Mój z Trolli już w drodze W piątek 1 partia z drugą połówką, więc w weekend na pewno coś napiszę.Brylantino pisze:Dawać więcej opini! Niech się sypią recenzje, wrażenia i rozczarowania! Za kilka dni będę robił zamówienie w 3trollach i nie wiem czy Tezeusza nie wziąć pod uwagę.
Tezeusz: Mroczna Orbita (Michał Oracz)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- pan_satyros
- Posty: 6133
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 513 times
- Kontakt:
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- Brylantino
- Posty: 1381
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 191 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Będę bardzo wdzięcznypan_satyros pisze:Mój z Trolli już w drodze W piątek 1 partia z drugą połówką, więc w weekend na pewno coś napiszę.Brylantino pisze:Dawać więcej opini! Niech się sypią recenzje, wrażenia i rozczarowania! Za kilka dni będę robił zamówienie w 3trollach i nie wiem czy Tezeusza nie wziąć pod uwagę.
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8791
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2703 times
- Been thanked: 2384 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
A mój już czeka w paczkomacie na odbiór
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Wczoraj rozpakowałem, naklejki nakleiłem i... nie mogę powiedzieć nic więcej dopóki nie zagram
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- Galatolol
- Posty: 2337
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 577 times
- Been thanked: 932 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Ja dostałem wczoraj. Jak już piszę w tym temacie, to potwierdzam, że karty są wyjątkowo cienkie, nie wyobrażam sobie grania nimi bez zakoszulkowania.A otrzymał ktoś już Tezeusza zamówionego w Portalu?
- jolietjake
- Posty: 849
- Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
- Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
- Been thanked: 1 time
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Ja wczoraj wczesnym rankiem dostalem. Wreszcie pierwsi, a nie ostatniPeter128 pisze:A otrzymał ktoś już Tezeusza zamówionego w Portalu?
Joliet Jake na BGG
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
A ja już grałam;-)
I bylo super.
Ale wiem,wiem, moja opinia się nie liczy.
I bylo super.
Ale wiem,wiem, moja opinia się nie liczy.
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8791
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2703 times
- Been thanked: 2384 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Ależ skąd! To, że jesteś kobietą nie oznacza, że nie masz prawa głosuMerry pisze:A ja już grałam;-)
I bylo super.
Ale wiem,wiem, moja opinia się nie liczy.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
- RUNner
- Posty: 4164
- Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
- Has thanked: 576 times
- Been thanked: 1030 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Pierwsza partia rozegrana! Żona grała marines a ja sterowałem obcymi. Po kilku pierwszych rundach przegrywałem 20-15, ostatecznie wygrałem rzutem na taśmę 3-0. Graliśmy wg wariantu startowego, bez zaawansowanych kart. Wrażenia bardzo pozytywne, już dawno żadna gra nie spodobała mi się już na pierwszej partii! Tezeusz ma proste zasady, które łatwo wchodzą do głowy, rozgrywka jest szybka i dynamiczna. Udało nam się trochę "zmienić" zasady gry, ale to sie w debiucie zdarza często
Tezeusz ma klimat i myślę że często będzie gościł na stole. Gra ma niski próg wejścia i zasady łatwo wytłumaczyć nowicjuszom. A że taki żółtodziub przegra, to już inna sprawa. Myślę że nawet przegrana partia potrafi dać wiele radości.
Trochę niepotrzebnie karty akcji posiadają teksty na rewersach, przez co losowanie ich na początku jest dość kłopotliwe.
Tezeusz ma klimat i myślę że często będzie gościł na stole. Gra ma niski próg wejścia i zasady łatwo wytłumaczyć nowicjuszom. A że taki żółtodziub przegra, to już inna sprawa. Myślę że nawet przegrana partia potrafi dać wiele radości.
