Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Tolis »

No to ja sie wlacze rowniez do dyskusji, gralem 5-6 razy wylacznie w 4-5 osobowym skladzie:
Giganci - gralem raz, zrobilem na samym poczatku blad wiec to moze wplywac negatywnie na ocene. Akcja terraformingu po dokryciu strongholda fajna, ale minusem jest ze kazde pole niezaleznie od rodzaju kosztuje 2 szpadle do teraformingo. Plusem jest duzy przeplyw many. Ale punktujacych ras nie dogoni w zaden sposob ani na ilosci ziemi, ani na torach swiatyni.
Alchemicy - jesli beda grac od poczatku na kase to im nigdy nie zabraknie, w jednej grze Grzeniu na koniec zaoszczedzil 30 kasy co daje 15 punktow. Ciekawi z checia kiedys bym zagral.
Nomadzi, Witches - jasne ze moga sobie budowac nowe dwellingi, tyle ze 3 miasta to 15-20 punktow. A rasy punktujace tez beda miec 2 miasta napewno, wiec takiego bonusu im to nie daje.
Auren - celem jest zdobycie 32 punkty ze swiatyni, jednak na reszcie ciezko uzyskac punkty.
Magowie Chaosu -ciekawi za kazda swiatynie dostaja 2 plytki, ale startuja z jednym domkiem - co oznacza ze dla duzej ilosci graczy mozna ich latwo zblokowac - zdobywanie plytek pozwala rowniez rywalizowac w swiatyni.

Rasy punktujace:
Krasnale - bardzo mocni, dodatkowo nalezy wziac pod uwage ze na planszy jest pelno pol szarych oddalonych od siebie o 1 pole, wiec wykonanie akcji dajacej 4 punkty zwyciestwa, jest identyczne kosztowo jak u innych z terraformingiem.
Halfling - swietna rasa, za kazdy szpadel 1 punkt zwyciestwa.
Darrklings - koszt teraformingu to kaplan - ale sanktuarium daje 2 kaplanow ma ture, wiec powala sporo zdobyc punktow, dodatkowo jeden kaplan na starcie juz jest. Kazdy szpadel to 2 VP.
Inzynierowie - ciekawy kazdy most to 3 punkty zwyciestwa, szybka budowa strongholda i mozliwosc budowania mostu za 2 robotnikow wydaje sie bardzo ciekawe.

Najmocniejsze wydaja mi sie rasy ktore punktuja na biezaco, a w wersji dla 2 graczy wygraja z kazda rasa nie punktujaca w ten sposob.
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: Terra Mystica

Post autor: asiok »

Nie podoba mi się to co piszecie... Jestem dopiero po pierwszej partii więc nie mogę nic powiedzieć o rasach (z wyjątkiem ogromnie przegiętych Darrklingsów - są tak przegięte że nawet Ryu nimi wygrał!) ale gra mi się bardzo spodobała - rozważałem nawet kupno...

Napiszcie proszę że są dobrze zbalansowane.... No prooooszę.....
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4779
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1039 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Trolliszcze »

A ja mam takie pytanko odnośnie skali skomplikowania gry. Nie chodzi mi o mnogość zasad, a raczej o liczbę dostępnych możliwości przed każdym ruchem. Jak uplasowalibyście Terrę Mysticę na skali, na której Zamki Burgundii to gra łatwa, a Troyes trudna?

Bo małżonka uwielbia tę pierwszą, ale do drugiej (na razie) podchodzi jak pies do jeża... :D
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Ryu »

asiok pisze:Nie podoba mi się to co piszecie... Jestem dopiero po pierwszej partii więc nie mogę nic powiedzieć o rasach (z wyjątkiem ogromnie przegiętych Darrklingsów - są tak przegięte że nawet Ryu nimi wygrał!)
I mówi to osoba grająca SWARMLINGS'ami ;)

A tak na poważnie to czekam jeszcze na opinie innych :)
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1362
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 163 times
Been thanked: 162 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Zet »

asiok pisze: Napiszcie proszę że są dobrze zbalansowane.... No prooooszę.....
Ja właśnie zrobiłem sobie zamówienie na wersję PL, więc podłączam się do prośby :(
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 193 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Palmer »

Nie jest to kwestia braku balansu tylko sposobu grania poszczególnymi rasami. Są rasy, które można dać laikowi i bez większej rozkminy sobie poradzi. "Trudniejszymi" rasami trzeba po prostu zagrać inaczej żeby wykorzystać potencjał. Z dyskusji na bgg wynika, że jedynie Hobbity mogą być silne, ale twórcy tych strategii dziwnie interpretują kwestie kopania.

