Najgorsze jest to, że *wszystko* pomaga i warto *wszystko* robić na początku. Ale jest tylko tyle a tyle akcji... I w tym cały urok tej gry.Czochrun pisze:Często pomocnicy dużo pomagają dlatego warto ich wystawiać na samym początku. To samo z usprawnieniami.
Agricola (Uwe Rosenberg)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Agricola
-
- Posty: 38
- Rejestracja: 11 lut 2012, 13:34
Re: Agricola
Tam akurat są bardzo fajne opcje z lewej strony.Czochrun pisze:Prawdziwe blokowanie jest przy pięciu
Z tym akurat nie mamy problemów, nikt nie marnuje dodatkowych akcji przy przebudowie czy powiększeniu rodziny.Czochrun pisze:Próbujcie kombosować akcje. Czasami warto poczekać jedną kolejkę aby np. rozbudować się i zrobić małe/duże usprawnienie.
Wszystko to pięknie i się do tego stosujemy, ale kłopot się pojawia, gdy mamy 3 członków rodziny (po pierwszym powiększeniu) i trzeba dostawić nową izbę. Wtedy jest ciężko, bo coraz częściej trzeba ich karmić, a surowce do budowy podbierają inni gracze i kończymy grę z 4 członkami rodziny (1 z pola Powiększ rodzinę pomimo braku miejsca, 1 w nowej izbie i 2 ze startu), w dodatku ten czwarty przychodzi bardzo późno. Jak gram samemu to nie mam tego kłopotu - zwykle tak długo kumuluję drewno i trzciny na polach ze startu, że w Rundzie 5. mam już czteroizbową chatkę (w 3 akcjach: mam 10 drewien, 5 trzcin i staję na Buduj izby). Oczywiście przy grze stadnej nie można kumulować surowców... Solo gram dobrze, bo jak na razie w partii z limitem 54 pkt uzbierałem 68 pkt i zaczynam następną z 2 pomocnikami i 7 znacznikami jedzenia.Czochrun pisze:Warto też szybko zadbać o kolejnego członka rodziny - w końcu to dodatkowa akcja. Często pomocnicy dużo pomagają dlatego warto ich wystawiać na samym początku. To samo z usprawnieniami. Agricola jest specyficzna i często wygrywa gracz, który przez 10 rund teoretycznie nie ma nic. Jeśli mądrze zagra to może w ciągu 4 może nadrobić straty a wręcz przegonić konkurencję.
Re: Agricola
Czy ja dobrze rozumuję - najpierw członek a potem nowa izba???Pawelec123456 pisze:Wszystko to pięknie i się do tego stosujemy, ale kłopot się pojawia, gdy mamy 3 członków rodziny (po pierwszym powiększeniu) i trzeba dostawić nową izbę.Czochrun pisze:Warto też szybko zadbać o kolejnego członka rodziny - w końcu to dodatkowa akcja. Często pomocnicy dużo pomagają dlatego warto ich wystawiać na samym początku. To samo z usprawnieniami. Agricola jest specyficzna i często wygrywa gracz, który przez 10 rund teoretycznie nie ma nic. Jeśli mądrze zagra to może w ciągu 4 może nadrobić straty a wręcz przegonić konkurencję.
U nas w pięciu nie ma problemów, żeby skończyć z 5 członkami. Niektórzy mają możliwości aby nawet skorzystać z akcji "powiększ pomimo braku miejsca" i spłodzić szóstego (gdyby był). Także wszystko jest kwestią wprawy i dobrego użycia kart.
Co do gry solo to wszystko pięknie fajnie, ale tam teoretycznie jesteś w stanie zaplanować z góry całą rozgrywkę. Przy przeciwniku po 3 rundzie trzeba mieć kilka dróg rozwoju. A i tak dochodzi do sytuacji, w której bierzesz biedne pole bo reszta "wypasiona" zajęta.
A i jeszcze jedno pytanie. W którą opcję gracie: przetwarzanie zwierzątka na żarcie od razu czy najpierw musicie mieć miejsce w swoim gospodarstwie?
