Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
zachi
Posty: 173
Rejestracja: 06 gru 2010, 09:57
Lokalizacja: Katowice

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: zachi »

Zdejmując ostatniego meeple'a z miasta lub drogi zdejmuje się (z tego miasta / tej drogi) również budowniczego.
Podobnie ze świnką na farmie, jeśli farmer zostanie np. zjedzony przez smoka.
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: dzumandzi »

co do budowniczego to już przynajmniej jest jakaś SPÓJNOŚĆ

qrcze ale ze ŚWINIĄ to znów mi zawirowało w głowie

w instrukcji jest zapisane że ŚWINIA po ustawieniu na planszy POZOSTAJE TAM DO KOŃCA GRY !!!!


to już w sumie nie wiem - z jednego problemu skok na drugi ;-)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: WRS »

Chodzi o to, że budowniczego można umieścić na planszy kilka razy.
Świnia (przed innymi dodatkami) pozostawała na zawsze w jednym miejscu!
Po Wieży, Smoku i innych świnia może wrócić do puli i być umieszczona na innym kaflu.

Generalnie świnia i budowniczy NIE są pionkami, jeno pomocnikami.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
zachi
Posty: 173
Rejestracja: 06 gru 2010, 09:57
Lokalizacja: Katowice

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: zachi »

Niestety instrukcje z kolejnych dodatków się ... hmm ... nie lubią :)

Instrukcja z podstawki: "Farmerów powinno kłaść się na „plecach”, ponieważ farmerzy nie
wracają do gracza w przypadku ukończenia farmy. Punkty nalicza się
dopiero na koniec rozgrywki" - to mniej więcej tak jak ze świnką :)

Natomiast świnkę można położyć tylko na farmie, na której mamy już poplecznika, podobnie jak Budowniczego tylko na mieście/drodze, gdzie już mamy swojego meeple'a. Podstawowe, jak również wprowadzone w dodatku "Kupcy i Budowniczowie" zasady nie przewidują usuwania meepli z planszy w inny sposób niż poprzez zapunktowanie - toteż nie jest tam powiedziane co zrobić z świnką i/lub budowniczym w przypadku gdy meeple schodzi z planszy w inny sposób (na przykład jest zjadany przez Smoka).

Nie znalazłem nigdzie w oficjalnych instrukcjach opisu takiej sytuacji, a jedynie właśnie kiedyś na jakimś forum informację o tym, że w takich przypadkach świnkę i budowniczego się ściąga z planszy. Ma to nawet większy sens - świnka nie może punktować 'sama', a jedynie dodaje +1 do wartości miast - nie ma żadnego zastosowania jeśli na łące nie ma farmera, więc jest ściągana.
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: dzumandzi »

dzięki wszystkim za sprostowanie

może za dużo na siebie wziąłem w przeciągu 2 miesięcy etapami odpaliłem po kolei 7 pierwszych części które powstawały w przeciągu kilku lat
nieco się zakopałem w niektórych zasadach
co dopiero będzie jak dołożę kolejne dodatki, które już czekają na półce ;-)

pozdrawiam
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: WRS »

Trudno się spodziewać, by przy dodatku Kupcy i Budowniczowie autor przewidywał od razu wszystkie kolejne...

No, trochę wyrozumiałości... ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
dzumandzi
Posty: 10
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:49

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: dzumandzi »

rozumiem - ale niestety instrukcję którą zdołałem zdobyć (ver 8.5 poprawiona) nie wyjaśniała moich wątpliwości a była pisana w 2010r.
to jeszcze nie ogarnęli tematu po 10 latach
pozdrawiam
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6540
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 29 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: CARCASSONNE wieża - budowniczy

Post autor: abadura »

WRS pisze:Trudno się spodziewać, by przy dodatku Kupcy i Budowniczowie autor przewidywał od razu wszystkie kolejne...

No, trochę wyrozumiałości... ;)
Ale często zasady nowych dodatków są nieprecyzyjne i niejasne nawet w kontekście poprzednich dodatków. Carcassonne ma wiele dodatków, ale wydawca nie zabiega o solidną spójność i klarowność zasad. To jest ważne głównie dla gamerów, a Ci sobie jak widać radzą sami...
neosatan
Posty: 6
Rejestracja: 06 wrz 2011, 16:41

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: neosatan »