Nie bez przyczyny też w kolejności setupu, najpierw ustalamy płytki bonusowe, potem wybieramy rasy. Wszystko zależy ;)

Gliwiccy hejterzy lubią określć gry jako niezbalansowane, zwłaszcza gdy na pudełku nie jest napisane Agricola, Brass lub Pret a Porte :lol:
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Cin »

asiok pisze:Nie podoba mi się to co piszecie... Jestem dopiero po pierwszej partii więc nie mogę nic powiedzieć o rasach (z wyjątkiem ogromnie przegiętych Darrklingsów - są tak przegięte że nawet Ryu nimi wygrał!) ale gra mi się bardzo spodobała - rozważałem nawet kupno...

Napiszcie proszę że są dobrze zbalansowane.... No prooooszę.....
Chyba są - bo grałem 4 razy i moja lista mocnych i słabych ras wyglądałaby jeszcze inaczej niż poprzedników :)
Polecam pierwsze partie grać zestawem sugerowanym w instrukcji. Niektóre rasy po prostu wymagają 2-3 gier na koncie, żeby wiedzieć jak je "ugryźć".
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: Terra Mystica

Post autor: asiok »

Palmer pisze: (...)
Gliwiccy hejterzy lubią określć gry jako niezbalansowane, zwłaszcza gdy na pudełku nie jest napisane Agricola, Brass lub Pret a Porte :lol:

Gliwiccy hejterzy to raczej bronią balans w grze - np. w Shipyardzie ;)

A faktycznie czekam z lekkim niepokojem na informację o TM.... Jeżeli macie za sobą więcej partii - napiszcie proszę.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Ryu »

Palmer pisze:Gliwiccy hejterzy lubią określć gry jako niezbalansowane, zwłaszcza gdy na pudełku nie jest napisane Agricola, Brass lub Pret a Porte :lol:
Tia... A bronią Shipyarda, Tzolkina i kilku innych. Dziwni Ci hejterzy :P

A tak poważnie to macie pomysły jak grać np. Kultystami? Gral ktoś?
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3417
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1163 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: piton »

A jak jest w końcu z tymi łopatami?
Na BGG twierdzą, że używają po 5/6 łopat - a z instrukcji zrozumiałem, że max to 3 łopaty (3 w te - 3 wewte). Jeśli można użyć 6 łopat i walić punkty za każą łopatę...to mamy zwycięzce :P
A jak Wy gracie?
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Tolis »

w Gliwicach zawsze gralismy, max 3, nie robilismy takiej opcji ze z ladu pierwszego po lewej robilismy kolko zgodnie z zegarem.
Wydaje mi sie ze w instrukcji jest to w miare jasno wpisane.
Nie pamietam czy autorzy sie wypowiadali w tej sprawie.
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3417
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1163 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: piton »

Transformation has its price: Each step between the source and destination terrain on the Transformation cycle of your Faction board costs 1 Spade. Thus, transforming adjacent types of terrain (on the Transformation cycle) into one another costs 1 Spade, with a maximum cost of up to 3 Spades if they are on opposite sides of the cycle as you can move in either direction on the cycle.
Instrukcja mówi, ze można użyć max 3 łopaty w dwie strony. A BGG teraz mi miesza we łbie :P
Podobno na niemieckich forach autor dopuszcza użycie większej ilości łopat, tam są odnośniki - w tym do robienia punktów za łopaty właśnie. Już jest kilka wątków o tych kombinacjach, bo teraz przeglądam (dlatego chciałem coś podpytać).
Osobiście wydaje mi się to bezsensowne i zostaję przy max 3 łopatach :)
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Przemek Bard.pl
Posty: 287
Rejestracja: 12 kwie 2011, 15:36

Re: Terra Mystica

Post autor: Przemek Bard.pl »

Ja mam za sobą ładnych kilka rozgrywek, za każdym razem graliśmy różnymi zestawami ras. Za pierwszym razem graliśmy oczywiście zestawem standardowym i właściwie zmiażdżyłem kolegów z pracy faktem, że właściwie na samym początku wybudowałem fortecę grając wiedźmami, co na dłuższą metę dało mi olbrzymią przewagę nad pozostałymi. Kolejna rozgrywka Darklingami. Ta rasa bardzo powoli się rozpędza, ale po wybudowaniu świątyni czy sanktuarium dostaje niezłego kopa. W innej zaś partii kumpel grał krasnoludami i miał wielki plan (połączenia połowy mapy w jedno miasto), ale w ostatniej w sumie turze udało mi się zablokować jego ruch i cała strategia legła w gruzach :). Ciężko mi określić która z ras jest silniejsza od pozostałych, szczególnie, że nie miałem jeszcze okazji grać wszystkimi, ale wiele zależy tak naprawdę od znajomości poszczególnych ras i taktyki jaką się na początku przyjmie. Każda rasa ma dość specyficzny system rozwoju i można naprawdę nieźle się bawić kombinując jak wycisnąć z niej najwięcej. Ja za każdym razem zadaję sobie pytanie na początku, czy cisnąć jak najszybciej w fortecę, czy może w sanktuarium, robotników, pieniądze, a może religie ? Możliwości jest naprawdę wiele i myślę, że za jakieś parę miesięcy każdy będzie mówił zupełnie coś innego niż dzisiaj :)
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Ryu »

