Race for the Galaxy (Thomas Lehmann)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Andy »

TomB pisze:Coś mało opinii na temat AA. Nieograny czy lepiej przemilczeć?
W przyszłym tygodniu mam mieć drugą podstawkę i zacznę grać. :)
TomB pisze:Czy "zwykłe" karty z AA można dorzucić do starego zestawu z dodatkami?
Teoretycznie z własną grą można robić wszystko co się chce, ale będzie to całkowicie prywatna inicjatywa, nieplanowana ani nietestowana przez autora. Na BGG zdaje się, że niektórzy szukają takich kart z AA, których dałoby się używać w połączeniu ze starymi dodatkami. Ja zupełnie nie mam takiej potrzeby.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Kosma »

A jednak się przekonałem do RftG ,choć przyznaję ,że ciężko na początku przebrnąć przez nieco zagmatwaną ikonografię na kartach, ale warto! :D
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: jax »

TomB pisze:Coś mało opinii na temat AA. Nieograny czy lepiej przemilczeć?
Wypowiem się szerzej jak zagram z Orbem więcej niż raz.
Natomiast grałem kilka razy bez Orba i jest w 100% satysfakcjonująco.Karty są bardzo fajne, Orbowe zdolności na nich bardzo rzadkie i ich ignorowanie (podczas gry bez Orba) nie zmienia ich atrakcyjności. Nawet dla grania bez Orba warto dodatek kupić.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3648
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 119 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: gafik »

Jestem po pięciu rozgrywkach AA w ten łikent, w różnym składzie osobowym (3-5 osób). Większość nowicjusze. Graliśmy bez Orba. Wszystkim się podobało. A mi się podobało podwójnie, bo poczucie miałem takie, jak na początku poznawania Rejsa - nowe karty, nowe zdolności, nowe sposoby grania, nowe poszukiwanie optymalnej zagrywki :D

Marudzenie, że Orb jest bez sensu i nie warto kupować Alien Artifacts, jest tożsame z marudzeniem, że Robot jest bez sensu i nie warto kupować Gathering Storm. Robota zagrałem kilka razy, a GS kilkadziesiąt. Podejrzewam, że z Orbem będzie podobnie. Orb to tylko mini dodatek do starego dobrego Rejsa.

Nie ma dla mnie problemu dodać AA do pierwszego cyklu. Kilka kart nie będzie działało jak trzeba, ale liczba dostępnych opcji z nawiązką to rekompensuje. Jeszcze nie grałem, ale podejrzewam, że będzie trudniej i to jest zabawa dla zaawansowanych.
Awatar użytkownika
Roballo
Posty: 168
Rejestracja: 12 paź 2010, 00:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Race for the galaxy

Post autor: Roballo »

Kupiłem ostatnio RvI

I mam wrażenie że dodatek jest średnio zbilansowany. Zbyt często gra się na militarne przez co gra straciła jakiś swój urok...nie ma już tego "coś muszę odrzucić" tylko po prostu karty lądują na stół i tyle, może to tylko wrażenie początkowe. Proszę niech ktoś utwierdzi mnie w tym że się mylę.
pułkowniki


Nigdy nie ufaj maszynom....
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Andy »

Mylisz się ;)

Po prostu pograj jeszcze - wg mnie cały system się coraz bardziej balansuje, by osiągnąć doskonałość po trzech dodatkach.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Roballo
Posty: 168
Rejestracja: 12 paź 2010, 00:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Race for the galaxy

Post autor: Roballo »

Andy pisze:Mylisz się ;)

Po prostu pograj jeszcze - wg mnie cały system się coraz bardziej balansuje, by osiągnąć doskonałość po trzech dodatkach.
Dobra uufff! teraz tylko czekać do weekendu, dzięki :)
pułkowniki


Nigdy nie ufaj maszynom....
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Kasper »

Roballo - początkowo myślałem podobnie, ale po kilkunastu partiach przekonałem się, że to złudne wrażenie. Andy ma rację, i wydaje mi się, że jak dodam Brink of War gra uzyska maksymalną doskonałość :D
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: B »

Grałem z orbem już, tak chyba z 5 razy.