Witam!
Pierwszy post. To może ja wyjaśnię co wpływa na punktacje łąk w Carcassonne i jak to się ma do różnych zasad punktacji.
Na łąki wpływa:
-drewniana świnka - +1 punkt. Każdy gracz ma jedną i świnki różnych graczy nie zwiększają tego wyniku, ta punktacja jest kompletnie personalna dla gracza, więc gracz niebieski z farmerem i świnką na jednej farmie z innym graczem czerwonym, który ma wyłącznie farmera, zdobędzie 4 punkty za miasto (niebieski), a czerwony 3 punkty za miasto. Dodatkowo świnka nie daje nic przy określaniu do kogo należy łąka.
-stado świń - +1 punkt. Jest to bonus dodatkowy do drewnianej świnki, lecz przy połączeniu rzeki II i minidodatku w którym również jest stado świń (a zasady milczą na ten temat), premia jest tylko raz przyznawana.
-oblężenie miasta - dane miasto (tylko oblężone miasto) jest liczone podwójnie. Czyli dla zwykłego farmera 6 punktów, dla farmera z świnką 8 punktów, dla stodoły również 8 punktów, dla stodoły z świnką 10 punktów itp. Podwojenie wyniku jest zawsze ostatnią akcją podejmowaną przy ustalaniu wartości miasta.
-sam farmer daje 3 punkty za miasto.
-sama stodoła daje 4 punkty za miasto.
Dochodzi jeszcze kilka innych kwestii, jak np. grody, które też trochę inaczej się liczy.

Same zasady 3 edycji zostały przyswojone głównie z powodu dodatku Opactwa i Burmistrz, który to wprowadzał stodołę. Przy tym dodatku znalazł się problem punktacji miast wedle pierwszej edycji, gdzie określanie przynależności miasta do farmera jest powiązane właśnie z miastem, a zatem jak liczyć stodołę? Inna też była punktacja farm w czasie stawiania stodoły. Można było zostawić zasady, lecz to powodowałoby za duże zamieszanie.
Teraz najlepszy żart polega na tym, że nie wszyscy w Rio Grande Games jak i Hans Im Gluck są świadomi, że gracze ponazywali odpowiednio zestawy zasad. Raczej średnio się też troszczą o to, by zasady kolejnych dodatków były zgodne z poprzednimi, oraz vice versa (nie wydają uaktualnień instrukcji w dostatecznej mierze). Przynajmniej to wynika z mojej korespondencji z nimi, choć muszę przyznać, że ludzie z obu firm okazali dużo wsparcia w moich dążeniach do wyjaśniania tej czy innej sprawy. Większość z takich spraw musiałem sam wyśledzić i korzystać zarówno z CAR, jak i forum carcassonne central, jak i board games geeks. Polskie tłumaczenia, które napływały do mnie w czasie tworzenia instrukcji zawierały najróżniejsze informacje. Mam wrażenie, że to wynika z takich tłumaczeń, które za bardzo nie odnoszą się do całości, lecz mniej więcej do konkretnego dodatku i czasami do podstawowej wersji gry.
Instrukcja przez ostanie pół roku żyła własnym życiem w internecie, więc czasami wersje, które komuś posyłałem wracały do mnie z kompletnie innego źródła. Nie umieściłem w instrukcji żadnego linku pod którym będzie zawsze aktualna wersja instrukcji, ponieważ właśnie była nieskończona, a ja sam zdobywałem jeszcze materiały z których jakaś w miarę ostateczna forma się wyłania. Poprawiona wersja powinna, być dostępna za kilka dni na stronie https://sites.google.com/site/pawelkuznik, gdzie też zapewne będę zamieszczał zarówno nowe wersje instrukcji, jak inne materiały związane z Carcassonne.
m00n
Posty: 4
Rejestracja: 09 wrz 2011, 16:07

Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: m00n »

Witam!
Zwracam się z ogromną prośbą do tych którzy już nie mało włosów wyrwali przy tej grze!
Mam kilka wątpliwości do interpretacji zasad w dodatku do carcassonne księżniczka i smok.

1.Jeżeli wylosowałeś kafelek ze smokiem, dokładasz kafelek do planszy i możesz postawić pionka a następnie gra jest zatrzymana i rusza się smok (tak jest w instrukcji). Czy jeżeli pionka nie położysz to wróżką możesz się ruszyć zanim wykonasz ruch smokiem czy wróżką ruszasz się po wykonaniu ruchów smoka?
2.Czy jak masz w mieście pionek i w kolejnej turze dokładasz do tego miasta budowniczego to ruch budowniczym jest uznawany za dołożenie pionka i w tej turze nie możesz ruszyć wróżki, czy możesz zrobić oba te ruchy
3.Kafelek z magicznymi wrotami daje możliwość postawienia pionka na dowolnym innym kafelku który nie należy do żadnego gracza i nie jest zamknięty, to jest jasne ale czy można dołożyć pionka na łąkę która nie jest zamknięta ale są na niej inne pionki.
4.Kafelek z księżniczką jeżeli dokładamy do swojego miasta z pionkiem to tak samo go kasujemy i pionek wraca do moich zasobów.
5.Co się dzieje z punktami dla kogo są przyznawana jeżeli kafelkiem z księżniczką dokładam do miasta i zamykam je, jednocześnie wywalam z miasta rycerza przeciwnika. Miasto zostaje puste. Do kogo należą punkty i zasoby które w mieście były.

