem zagrać rewanż zmieniając strony?
Tylko wówszas to gra dyktuje nam statystycznego wygranego a nie sam gracz i jego umiejętności :)
Byzydura mój panie, jaki sens miałyby wtedy turnieje?
??

No właśnie o tym mówię, że dobrze jest jak gra jest zbalansowana i to umiejętności gracza decydują o wyniku a nie rozbalansowane elementy gry.
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Odp: Android: Netrunner

Post autor: djedi gamer »

pattom pisze:
djedi gamer pisze:Co za problem zagrać rewanż zmieniając strony?
Tylko wówszas to gra dyktuje nam statystycznego wygranego a nie sam gracz i jego umiejętności :)
Jedynie Lotto dyktuje nam statystycznego wygranego.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: Bea »

Być może autorzy gry wiedzą o tym niezbalansowaniu i się z tym pogodzili. Dlatego właśnie gra się na turniejach dwumecz a nie jedną grę losując stronę. Może nawet gra w założeniu ma być niezbalansowana, może celowo runner jest silniejszy od złej korporacji, tak by nawet fabularnie pasowało...
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Android: Netrunner

Post autor: pattom »

Bea pisze:Być może autorzy gry wiedzą o tym niezbalansowaniu i się z tym pogodzili. Dlatego właśnie gra się na turniejach dwumecz a nie jedną grę losując stronę. Może nawet gra w założeniu ma być niezbalansowana, może celowo runner jest silniejszy od złej korporacji, tak by nawet fabularnie pasowało...
To powiedz graczowi corpo na turnieju, że fabularnie by było lepiej jakby przegrał :P
BozaLampka
Posty: 8
Rejestracja: 23 lut 2008, 17:02
Lokalizacja: Olsztynek

Re: Odp: Android: Netrunner

Post autor: BozaLampka »

pattom pisze:
mat_eyo pisze:
pattom pisze:
Tylko wówszas to gra dyktuje nam statystycznego wygranego a nie sam gracz i jego umiejętności :)
Byzydura mój panie, jaki sens miałyby wtedy turnieje?
??

No właśnie o tym mówię, że dobrze jest jak gra jest zbalansowana i to umiejętności gracza decydują o wyniku a nie rozbalansowane elementy gry.
Tak jak napisał mat_eyo jest to byzydura :) Jeżeli grasz obiema stronami to ostatecznie liczą się umiejętności graczy. Ważne jest ile punktów agend zdobędziesz, poza tym 42% korpo oznacza, że korporacją jak najbardziej też da się wygrać. Nie jest to 100% dla runnera i tylko ciułamy punkty korporacją. Poza tym żadna gra karciana nigdy nie będzie w 100% zbalansowana czy będzie to netrunner, wh:i czy star wars.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: Bea »

Biorąc pod uwagę budowę gry można powiedzieć, że nie ma takiego lodu, którego by runner nie mógł teoretycznie przejść. Jeśli by był to gra chyba byłaby zepsuta. I tu chyba jest pies pogrzebany. Jeśli runner jest dobry, przejdzie każdy lód. Co więc pozostaje korporacji? Albo być szybszym, albo wykończyć runnera inaczej, a to trochę zależy od szczęścia. Może stąd takie statystyki.
Awatar użytkownika
waffel
Posty: 2600
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 8 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: waffel »

Na BGG czytałem o strategii turniejowej, że grasz korpem nie o największej szansie zwycięstwa bo i tak polegniesz, tylko korpem który regularnie przegrywa, ale za to zazwyczaj zdąży zebrać 6 punktów. Wtedy jest największa szansa zwycięstwa w dwumeczu. Na szczęście turnieje mnie nie interesują i nie muszę się takimi wypaczeniami przejmować :)
Awatar użytkownika
Reid666
Posty: 309
Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
Lokalizacja: Skawina / Kraków

Re: Android: Netrunner

Post autor: Reid666 »

Bea pisze:Być może autorzy gry wiedzą o tym niezbalansowaniu i się z tym pogodzili. Dlatego właśnie gra się na turniejach dwumecz a nie jedną grę losując stronę. Może nawet gra w założeniu ma być niezbalansowana, może celowo runner jest silniejszy od złej korporacji, tak by nawet fabularnie pasowało...
Jeżeli obserwują statystyki to zapewne wiedzą, ale czy się pogodzili to raczej wątpię ;).

Przy takiej dysproporcji można spodziewać się bardzie dopakowanych kart korporacji w przyszłych dodatkach i tyle.

Gra oferuje mnóstwo kombinacji kart i z czasem będzie ich coraz więcej. Niemożliwym jest aby wydawca przewidział i przetestował wszystkie obecne i przyszłe interakcje kart.

42 / 58 to jeszcze nie tragedia, ale jeśli taki stan się będzie się pogarszał na niekorzyść korpo to FFG raczej podejmie kroki aby odchylenie nie było większe niż +/-5% dla którejś ze stron. A przynajmniej powinno je podjąć...
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5611
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 801 times
Been thanked: 1246 times
Kontakt:

Re: Android: Netrunner

Post autor: mat_eyo »

pattom pisze:To powiedz graczowi corpo na turnieju, że fabularnie by było lepiej jakby przegrał :P
Ok to małe wyjaśnienie, widzę że się przyda:

Mecz w Netrunnera składa się z dwóch partii. Po pierwszej gracze zamieniają się stronami, tak żeby obaj zagrali zarówno korpem jak i runnerem. Za wygranie partii dostaje się 2 punkty. Sumuje się również punkty projektu z obu partii i ten, kto zdobył ich więcej również otrzymuje dwa punkty. Przy remisie przyznaje się każdemu z graczy po punkcie.