Trochę niepotrzebnie karty akcji posiadają teksty na rewersach, przez co losowanie ich na początku jest dość kłopotliwe.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
ja mogę na razie wypowiedzieć się na temat wykonania. sektory - ładne, robią lepsze wrażenie niż na filmikach z utube'a ;P tektura jest dobrej jakości, sprawiają wrażenie solidnych. to samo tyczy się żetonów zaawansowania i tym podobnych. karty - jak już ktoś wspominał - cienkie i giętkie, ale biorąc pod uwagę fakt, że będzie się je trzymało przez kilka sekund na partie - w porządku.
instrukcja czytelna, pudełko ładne próg wejścia jest rzeczywiście niski - takie mam wrażenie. no i chyba już znalazłem swoją frakcję - Szaraków. bardzo podobają mi się ich karty i to właśnie nimi - już za kilka godzin - rozegram pierwszą partię
i oczywiście naskrobię kilka zdań wrażeń z rozgrywki, ale coś czuję, że się nie zawiodę. Hexa pokochałem od pierwszej partii, Tezeusz chyba też mi na to pozwoli ;]
instrukcja czytelna, pudełko ładne próg wejścia jest rzeczywiście niski - takie mam wrażenie. no i chyba już znalazłem swoją frakcję - Szaraków. bardzo podobają mi się ich karty i to właśnie nimi - już za kilka godzin - rozegram pierwszą partię
i oczywiście naskrobię kilka zdań wrażeń z rozgrywki, ale coś czuję, że się nie zawiodę. Hexa pokochałem od pierwszej partii, Tezeusz chyba też mi na to pozwoli ;]
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8791
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2703 times
- Been thanked: 2384 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Jedno rozczarowanie - koszulki FFG Mini American są może o pół milimetra za wąskie ( A myślałem, że sobie ładnie pokoszulkuję karty. Zastanawiam się naprawdę poważnie nad delikatnym przycięciem kart, ale - z drugiej strony - nie chce mi się ciachać 110 kart.
Czemu karty nie mogły być nieco bardziej standardowe?
Aha. W pudełku mam 3 żetony, które służą do... no właśnie, nie wiem do czego. 2 okrągłe i 1 trójkątny, mają wzorek "kosmosu". Any ideas?
Czemu karty nie mogły być nieco bardziej standardowe?
Aha. W pudełku mam 3 żetony, które służą do... no właśnie, nie wiem do czego. 2 okrągłe i 1 trójkątny, mają wzorek "kosmosu". Any ideas?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
- jolietjake
- Posty: 849
- Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
- Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
- Been thanked: 1 time
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
No są w standardzie takim jak Robinson, Dziedzictwo, Catan, TTR, etc., etc., etc. - mini euro. Więc nie dziwota, że nie pasują do mini amercianCuriosity pisze:Jedno rozczarowanie - koszulki FFG Mini American są może o pół milimetra za wąskie ( A myślałem, że sobie ładnie pokoszulkuję karty. Zastanawiam się naprawdę poważnie nad delikatnym przycięciem kart, ale - z drugiej strony - nie chce mi się ciachać 110 kart.
Czemu karty nie mogły być nieco bardziej standardowe?
Aha. W pudełku mam 3 żetony, które służą do... no właśnie, nie wiem do czego. 2 okrągłe i 1 trójkątny, mają wzorek "kosmosu". Any ideas?
3 zbędne żetony - pewnie zapasowe, było miejsce na wyprasce to wycieli.
Joliet Jake na BGG
-
- Posty: 3949
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 89 times
- Kontakt:
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
też mnie to zastanawia. Może chcieli wypełnić całą wypraskę?Curiosity pisze:Jedno rozczarowanie - koszulki FFG Mini American są może o pół milimetra za wąskie ( A myślałem, że sobie ładnie pokoszulkuję karty. Zastanawiam się naprawdę poważnie nad delikatnym przycięciem kart, ale - z drugiej strony - nie chce mi się ciachać 110 kart.
Czemu karty nie mogły być nieco bardziej standardowe?
Aha. W pudełku mam 3 żetony, które służą do... no właśnie, nie wiem do czego. 2 okrągłe i 1 trójkątny, mają wzorek "kosmosu". Any ideas?
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8791
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2703 times
- Been thanked: 2384 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
jolietjake pisze:3 zbędne żetony - pewnie zapasowe, było miejsce na wyprasce to wycieli.
Przypomina mi się Last Night on Earth i masa żetonów dodana na zasadzie: "w naszych scenariuszach te żetony nie mają zastosowania, ale może sami wpadniecie na pomysł co z nimi zrobić"mulek18 pisze:też mnie to zastanawia. Może chcieli wypełnić całą wypraskę?
