Re: Merkator - Uwe Rosenberg
: 17 lis 2010, 14:39
Argument o tym, ze daja mniej punktow niz kosztuja jest bez sensu, bo kasa nie ma znaczenia na koniec gry.
Fascynaci planszówek - łączcie się!
https://www.gry-planszowe.pl/
... ale żeby zdobyć kasę, trzeba sprzedać kontrakty, które punkty już dają.costi pisze:Argument o tym, ze daja mniej punktow niz kosztuja jest bez sensu, bo kasa nie ma znaczenia na koniec gry.
Dokładnie o tym pisałem - części kontraktów trzeba się pozbyć, pełne punkty dostaje się za 5 najlepszych kontraktów. Reszta punktuje za połowę swojej "ceny". Pozbywać się trzeba po jednym na rundę i to dopiero od momentu gdy ma się ich więcej niż 5. Czyli niekoniecznie tak dużo. Żeby to działało w grze, trzeba zaproponować jakiś sposób utylizacji tej kasy - i od tego są budynki.ragozd pisze:no nie - tych kontraktow trzeba sie pozbyc tak czy owak. Innymi slowy po zrealizowaniu zamowienia doplyw kasy jest obowiazkowy i trzeba z nia cos zrobic
A skąd taka interpretacja reguł? W angielskiej instrukcji użyte zostało słowo "some" co jest określeniem niewystarczającym do precyzyjnego ustalenia czy tylko 1 na rundę czy tyle żeby zostało maksimum 5. Na BGG można znaleźć wyjaśnienie Pontona (podobno zgodne z zamysłem Autora/Wydawcy ?), że należy sprzedać tyle kontraktów żeby zostało maksymalnie 5. Nie wiem jak jest to opisane w oryginalnych (niemieckich) regułach.ja_n pisze:Pozbywać się trzeba po jednym na rundę i to dopiero od momentu gdy ma się ich więcej niż 5.
No widzisz, więc jednak Maciek tłumaczył nam dobrze na Gramy i ja tłumaczyłem dobrze w Istebnej. Jednak chłopaki (Klema i spółka) zajrzeli do instrukcji i oświadczyli, że trzeba sprzedać jeden. Tak też grali. Tak czy owak, nie zmienia to faktu, że zysk punktowy ze sprzedania kontraktu i kupna budynku nie jest wielki (jeśli ten kontrakt miał zapunktować za połowę punktów), albo też jest to strata (jeśli ten kontrakt miał zapunktować za pełną swoją wartość).mst pisze:Mnie chodziło o to ile minimalnie musimy sprzedać - pamiętam, że w Istebnej wszyscy grali tak, że jeśli na początku swojej tury ktoś ma więcej niż 5 kontraktów to musi sprzedać przynajmniej 1 tymczasem angielska instrukcja jest w tym względzie nieprecyzyjna: "If a player has 6 or more Contracts at the beginning of the Investment Step, it is mandatory to sell some of them ...". Niby nie ma mowy o tym, że nie może zostać więcej niż 5 ale czemu nie zostało określone to precyzyjnie np.zamiast "some of them" mogłoby być "at least one".
Niemiecka instrukcja ze strony Lookout nie chce mi się otworzyć (jakis problem z plikiem).
Rzeczywiście to jest wada skreślająca grę na zawszemst pisze:Mnie najbardziej przeszkadza niedopasowanie kolorów kosteczek i obrazków kosteczek - mam na myśli kolory niebieski i fioletowy.
Dla mnie to troche takie pokrecone.ja_n pisze:Zwróć uwagę, że wszystkie chyba budynki dają mniej punktów niż kosztują kasy.