Przemek Bard.pl pisze:Możliwości jest naprawdę wiele i myślę, że za jakieś parę miesięcy każdy będzie mówił zupełnie coś innego niż dzisiaj :)
Na to liczę o czym już pisałem. Najważniejszy punkty programu spełniony - "żona na tak". A skoro w domu mam z kim grać to... :)

Zresztą nie wydaje się, żeby mieli wydać grę która jest po prostu zepsuta... Pewnie grali z milion razy to i balans się znajdzie. Tylko patrząc na planszę np. kultysów i halfingów... No cóż, zobaczymy ;)
Przemek Bard.pl pisze: Kolejna rozgrywka Darklingami. Ta rasa bardzo powoli się rozpędza, ale po wybudowaniu świątyni czy sanktuarium dostaje niezłego kopa.(...)
Gdzie tam wolno ;) Grałem darklingami i w 1 turze już postawiłem sanktuarium czy jak to nazwać (daje 2 ludków). Fakt, że straciłem niemalże całą manę, ale co tam. Wyniki to ok. 150pkt więc źle nie było :)
Rudolph
Posty: 99
Rejestracja: 13 maja 2011, 19:56
Lokalizacja: Rybnik/Zabrze

Re: Terra Mystica

Post autor: Rudolph »

Kiedy będzie dostępna instrukcja w wersji PL?
Awatar użytkownika
przemoo99
Posty: 310
Rejestracja: 26 gru 2010, 14:08
Lokalizacja: Sheffield/UK

Re: Odp: Terra Mystica

Post autor: przemoo99 »

Ryu pisze: Zresztą nie wydaje się, żeby mieli wydać grę która jest po prostu zepsuta... Pewnie grali z milion razy to i balans się znajdzie. Tylko patrząc na planszę np. kultysów i halfingów... No cóż, zobaczymy ;)
Patrz A Few Adres Of Snow. Dwa wydania, a strategia wygrywająca ma się świetnie. I nawet autor nie wie, jak to naprawić...
Planszówkowy maniak... :)
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3417
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1163 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: piton »

przemoo99 pisze:
Ryu pisze: Zresztą nie wydaje się, żeby mieli wydać grę która jest po prostu zepsuta... Pewnie grali z milion razy to i balans się znajdzie. Tylko patrząc na planszę np. kultysów i halfingów... No cóż, zobaczymy ;)
Patrz A Few Adres Of Snow. Dwa wydania, a strategia wygrywająca ma się świetnie. I nawet autor nie wie, jak to naprawić...
taaa testowali :) i dali ...kontynuując wątek wpisów z BGG dotyczących reguł:
- autor stwierdził, że można używać powyżej 3 łopat - po "interwencji" graczy zmienił zdanie jednak na 3 łopaty max, ale to już jest w instrukcji :? wychodzi na to, że nie wiedzieli jak napisali zasady :?
- narazie jest to niepisana reguła, ALE chcą zakazać używania "kafelków punktujących" - scoring tiles - z łopatami w rundach 5 i 6
Spoiler:
dyskusja tutaj: http://boardgamegeek.com/thread/914211/ ... nce/page/3
więc z tym testowaniem rożnie bywa ;) ale jak jest fix to jest dobrze.
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Ryu »

Na BGG:
"2. After 20+ plays, I really don't think the game is unballanced. But I do think there are races that allows you a more intuitive play, and other races that you have to play not so linear, or think outside the box, to win with them. "

Pora wypróbować kultystów, auren i inne :mrgreen: :wink:
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 562 times
Been thanked: 284 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Atamán »

Ja jestem po 6 partiach (4- i 5- osobowych). Uważam, że jest jeszcze za wcześnie, by oceniać balans, mogę tylko powiedzieć, że na tych 6 partii, 3 udało mi się wygrać i wygrałem przy pomocy: CULTISTS, MERMAIDS, DARKLINGS. Nie udało mi się natomiast wygrać, gdy grałem HALFLINGS (dwukrotnie drugie miejsce, choć gra się nimi fajnie) oraz AUREN.