Proszę bardzo o pomoc. Ten dodatek nr.3 strasznie skomplikował całą grę!
m00n
Posty: 4
Rejestracja: 09 wrz 2011, 16:07

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: m00n »

Ludzie ! Nikt mi nie pomoże...? Nikt...?
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6540
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 29 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: abadura »

m00n pisze:1.Jeżeli wylosowałeś kafelek ze smokiem, dokładasz kafelek do planszy i możesz postawić pionka a następnie gra jest zatrzymana i rusza się smok (tak jest w instrukcji). Czy jeżeli pionka nie położysz to wróżką możesz się ruszyć zanim wykonasz ruch smokiem czy wróżką ruszasz się po wykonaniu ruchów smoka?
Jeśli nie kładziesz pionka to możesz ruszyć wróżkę PRZED ruchem smoka. Bardzo przydatne.
m00n pisze:2.Czy jak masz w mieście pionek i w kolejnej turze dokładasz do tego miasta budowniczego to ruch budowniczym jest uznawany za dołożenie pionka i w tej turze nie możesz ruszyć wróżki, czy możesz zrobić oba te ruchy
O ile dobrze pamiętam to kładzenie jakiegokolwiek pionka (zwykły, duży, burmistrz, wóz, budowniczy, świnka, stodoła) uniemożliwi ruszanie wróżki. Manipulowanie wieżą też chyba uniemożliwia ruszanie wróżką.
m00n pisze:3.Kafelek z magicznymi wrotami daje możliwość postawienia pionka na dowolnym innym kafelku który nie należy do żadnego gracza i nie jest zamknięty, to jest jasne ale czy można dołożyć pionka na łąkę która nie jest zamknięta ale są na niej inne pionki.
Jeśli struktura, do której dokładasz jest zajęta cudzymi pionkami i nie ma tam Twoich pionków to nie możesz; w przecwinym przypadku możesz. Tu zasady są identyczne ze zwykłym kładzeniem pionka, z tą różnicą, że wybierasz dowolny kafel.
m00n pisze:4.Kafelek z księżniczką jeżeli dokładamy do swojego miasta z pionkiem to tak samo go kasujemy i pionek wraca do moich zasobów.
Chyba nie. Ale księżniczki nigdy dobrze nie pamiętam... :(
m00n pisze:5.Co się dzieje z punktami dla kogo są przyznawana jeżeli kafelkiem z księżniczką dokładam do miasta i zamykam je, jednocześnie wywalam z miasta rycerza przeciwnika. Miasto zostaje puste. Do kogo należą punkty i zasoby które w mieście były.
Niczyje.
m00n
Posty: 4
Rejestracja: 09 wrz 2011, 16:07

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: m00n »

Dziękuję za pomoc, to mi rozjaśniło troszkę sytuację! Dalej sporna pozostaje kwestia dostawiania księżniczki do własnego miasta. Logicznie rzecz biorąc każde dostawienie kafelka z księżniczką powinno kasować pionka z miasta bez względu na to czy jest ono w twoim posiadaniu. Choć nie jestem przekonana do tego na 100%.
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6540
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 29 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: abadura »

m00n pisze:Dziękuję za pomoc, to mi rozjaśniło troszkę sytuację! Dalej sporna pozostaje kwestia dostawiania księżniczki do własnego miasta. Logicznie rzecz biorąc każde dostawienie kafelka z księżniczką powinno kasować pionka z miasta bez względu na to czy jest ono w twoim posiadaniu. Choć nie jestem przekonana do tego na 100%.
Czy przypadkiem użycie zdolności księżniczki nie jest w ogóle opcjonalne?
m00n
Posty: 4
Rejestracja: 09 wrz 2011, 16:07

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: m00n »

Jeżeli księżniczkę traktuję opcjonalnie, to czy w takim razie zamykając miasto z kafelkiem księżniczki jak powiem że nie kożystam z możliwości wywalenia z miasta rycerza przeciwnika to moge zabrać zasoby i punkty za ten ruch mi przysługujące?
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: DanCo »

Z tego co pamiętam to księżniczka zawsze działa. Nie ma możliwości zrezygnowania z jej funkcji. A więc jak dasz na swoje miasto to wywalasz jakiś pionek. Jak nie ma przeciwnika to siebie.