2 osoby. Bardzo mi się podobało.

Dużo ścigania po kafelki mieliśmy, szły w ruch devy wspomagające eksplorację orba, było zagradzanie się ścianami, nieoczekiwane przebijania się przez bariery i spawnowanie teleporterów. A ile do tego było walki o pierwszą pozycję na torze inicjatywy!

Wyobrażam sobie granie bez orba, czasem np. nie chce mi się sprzątać stołu specjalnie - orb jest miejscożerny!
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Andy »

Świetne informacje, i takie jakich się spodziewałem! :)

Ja dziś odebrałem swoją nową podstawkę i mam nadzieję, że uda się w ten weekend spróbować - najpierw bez orba, potem z nim.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6130
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 645 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: pan_satyros »

Czyli wychodzi na to, że to wcale nie taki zły dodatek?
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Andy »

Pewnie że nie. Skąd w ogóle podejrzenie, że miałby być zły? :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
KarbonX
Posty: 122
Rejestracja: 27 cze 2007, 09:54
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Race for the galaxy

Post autor: KarbonX »

U nas Alien Orb poszedł w odstawkę. Za bardzo przedłużał grę przy planowaniu kilku ruchów naprzód i odciągał od właściwej gry.
Codziennie rozgrywamy po 2-3 partie z nowym dodatkiem plus kilka dorzuconych kart. Zupełnie nie ciągnie nas do pierwszego arcu i pewnie za szybko się to nie zmieni.
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: B »

Pierwsze dwie gry były żmudne, bo wtedy się człowiek uczy zasad budowania tego orba. Gdy mózg się przyzwyczai i zaczyna się dokładac kart na zasadzie intuicji i bez potu na czole - zaczyna się zabawa.

Nie czuję żeby bardzo to spowalniało gre przy 2 osobach, ot odkrywamy explore: 'masz inicjatywę, orbuj... ok ruch i dobranie, teraz ja orbuję: ruch i dołożę to tutaj, teraz explory...'

Bardziej mi przeszkadza dłuższy setup i to że miejsca trzeba sporo więcej. Jak się nie ma ochoty to nie trzeba orba wyciągać z pudełka, bez.
KarbonX
Posty: 122
Rejestracja: 27 cze 2007, 09:54
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Race for the galaxy

Post autor: KarbonX »

Właśnie gdy mózg się przyzwyczai jest OK, ale my w takim momencie zaczęliśmy planować kilka kart orba naprzód (na ręce masz 2-3 karty) i nagle robi się dużo więcej kombinacji. Zaczyna to zajmować za dużo czasu biorąc pod uwagę długość gry, ale szkoda teraz byłoby tego nie robić i rezygnować z kilku potencjalnych punktów.
Rozwiązaniem byłoby po prostu dołożyć najlepiej pasującą kartę i dalej nie kombinować, ale w tym rejsie przecież o kombinowanie chodzi. :)
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: B »

Hm, ale po co planować do przodu karty, skoro nie wiesz kto za te 2-3 tury będzie miał inicjatywę?
Poukładasz sobie karty a ktoś inny przejdzie po tym i pozbiera płytki. Albo pomiędzy jedną zaplanowaną kartą a drugą położy coś swojego...

Mi nawet do głowy nie przyszło żeby tak kombinować :)
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Sztefan »

pan_satyros pisze:Czyli wychodzi na to, że to wcale nie taki zły dodatek?
Dodatek jest po prostu świetny. RftG to jedna z moich absolutnie ulubionych gier, bałem się, że AA nie udźwignie wysokich oczekiwań. W końcu nie da się drugi raz stworzyć tak świetną grę. AA jest lekko słabsze, od starych dodatków, ale tylko nieznacznie.