Nie mogę się jednak zgodzić z tym:
Ryu pisze:- MERMALDS - statek +1 i tyle... Wg mnie niewiele...
oraz tym:
Ryu pisze:- CULTISTS - armia żart 2
Kultystami to mi się świetnie grało i jest to jedyna rasa, co do której naszły mnie wątpliwości czy oby nie jest przegięta (w sensie za mocna). Natomiast Mermaids nie mają statek +1 i tyle, ale mają dużo łatwiejsze budowanie miast od każdej innej rasy.

Wszystkie te wnioski mogą być jednak spaczone, bo grę wygrywa gracz, a nie rasa i czasami łatwo zarzucić grze brak balansu, podczas gdy brak balansu może występować między graczami. :P
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Terra Mystica

Post autor: zephyr »

Najgorsze że decyduje kombinacja strona + gracz + meta, co czyni balansowanie jeszcze trudniejszym.
A w TM muszę w końcu zagrać na jakimś spotkaniu, tylko ostatnio ciągle gram w Netrunnera kosztem innych tytułów i jeszcze mi się nie znudził :P
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Terra Mystica

Post autor: ozy »

Graliśmy wczoraj w 5 osób i gra wzbudziła we mnie bardzo chłodne emocje. Minimalna interakcja, za wiele możliwości punktowania (zamknięcie jednej drogi rozwoju pozwala łatwo iść w inną, brak presji), pozorne różnice między rasami, i psujące grę kafelki punktowania, które wymuszają na graczach granie pod nie, więc wszyscy robią w miarę to samo w danej turze, bo lepiej po prostu co turę robić to co chce gra, niż szukać jakiejś własnej drogi.
Ogólny schemat gry jest prosty i wybór rasy go nie zmienia - zbuduj 2 a najlepiej 3 osobne miasta i weź za to punkty, a potem je połącz wodą/mostem by walczyć o scoring za największe. 4 tory religii (za długie) sprawiają, że każdy gdzieś się wdrapie i punkty rozłożą się w miarę równo. To samo VP z kart ras, każda ma ich tam sporo do uciułania. Nuuudy.
Te rasy fantasy i nachalne nawiązywanie do Smallworda to jakaś pomyłka, bo w grze nie ma za grosz wesołej interakcji.
Tzolkin robi miazgę z tej gry. Rekomendacja - nie kupuj, zagraj najpierw u kolegi.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3417
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1163 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: piton »

W końcu w 5 osób... Ozy jest fanem gier wojennych,a nie euro-sucharów, więc bierzcie to pod uwagę ;)
Po tej partii to stwierdzam,że ta gra jest wyłącznie dla 4-5 osób - chodzi o "ciasnotę" na planszy/torach, chociaż poziom interakcji jest i tak znikomy. Ja osobiście lubię dużo interakcji - szczególnie negatywnej (jej tu brak). Mniej osób w tej grze (2/3) to bardziej pasjans, a takich gier nie lubię.
Jakieś blokowanie da się obejść shippingiem, umiejętnościami... można się ścigać po power actions na planszy - i to jest ten element interakcyjny i pole do kombinowania i psucia planów innym (powiedzmy). Pewnie to da się wykoncypować po kilkudziesięciu partiach w pełnym składzie i poznaniu wszelkich kombinacji ras.
Mimo to Terra M. mi się podoba, bo lubię euro-suchary. W 5 osób bawiłem się naprawdę dobrze - to chyba ważne ;) - pomyślałem, pokombinowałem. Optymalizowanie i planowanie w dość pokojowej atmosferze - kto lubi takie gry to polecam. Wspólna plansza i tory podsycają efekt rywalizacji, chociaż de facto mało kto nam może zepsuć przyjętą strategię i odebrać punkty.
W Mojej opinii gra jest zdecydowanie lepsza niż np. Belfort, Zamki Burgundii, Hawaii itp. (ostatnio popularne sucharki). Nic odkrywczego, ale jest dobrze z +.
(mam nadzieję, ze zapowiadany dodatek wprowadzi rasy, które palą budynki innych :) )
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1362
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 163 times
Been thanked: 162 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Zet »

Czyli taki pokojowy świat baśni, gdzie miłe rasy rywalizują ze sobą, ale nie prowadzą krwawych wojen.
Zawsze to jakieś wyjaśnienie euro-suchości :D
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Cin »

piton pisze:mam nadzieję, ze zapowiadany dodatek wprowadzi rasy, które palą budynki innych :) )
mam nadzieję dokładnie przeciwną :)
staszek
Posty: 3546
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 25 times

Re: Terra Mystica

Post autor: staszek »

Grałem dwa dni temu na 2 osoby i było niestety słabo
Mimo,że zastosowałem rozstawienie z instrukcji
Niestety żonie się nie spodobało...
Ale porównując do rozgrywki 3 i 4 osobowej było dużo słabiej
ODPOWIEDZ