Uwaga!!! Zasady do Carcassonne były wiele razy zmieniane. Nie wiem jak to jest z księżniczką. Bo może być tak, że i tutaj zostały zmienione i ja mam jedno a Ty co innego w instrukcji napisane.
bool
Posty: 9
Rejestracja: 29 kwie 2010, 17:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: bool »

http://www.boardgamegeek.com/filepage/2 ... drules-pdf

A według tego:
1.Jeżeli wylosowałeś kafelek ze smokiem, dokładasz kafelek do planszy i możesz postawić pionka a następnie gra jest zatrzymana i rusza się smok (tak jest w instrukcji). Czy jeżeli pionka nie położysz to wróżką możesz się ruszyć zanim wykonasz ruch smokiem czy wróżką ruszasz się po wykonaniu ruchów smoka?
Poruszenie wróżką jest wcześniej (zamiast postawienia pionka).
2.Czy jak masz w mieście pionek i w kolejnej turze dokładasz do tego miasta budowniczego to ruch budowniczym jest uznawany za dołożenie pionka i w tej turze nie możesz ruszyć wróżki, czy możesz zrobić oba te ruchy
Wybierasz jedno, postawienie pionka zamieniasz albo na postawienie budowniczego, świni ....(itp) , albo na przesunięcie wróżki.
3.Kafelek z magicznymi wrotami daje możliwość postawienia pionka na dowolnym innym kafelku który nie należy do żadnego gracza i nie jest zamknięty, to jest jasne ale czy można dołożyć pionka na łąkę która nie jest zamknięta ale są na niej inne pionki.
Nie można położyć pionka na strukturach, które są zamknięte lub zajęte. Czyli nie.
4.Kafelek z księżniczką jeżeli dokładamy do swojego miasta z pionkiem to tak samo go kasujemy i pionek wraca do moich zasobów.
Według tej kompilacji gracz ma wybór. Jest to zmiana oryginalnych zasad. (Ja uznaję tę instrukcję za wykładnię ostateczną.)
5.Co się dzieje z punktami dla kogo są przyznawana jeżeli kafelkiem z księżniczką dokładam do miasta i zamykam je, jednocześnie wywalam z miasta rycerza przeciwnika. Miasto zostaje puste. Do kogo należą punkty i zasoby które w mieście były.
Księżniczka działa w części tury nr 2 - 'dokładanie pionka', a liczenie punktów następuje później. Punktów nie dostaje nikt ponieważ nikt nie ma w mieście rycerza. Zasoby dostaje ten kto zamknął miasto i księżniczka nie wpływa na to w żaden sposób.
bool
Posty: 9
Rejestracja: 29 kwie 2010, 17:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: bool »

A ja dorzucę jeszcze linka do kompilacji zasad po angielsku.

http://www.boardgamegeek.com/filepage/2 ... drules-pdf
Awatar użytkownika
kajman
Posty: 126
Rejestracja: 19 cze 2011, 15:29
Lokalizacja: Wrocław

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: kajman »

STARSCREAM pisze:
- na każdym skrzyżowaniu dróg widzę albo domki albo lasy, czyli rozumiem, że skrzyżowanie kończy ostatecznie dany fragment drogi? np jak są dwa segmenty prostej drogi, ktoś dokłada skrzyżowanie i ten odcinek uważa się za zakończony?
sheva pisze: Ad1 tak takie "skrzyżowanie" kończy drogę.
Wydaje mi się, że w powyższym przypadku droga nie jest jeszcze skończona. Jeżeli mamy dwa segmenty prostej drogi, a potem skrzyżowanie, to brakuje żetonu, który zakończy drogę z drugiej strony.

Przy okazji sama mam dwa pytania:
1) W jednej z instrukcji napisane jest, że są skrzyżowania, które nie kończą drogi: "(w grze występują skrzyżowania, które zwieńczają drogi i takie, które rozdzielają je na więcej, bezpiecznie można stwierdzić, ze te skrzyżowania, które zawierają budynki kończą drogi, a te które nie zawierają, to tylko przedłużają ich bieg)", wydaje mi się to dziwne, nie jest tak, że skrzyżowania zawsze kończą drogę?
2) W jednej instrukcji czytałam, że podliczając pod koniec gry punkty za łąki robimy tak: patrzymy na miasto i przylegające łąki, kto ma najwięcej pionków na łąkach przylegających do miasta dostaje 4 punkty za to miasto. W drugiej instrukcji jest tak, patrzymy na łąkę, kto ma najwięcej pionków na łące dostaje po trzy punkty za każde z przylegających miast. Testowaliście oba sposoby gry? Który wydaje Wam się lepszy/ciekawszy? Ja przetestowałam na razie tylko ten pierwszy (z rebelowskiej instrukcji).
Awatar użytkownika
kajman
Posty: 126
Rejestracja: 19 cze 2011, 15:29
Lokalizacja: Wrocław