-
- Posty: 38
- Rejestracja: 11 lut 2012, 13:34
Re: Agricola
Nie, nie, oczywiście żeby dobrać trzeciego członka najpierw stawiamy izbę, z tym nikt nie ma kłopotu. Kłopot się zaczyna, gdy trzeba zbudować czwartą izbę, bo o ile na trzecią uzbierają wszyscy, to przy czwartej część graczy zaczyna się grodzić, a każdy chce kupić palenisko/piec/kuchnię, więc nie ma ani drewna na nowe izby, ani gliny na przebudowę i dostawienie izb do glinianej chaty.Czochrun pisze:Czy ja dobrze rozumuję - najpierw członek a potem nowa izba???
Re: Agricola
A próbowaliście zebrać więcej gliny (która na początku nie jest zbyt często pobierana)? I potem zamiast przebudowywać z drewna całą chatę (5 izb) w glinianą i potem w kamienną, to np. najpierw zrobić trzecią izbę drewnianą, potem przebudować na glinianą (3 gliny i 1 trzcina) i kolejną izbę wybudować już glinianą.Pawelec123456 pisze:Nie, nie, oczywiście żeby dobrać trzeciego członka najpierw stawiamy izbę, z tym nikt nie ma kłopotu. Kłopot się zaczyna, gdy trzeba zbudować czwartą izbę, bo o ile na trzecią uzbierają wszyscy, to przy czwartej część graczy zaczyna się grodzić, a każdy chce kupić palenisko/piec/kuchnię, więc nie ma ani drewna na nowe izby, ani gliny na przebudowę i dostawienie izb do glinianej chaty.Czochrun pisze:Czy ja dobrze rozumuję - najpierw członek a potem nowa izba???
-
- Posty: 1057
- Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
- Lokalizacja: Łomża
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 39 times
- Kontakt:
Re: Agricola
A to jest jakaś inna opcja? Nie trzeba mieć miejsca żeby brać zwierzątka i od razu pod nóż je kłaść. Jak masz piec/palenisko itd to od razu zwierzątka możesz zamienić na żywność.Czochrun pisze: A i jeszcze jedno pytanie. W którą opcję gracie: przetwarzanie zwierzątka na żarcie od razu czy najpierw musicie mieć miejsce w swoim gospodarstwie?
Interesuje mnie skąd ta inna opcja, chyba nie ma tego w instrukcji. Trochę zgłupiałem.
- pabula
- Posty: 2110
- Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 70 times
Re: Agricola
Ktoś we Wrocławiu 2 lata temu przegadał ówczesnego sędziego, że jest to zmiana wprowadzona przez Uwe i taka reguła była na Mistrzostwach Polski 2 lata temu!
Kto to wprowadził nie wiadomo, ale całe MP tak były grane
W tym roku, wiem że ktoś próbował rozmnażać zwierzęta za każdą parę.
Ile mu się udało tak rozmnożyć to już jego słodka tajemnica...
Kto to wprowadził nie wiadomo, ale całe MP tak były grane
W tym roku, wiem że ktoś próbował rozmnażać zwierzęta za każdą parę.
Ile mu się udało tak rozmnożyć to już jego słodka tajemnica...
Re: Agricola
Twardziele grają tak, że trzeba mieć miejsce. Czyli najpierw zaganiasz do zagrody a dopiero potem do pieca. Może wtedy jednak dochodzić do sytuacji, w której gracz nie ma miejsca, ma usprawnienie i podbiera zwierzaki nie dla siebie, ale tak aby ktoś inny na tym nie skorzystał.Indar pisze:A to jest jakaś inna opcja? Nie trzeba mieć miejsca żeby brać zwierzątka i od razu pod nóż je kłaść. Jak masz piec/palenisko itd to od razu zwierzątka możesz zamienić na żywność.Czochrun pisze: A i jeszcze jedno pytanie. W którą opcję gracie: przetwarzanie zwierzątka na żarcie od razu czy najpierw musicie mieć miejsce w swoim gospodarstwie?
Interesuje mnie skąd ta inna opcja, chyba nie ma tego w instrukcji. Trochę zgłupiałem.
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 19 times
Re: Agricola
nie musisz mieć miejsca, żeby szlachtować zwierzakiIndar pisze:No dobrze, ale jak jest zgodnie z regułami?