EDIT:
I wszystko jasne. U mnie na półce królują gry zza oceanujolietjake pisze:No są w standardzie takim jak Robinson, Dziedzictwo, Catan, TTR, etc., etc., etc. - mini euro. Więc nie dziwota, że nie pasują do mini amercianCuriosity pisze:Czemu karty nie mogły być nieco bardziej standardowe?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
- RUNner
- Posty: 4164
- Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
- Has thanked: 576 times
- Been thanked: 1030 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Informacja dotycząca wymiarów kart (z BGG):
Component list: 110 cards (44x68)
Czyli pasują karty Mini European FFG. Chociaż takie dane mogłyby być umieszczone chociażby na stronach sprzedawców.
edit:
Jeśli chodzi o mechanikę, to ja bym zrezygnował z losowania 15z24 kart. Dzięki temu każda frakcja miałaby pełen wachlarz możliwości, niezależny od losu, tak jak w NH. I tak później liczy się kolejność kart na stosie, więc trochę niepotrzebnie gracze muszą się liczyć z przypadkiem. Koszt instalacji każdej karty jest taki sam, niezależnie od poziomu jej zaawansowania, więc gracz mający mniej szczęścia będzie miał znacznie utrudnione zadanie, gdy jego rywal wylosuje lepsze karty. Rozgrywka by się wydłużyła, chociaż chyba często kończyć się będzie przed czasem, bo kombosy można tworzyć niemiłosierne.
Component list: 110 cards (44x68)
Czyli pasują karty Mini European FFG. Chociaż takie dane mogłyby być umieszczone chociażby na stronach sprzedawców.
edit:
Jeśli chodzi o mechanikę, to ja bym zrezygnował z losowania 15z24 kart. Dzięki temu każda frakcja miałaby pełen wachlarz możliwości, niezależny od losu, tak jak w NH. I tak później liczy się kolejność kart na stosie, więc trochę niepotrzebnie gracze muszą się liczyć z przypadkiem. Koszt instalacji każdej karty jest taki sam, niezależnie od poziomu jej zaawansowania, więc gracz mający mniej szczęścia będzie miał znacznie utrudnione zadanie, gdy jego rywal wylosuje lepsze karty. Rozgrywka by się wydłużyła, chociaż chyba często kończyć się będzie przed czasem, bo kombosy można tworzyć niemiłosierne.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 930 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Zdążyłem zagrać parę razy. Zdjęcia zawartości tutaj - http://www.boardgamegeek.com/thread/105 ... pl-version
Wrażenia są nieco mieszane. Reguł nie ma dużo, to prawda, ale część z nich jest daleka od intuicyjnych, a część wymaga doprecyzowania. Karty kładzione w strefie kart oczekujących danego sektora można zainstalować gdziekolwiek ... czemu i jak to się zgrywa logicznie, czy tematycznie z grą, trudno ustalić. To był nasz najczęstszy błąd na początku. Inną zasadą, której chyba nie rozumiem, jest koniec gry wymuszony przez brak kart do instalacji. Skoro faza akcji kart oczekujących jest opcjonalna, to w przypadku gdy obydwaj gracze nie mają już kart, wychodzi przeważnie, że albo już nie ma nic do instalowania w kartach oczekujących albo jest jakaś jedna zabłąkana karta (znacznik przesuwa się o 1 ale do końca gry nie dochodzi) albo instalacja karty nie jest na tyle cenna dla gracza, by ryzykować przyspieszenie zakończenia gry. Rozumiem, że może to być też mechanizm "burning", czyli dążenia do szybkiego skończenia gry w momencie swojej przewagi, ale jakoś w naszych grach w żadnym momencie nie było aż tyle kart oczekujących by móc taki plan wykonać (dążylismy do instalacji). Zobaczy się po kolejnych rozgrywkach. W najprostszym wariancie, jeśli są trzy karty oczekujące na stole, może to oznaczać, że przeciwnik skończy grę po 