Same nowe karty są fajne. Nie ma tam rewolucji. Gra wraca jednak do pierwotnej postaci. Nie ma prestiżu, przejęć, searcha. Jest za to stary, dobry rejs. Tyle, że z bardziej elastycznymi kartami (typu bonus zarówno do siły militarnej, jak i do developmentów). BoW wprowadził bardzo elastyczne developmenty za 6. Teraz zwykłe karty są pomagają w różnych kierunkach. Grając z samymi nowymi kartami nie ma właściwie nowej mechaniki. Po kilku grach widać jednak lekkie niedociągnięcia. Produkcja-konsumpcja wydaje się lekko silniejsza od innych strategii, z kolei militarna słabsza. Na dodatek karty odnoszące się do Orba wyraźnie są wyraźnie nie w pełni wykorzystane.

Trzeba było zatem zagrać z Orbem. Przy instrukcji pojawiają się problemy. Jak można rozbudowywać karty Orba. Co jest dozwolone, co nie. Musiałem się posiłkować BGG, nie wszystko było dla mnie jasne. Wątek na BGG pokazał, że nie tylko ja miałem wiele wątpliwości. W pierwszej grze z Orbem skupiałem się na samym Orbie, nie miałem właściwie kiedy wykładać kart (grać we "właściwego" Rejsa). Nie podobało mi się. Orb wydawał mi się zupełnie niespójny z resztą i po prostu niepotrzebny. Oczywiście musiałem spróbować jeszcze raz. Tym razem skupiałem się na "zwykłym" graniu, korzystając z Orba niejako przy okazji. Okazało się, że nagle wszystko działa jak należy. Siła militarna musi być trochę słabsza, ponieważ ma ona znaczenie dla Orba. Jakby była silniejsza, to absolutnie zawsze trzeba by było iść militarnie. Karty odnoszące się do Orba wreszcie mają sens. Wszystko razem świetnie współgra ze sobą. Uczucie jest jak przy graniu ze starymi dodatkami. Niby już z samą podstawką grało się świetnie, ale po każdym kolejnym dodatku wydawało się, że też Rejs jest kompletny. JEdnak dopiero po BoW RftG jest kompletne. Tak samo AA ma sens tylko z Orbem.

Czas gry zostaje wydłużony, zupełnie to jednak nie przeszkadza. Polecam jednak zagrać najpierw co najmniej kilka partii bez Orba. Granie zarówno z nowymi kartami, jak i z Orbem, to za dużo na jeden raz, nawet dla ekspertów od RftG. Jak ktoś chce być "twardzielem", to po prostu się prawopodobnie zniechęci. Warto spokojnie się wdrażać w nowe możliwości. Kart jest mniej niż w 3 "starych" dodatkach, stąd będzie mniej zależności między kartami. Z tego powodu nowy arc nie ma szans przebić starego. Jest jednak ogromnym odświeżeniem tej gry. Orb jest czymś całkowicie nowym, o dziwo działa jednak świetnie. Plotki o wydaniu tego dodatku krążyły od dawna. Świetnie, że nie wydali tego na szybko, to szlifowali szczegóły, dzięki czemu wyszło coś świetnego. Co ważne, dzięki nowej mechanice Orba, za to jednak braku np. prestiżu i wielu kart ze starych dodatków, warto mieć i grać w obie wersje. Stary RftG ma u mnie 10/10, Alien Artifacts oceniam na 9/10.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Andy »

Nie zastosowaliśmy się do rozsądnej rekomendacji Sztefana i po pierwszej partii z kartami z AA już w następnej zagraliśmy z orbem. Było świetnie, choć oczywiście zajęło mi chwilę wytłumaczenie dodatkowych reguł dwóm przeciwniczkom. Potem szło już płynnie i bez przestojów. Uniknęliśmy całkowicie niebezpieczeństwa (o którym też wspominał Sztefan) i nie przegięliśmy gry na stronę orba, którego eksploracja cały czas była tylko uzupełnieniem "zwykłej" gry w Rejsa. Setup i składanie gry trwa tyle samo co poprzednio.