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
-
- Posty: 38
- Rejestracja: 11 lut 2012, 13:34
Re: Agricola
Biorąc pod uwagę zgodność z rzeczywistością, to ten wariant ma więcej sensu niż po 1 młodym za żniwa. Obecnie jest się skazanym na przerabianie zboża na żywność, bo zwierząt szkoda (punkty lecą jak się zrobi z nich żywność). Z drugiej strony tak samo się opłaca wziąć wcześnie 2 owce i potem dobrać dwie do potrzebnych ośmiu (chociaż nie do końca, bo to dwie akcje) czy wziąć pod koniec gry 7 i liczyć że ta ósma na punkt się rozmnoży podczas ostatnich żniw.pabula pisze:W tym roku, wiem że ktoś próbował rozmnażać zwierzęta za każdą parę.
Ile mu się udało tak rozmnożyć to już jego słodka tajemnica...
Re: Agricola
http://xkcd.com/1112/Pawelec123456 pisze:Biorąc pod uwagę zgodność z rzeczywistością, to ten wariant ma więcej sensu niż po 1 młodym za żniwa. Obecnie jest się skazanym na przerabianie zboża na żywność, bo zwierząt szkoda (punkty lecą jak się zrobi z nich żywność). Z drugiej strony tak samo się opłaca wziąć wcześnie 2 owce i potem dobrać dwie do potrzebnych ośmiu (chociaż nie do końca, bo to dwie akcje) czy wziąć pod koniec gry 7 i liczyć że ta ósma na punkt się rozmnoży podczas ostatnich żniw.
SCNR...
-
- Posty: 1719
- Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Re: Agricola
Wydaje mi się, że w Agricoli ważne jest, by jedzenie przynajmniej częściowo "samo się robiło" z różnych bonusów. No i żeby nie zużywać na nie zbyt wiele niepotrzebnych akcji, tylko pozyskiwać "raz a dobrze".
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Re: Agricola
Dokładnie, w innym przypadku cała gra będzie polegała na zbieraniu jedzenia. A wtedy nie gra się miło :/Senthe pisze:Wydaje mi się, że w Agricoli ważne jest, by jedzenie przynajmniej częściowo "samo się robiło" z różnych bonusów. No i żeby nie zużywać na nie zbyt wiele niepotrzebnych akcji, tylko pozyskiwać "raz a dobrze".
-
- Posty: 38
- Rejestracja: 11 lut 2012, 13:34
Re: Agricola
Piecyk i magazynowanie zboża. Obsiewam nim 3 pola i mam 4 punkty + 1 zboże do przerobu, jak do tego gdzieś po drodze złapię jeszcze 1 zboże to mam 10 żywności z Glinianego pieca (który najpierw trzeba za coś kupić, marzeniem jest dostać Piec piekarski). Tutaj się przydaje Robotnik sezonowy, Piekarzem ani Rzeźnikiem też nie pogardzę - ci trzej upraszczają życie chlebożercom, każdy w inny sposób, ale są w stanie czynić cuda.Senthe pisze:Wydaje mi się, że w Agricoli ważne jest, by jedzenie przynajmniej częściowo "samo się robiło" z różnych bonusów.
Grał ktoś może z Torfowiskiem? Jeszcze z pół roku/rok pogramy w podstawkę, ale gdzieś słyszałem że z dodatkiem jest ciekawiej (Agricola może być jeszcze ciekawsza?).
-
- Posty: 2236
- Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
- Lokalizacja: Zabrze
- Has thanked: 269 times
- Been thanked: 418 times
- Kontakt:
Re: Agricola
Na pewno jest dłużejPawelec123456 pisze:
Grał ktoś może z Torfowiskiem? Jeszcze z pół roku/rok pogramy w podstawkę, ale gdzieś słyszałem że z dodatkiem jest ciekawiej (Agricola może być jeszcze ciekawsza?).
Sama Agri jest przefajna , dodatek sprawia , że do ogarnięcia jest jeszcze większe morze możliwości i momentami od tych wszystkich możliwych opcji idzie dostać czapy normalnie
Ja w każdym bądź razie polecam
Always look on the bright side of life
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Agricola
Ja po pierwszej partii z torfem komentowałam tak:Pawelec123456 pisze: Grał ktoś może z Torfowiskiem? Jeszcze z pół roku/rok pogramy w podstawkę, ale gdzieś słyszałem że z dodatkiem jest ciekawiej (Agricola może być jeszcze ciekawsza?).
Torfowisko jest bardzo, bardzo dobre...
Opał - to nie tylko kolejna upierdliwość. To zmienia taktykę. Nagle nie opłaca się mieć wielkiej chaty jak najwcześniej.