Nie ma tak, że ktoś gra tylko korporacją i jest z tego powodu pokrzywdzony bo "gra ma zepsuty balans". Poza tym nie wiem czy w ogóle byłoby możliwe granie tylko jedną stroną. Ze względu na asymetryczność gry trzeba dobrze znać możliwości i sposoby gry obu stron żeby liczyć na sukces więc trzeba regularnie grywać po obu stronach barykad (stołu). Koniec końców w szerszej perspektywie to niezbalansowanie się wyrówna, tak jak losowość w grze z dużą ilością rzutów kostką.

Pozwolę sobie na analogię do piłki nożnej. Czy według Was, jeśli stosunek posiadania piłki w meczu wynosi 58-42 % to jedna drużyna drugą zdominowała? Bo ja bym to nazwał wyrównanym wynikiem.
Awatar użytkownika
Inermis
Posty: 735
Rejestracja: 04 maja 2008, 12:17
Lokalizacja: Warszawa

Re: Odp: Android: Netrunner

Post autor: Inermis »

Nie mogą za bardzo dopalic korporacji bo na poziomie początkującym korpo wygrywalalby zawsze. Był wywiad z twórca ANR gdzie mówił ze jest zadowolony z aktualnego balansu.
Inermis - Blog netrunner.znadplanszy.pl
Chętnie zagram: Android: Netrunner LCG, Mage Wars, Battlestar Galactica
Chętnie poznam: Rex
Kolekcja | Want to Trade
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Odp: Android: Netrunner

Post autor: djedi gamer »

mat_eyo pisze:Pozwolę sobie na analogię do piłki nożnej. Czy według Was, jeśli stosunek posiadania piłki w meczu wynosi 58-42 % to jedna drużyna drugą zdominowała? Bo ja bym to nazwał wyrównanym wynikiem.
58-42 to stosunek realnych wygranych, a nie np. czas posiadania piłki. Lepszy byłby przykład, że jedna z drużyn piłkarskich ma bramkę większą o 16/42*100% (38%). Wtedy mecze nie będą tak wyrównane, ale póki piłka w grze.....
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: Brylantino »

Bea pisze:
mat_eyo pisze:To z tego, że gra mi się przyjemnie i nie widzę przewagi którejś strony.
Nie chcę się z tobą kłócić, ale boję się że na razie nie widzimy przewagi którejś ze stron, ale później zacznie nam to doskwierać.
Naprawdę nie rozumiem po co sobie tym głowę zawracasz? Przeszkadza Ci to już? Nie. Uważasz, że nagle zaczniesz grać na takim poziomie, iż zacznie Ci to przeszkadzać? Też wątpię. Wystarczy chociażby obejrzeć video z amerykańskich regionalsów, gdzie jak gracz jest dobry, to i corpem da radę wygrać. Lepiej zamiast wertować głupie statystyki z BGG, które i tak póki co nie mają wielkiego odniesienia do rzeczywistości (przynajmniej dla mnie), lepiej po prostu iść i grać, a nie martwić się czymś, na co jeszcze długo nie zwrócisz uwagi, o ile w ogóle.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: Andy »

mat_eyo pisze:Btw 42% dla win ratio dla korpa a Andy stwierdził, że u niego w domu runner wygrał tylko raz. Hmm statystyka...
Ale my wciąż cienkie bolki jesteśmy! :wink:

Niemniej przed chwilą zagraliśmy dwie kolejne partie i znów runner (ja) wygrał jedną z nich. Graliśmy Weyland vs. Kształcerz i moja przeciwniczka przekonała się o piorunującej mocy Spalonej ziemi, gdy ma się taga i nie uzupełni się ręki na czas. Żeby było brutalniej, w swojej końcowej akcji wjechała dużym kosztem w moje R&D tylko po to, żeby się dowiedzieć, że na wierzchu leży Spalona ziemia!

Z kolei po zmianie stron wybrałem się na jej zdalny serwer po ostatni brakujący mi do wygranej projekt - serwer był chroniony przez trzy lody, w tym wrednego łucznika. Tu swą moc pokazała zła prasa: Weyland miał dwa takie znaczniki, które dały mi dokładnie brakującą sumę do przełamania ostatniego lodu przed serwerem!

Coraz bardziej mi się to wszystko podoba! :twisted:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Android: Netrunner

Post autor: Sztefan »

W grach typu CCG, czy tam LCG przy budowaniu talii warto nie przekraczać minimalnego limitu. W przypadku runnera nie mam wątpliwości, że warto się tego trzymać.

Zastanawiam się jak to jest z korporacją. Niby kilka kart więcej powoduje rozwodnienie talii, ale czy dla korporacji to takie złe? Musimy mieć w talii 20-21 punktów projektu dla 45-49 kart. Przełoży się to na jakieś 9-11 projektów. Chyba lepiej, by te 9-11 projektów "chowało" się w 49 kartach, niż w 45? Jak to wygląda w praktyce? Ile macie kart w talii korporacji?
ODPOWIEDZ