Same reguły orba są proste, logiczne i intuicyjne. Nie ma żadnych problemów z załapaniem ich istoty i poprawnym ich stosowaniem. Ta pierwsza partia odbywała się rzecz jasna trochę po omacku i np. część artefaktów dała tylko punkty na koniec gry. Eksplorowaliśmy też raczej każdy w swoim kierunku - na przeszkadzanie sobie przyjdzie czas w następnych partiach. Nie było wrażenia, żeby tempo gry znacząco spadło - wydłużony czas pierwszej rozgrywki z orbem wynikał przede wszystkim ze starannego sprawdzania poprawności wykonywania poszczególnych ruchów, funkcji artefaktów itp. Ale to wciąż stary, dobry Rejs, tylko w nowej odsłonie.

Nie potrafię ocenić, który z arców będę docelowo cenił wyżej, najpierw muszę ograć porządnie ten nowy. Niemniej możliwość grania w dwa różne Rejsy jest fascynująca i bardzo się cieszę z zyskania tej możliwości!
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: yosz »

Mam bardzo zbieżne spostrzeżenia do Sztefana

http://marcinkrupinski.znadplanszy.pl/2 ... o-dodatku/
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: mbork »

Echhh... A ja już tak się cieszyłem. Mam dwie osoby - potencjalnych graczy w Race'a, którzy są jednak niezbyt kompatybilni z językiem angielskim. I co teraz? Pewnie kupię polską podstawkę i AA po angielsku, ale trochę to wiocha...
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4778
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1036 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Trolliszcze »

No to opinie graczy po prostu druzgocące :D Ale to bez znaczenia, bo Rebel i tak będzie iść w zaparte i nikt do błędu się nie przyzna.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8756
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2670 times
Been thanked: 2353 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Curiosity »

Czemu AA jest tylko na 5, a nie na 6 graczy? Dziwne, czyżby szykował się kolejny kompatybilny z AA dodatek, wprowadzający przy okazji szóstego gracza?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
zedd
Posty: 331
Rejestracja: 24 sty 2007, 21:09
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Race for the galaxy

Post autor: zedd »

Trolliszcze pisze:No to opinie graczy po prostu druzgocące :D Ale to bez znaczenia, bo Rebel i tak będzie iść w zaparte i nikt do błędu się nie przyzna.
Pisałem już wcześniej: Dodatku nie będzie głównie dlatego, że ekonomicznie się nie opłaca go wydawać. Koszt jego produkcji w polskiej wersji językowej jest tak duży, że dodatek byłby o 20% droższy od gry podstawowej gdyby wyprodukować go w sensownej ilości [1000 sztuk]. Dobra cena zaczynała się od 2000 sztuk, ale to za dużo na polski rynek w chwili obecnej. Nie ma tu błędu, tylko kalkulacja kosztów.
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Race for the galaxy

Post autor: Svartisen »

Curiosity pisze:Czemu AA jest tylko na 5, a nie na 6 graczy? Dziwne, czyżby szykował się kolejny kompatybilny z AA dodatek, wprowadzający przy okazji szóstego gracza?
Na BGG Tom twierdził, że więcej dodatków w tym arcu nie będzie. Moim zdaniem kart jest akurat na 5 graczy.
Ashes to ashes, dice to dice...
Drakkainen
Posty: 136
Rejestracja: 02 lip 2013, 20:52

Re: Race for the galaxy

Post autor: Drakkainen »

Zedd: to co piszesz jest racjonalne i jestem pewien że każdy to rozumie, po prostu oficjalne tłumaczenie Rebela zakrawa o śmieszność, tym bardziej w świetle kolejnych dobrych opinii o dodatku. Tak naprawdę to sami wywołali fakt, że ludzie podchodzą jak pies do jeża do AA i reklama dopiero zacznie się rozchodzić od strony zażyłych Race'owiczów.
ODPOWIEDZ