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: kajman »

Rzeczywiście lepiej mi się grało nierebelowskim sposobem ;)
cackoarek
Posty: 2
Rejestracja: 30 gru 2011, 15:15

Dodatki Carcassonne różnych wydawnictw

Post autor: cackoarek »

Witam.

Mam pytanie dotyczące dodatków do gry Carcassonne. Znalazłem dwóch różnych producentów (mindOk i Bard) i zastanawiam się czy dodatki np wypuszczone przez Bard są kompatybilne z podstawową wersją gry wypuszczoną przez mindOk. Czy przy zakupie warto zwrócić uwagę na producenta?


Pozdrawiam
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Dodatki Carcassonne różnych wydawnictw

Post autor: watman »

cackoarek pisze:Witam.
Mam pytanie dotyczące dodatków do gry Carcassonne. Znalazłem dwóch różnych producentów (mindOk i Bard) i zastanawiam się czy dodatki np wypuszczone przez Bard są kompatybilne z podstawową wersją gry wypuszczoną przez mindOk. Czy przy zakupie warto zwrócić uwagę na producenta?
sa kompatybilne, to nie sa rozni producenci tylko rozni dystrybutorzy :)
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
cackoarek
Posty: 2
Rejestracja: 30 gru 2011, 15:15

Re: Dodatki Carcassonne różnych wydawnictw

Post autor: cackoarek »

Ślicznie dziękuję za odpowiedź :)
W sklepie w którym chciałem dokonać zakupów były 2 wersje podstawowej gry i dodatki. Problem był w tym, że każdy dodatek miał swojego producenta i w końcu nie wiedziałem czy kupując różne dodatki nie będę miał problemu z tym, że kwadraciki będą miały inne rozmiary itp...

No ale uspokoiłeś mnie :) Dzięki i pozdrawiam
jjaarreecckkii
Posty: 2
Rejestracja: 06 mar 2012, 18:11

carcassonne - fazy ruchu

Post autor: jjaarreecckkii »

Witam.
Od jakiegoś czasu gramy w samą podstawkę. Gra jednak wciągnęła nas na tyle, ze postanowiłem dokupić KiK oraz KiB. O ile w KiK problemu z instrukcją nie mam to w KiB problem sprawia faza ruchu. W instrukcji jest tam przykład:
1 tura - stawiam na drodze złodzieja
2 tura - stawiam na tej samej drodze budowniczego
3 tura - dokładam kolejny segment drogi, taki na którym jest też miasto na którym stawiam rycerza
3a tura - z racji , że na drodze jest budowniczy ciągnę kolejną płytkę, pasuje ona do zaczętego miasta i stawiam tam budowniczego. Turę zaczyna następny gracz.
Jak to się ma do zasad z podstawki gdzie jest napisane, że tura gracza składa się z wylosowania płytki, ustawienia bądź nie pionka, zliczenie punktów jeśli płytka kończy jakąś budowlę.
Czy te zasady nie są sprzeczne?
Czy grając w sama podstawkę kończąc drogę na której mam swojego złodzieja klasztorem mogę postawić tam jeszcze mnicha?
Przejrzałem poprzednie posty ale nie znalazłem informacji na ten temat. A może źle interpretuję instrukcję. :)
Dziękuje i pozdrawiam.
jjaarreecckkii
Posty: 2
Rejestracja: 06 mar 2012, 18:11

Re: carcassonne - fazy ruchu

Post autor: jjaarreecckkii »

Może poprzednio niezbyt jasno się wyraziłem więc proszę teraz o potwierdzenie lub nie postępowania podczas rozgrywania tury.
Załóżmy, że mam zbójce na drodze. Przychodzi kolejna moja tura. Losuję kafelek i jest na nim segment kończący moją drogę oraz segment miasta i łąki. Dokładam ten kafelek do drogi, następnie stawiam rycerza na segmencie miasta, zliczam punkty za drogę i kończę swoją turę.
Czy takie postępowanie jest prawidłowe, czy może po podliczeniu punktów za drogę powinienem skończyć turę bez możliwości ustawienia rycerza?
ODPOWIEDZ