Początkowe lasy i bagna na planszy - jeszcze nie wiem. Sporo utrudniają, nie umiem ich jeszcze dobrze wykorzystać. Np. strategia "a na koniec walnę lotnisko" ma teraz spory problem.
Akcje specjalne - będę zboczonym informatykiem, ale powiem, że wprowadzają wielowątkowość... Musisz odpuścić rywalizację w jednym wątku, żeby wygrać w drugim.
Nowe duże usprawnienia - w grze dwuosobowej nie były za bardzo widoczne, sądzę, że w wieloosobowej częściej będzie można się do nich dobrać.
Koniki - są śliczne
Graliśmy oczywiście full (ponoć Rosenberg uważa, że to za trudne i on się tak nie odważy) - nowe małe usprawnienia (118 nowych usprawnień, mrrrr) i pomocnicy z talii K. Skończyliśmy 51:50.
Generalnie gra sporo się zmienia i po kilkudziesięciu partiach w podstawkę, gdzie masz już pewne rutynowe zagrania, ciekawie Ci się wszystko komplikuje. Z drugiej strony uważam, że to dodatek tylko dla fanów mających podstawkę dobrze ograną, bo robi się faktycznie dużo tego wszystkiego.
Re: Agricola
Czy ktoś orientuje się czy na Essen 2013 wychodzi jakiś dodatek/bajer/karty/majtki z logo Agricoli?
BTW skoro 2 lata wszyscy grali w Agricolę tak, że można brać zwierzaki z planszy prosto do gara to nie widzę powodu, aby to zmieniać : ) Może ktoś na mistrzostwach miał jakiś tajny, cwany plan? W instrukcji jest tak, że można. Więc do póki nie kupie Agricoli 2014 ze zmienioną instrukcją, będę grał "klasycznie"
BTW skoro 2 lata wszyscy grali w Agricolę tak, że można brać zwierzaki z planszy prosto do gara to nie widzę powodu, aby to zmieniać : ) Może ktoś na mistrzostwach miał jakiś tajny, cwany plan? W instrukcji jest tak, że można. Więc do póki nie kupie Agricoli 2014 ze zmienioną instrukcją, będę grał "klasycznie"
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Agricola
Nawet kilka, na BGG, ale nie widziałam po polsku:Kosma pisze:Czy jest gdzieś kompletna lista kart z podstawki?
Czy karta o takiej samej nazwie Gospodarz występuje w dwóch różnych taliach?
Z góry dziękuję za pomoc
http://boardgamegeek.com/thread/436563/ ... upations-o
http://boardgamegeek.com/filepage/34558 ... compendium
Gospodarz to I-231, drugiego w swojej kopii Agricoli nie znalazłam.
- Highlander
- Posty: 1635
- Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 152 times
Re: Agricola
Mam pytanie odnośnie polskiego tłumaczenia Agricoli. Czy ktoś się orientuje dlaczego "Occupation" przetłumaczono jako "Pomocnik" - czy to było przeoczenie czy celowe?
Przecież "Occupation" oznacza "zawód, profesję, zatrudnienie", czyli jak rozumiem Uwe wprowadził te karty jako formę specjalizowania się członków rodziny. Na specjalizowanie się trzeba poświęcić czas (akcję + żywność), a w efekcie pewne rzeczy potrafimy zrobić efektywniej, niemniej nie dostajemy dodatkowych akcji z którymi kojarzyłby się pomocnik przy gospodarstwie. Nie mówiąc już o tym że pomocnicy tacy jak "Głowa rodziny" wyglądają śmiesznie.
Jeśli to naprawdę było przeoczenie tłumacza, to mam nadzieję że poprawią to w kolejnej edycji
Przecież "Occupation" oznacza "zawód, profesję, zatrudnienie", czyli jak rozumiem Uwe wprowadził te karty jako formę specjalizowania się członków rodziny. Na specjalizowanie się trzeba poświęcić czas (akcję + żywność), a w efekcie pewne rzeczy potrafimy zrobić efektywniej, niemniej nie dostajemy dodatkowych akcji z którymi kojarzyłby się pomocnik przy gospodarstwie. Nie mówiąc już o tym że pomocnicy tacy jak "Głowa rodziny" wyglądają śmiesznie.
Jeśli to naprawdę było przeoczenie tłumacza, to mam nadzieję że poprawią to w kolejnej edycji