3 swoich rundach (odrzuci 3 albo zainstaluje 3 swoje, albo mix tych dwóch). Jeśli kart jest niewiele, można próbować przeciągać linę i instalować szybko własne karty. Czasami teksty na niektórych kartach trochę mieszają. Bonus - "Karta ze stosu" - "W dowolnym momencie swojej tury zainstaluj kartę z wierzchu swojego stosu na dowolne puste pole kart Zainstalowanych (niezajęte nawet przez kartę Bonusu)". O co chodzi w tym nawiasie? Rozumiem, że próbowano przekazać regułę, że pole z kartą bonusu jest wciąż traktowanie jako "puste" (niezajęte), ale wyszło to bardzo zawile. Nie prościej było "na dowolne puste pole lub pole z kartą Bonusu"? Chyba, że wciąż nie rozumiem co ta karta robi. Kolejny kłopot to żetonami oznaczeń pułapek - na kartach jest trochę niespójnie. Czasem na karcie w rogu jest kółko, czasem trzy kropeczki, czasem nic, a czasem tekst z tyłu mówi, żeby położyć żeton - nie jest to objaśnione, co oznaczają dokładnie te symbole. W "Ukrytym" nie ma nic o położeniu żetonu, a takowy jest (ale jest jakaś ikonka, chociaż okrągła, a żeton jest trójkątny). W Systemie Obronnym, jest o położeniu żetonu, ale nie ma ikonki "rogala". Żetonów Pasożyta jest 2, ale wygląda na to, że użyć można tylko jednego (zapas?). Żeton niewidzialności jest niebieskawy i na początku przyporządkowaliśmy go do Naukowców (a ma być u Szaraków). Wreszcie, czemu niektóre żetony są okrągłe a inne trojkątne? Mają coś wskazywać? Jeśli ktoś zna odpowiedzi na te wszystkie pytania, będę wdzięczny.
Sama gra wcale nie wygląda na jakiś wielki mózgożer - nie wyglądała po oglądaniu filmików, nie wygląda i teraz po 3 partiach. Możliwych wyborów na dany ruch nie ma wiele (którym z trzech pionków ruszyć, ilość pól i kierunek jest ustalony, chyba, że się ma jakiś modyfikator z bonusa, ale to rzadko), a z racji niewielkiej planszy, patrzenie w przód nie sprawia większych problemów. Ten proces jest czasem wydłużony, jeśli mamy okazje zrobic rundę więcej niż jedną jednostką, ale to się łączy dość płynnie. Wygląda na to (ale mogę się mylić), że planować jest sens tylko na jeden ruch przeciwnika do przodu (jak ja ruszę tu, to on wtedy zostanie tam z dwoma pionkami, będzie musiał ruszyć o dwa i właduje się tam i tam). Instalowanie kart jest trochę chaotyczne i na początku trudno "wyczuć" jak to robić. Naturalna tendencja jest do combowania w jednym / dwóch pomieszczeniach swoimi kartami i próbować manewrować przeciwnikiem żeby musiał tam walczyć albo tam wejść - ale nie zawsze to wychodzi. Potem widzi się już pewne schematy, jak rozkładac karty "przestrzennie", żeby jedno triggerowało drugie - ale nie ma w tym jakiejś wielkiej filozofii. W efekcie, gra generuje dość abstrakcyjny feeling: niby gram i podejmuję decyzje, ale też to gra w pewnej części gra mną. Na wyższym poziomie zapewne można tego trochę uniknąć, nie dając się ustawić tak, by kolejny ruch był dla nas zawsze niedobry.
Bonusy wyglądają na bardzo mocne karty i przejęcie strategicznych bonusów może zadecydować potem o wygranej.
Żetony ulepszeń mają bardzo krótki cykl życia po otrzymaniu, prawie zawsze opłaca się od razu je wykorzystać do albo upgrade'u jednostki albo położenia na kartę. Chomikowanie większej ilości na jakąś jedną kartę wydaje się obecnie dosć karkołomnym zadaniem.
Zaletą jest stosunkowo niewielki czas gry (na 2 graczy) - gra się nie dłuży. 30-40 min starczy na partyjkę.
Mnie się ta gra podoba, w obecnym momencie daję jej wstępnie 7/10 w skali BGG, ocena ma szansę się zmienić po kilkunastu dalszych partiach (właściwą ocenę dla tego typu gier stosuję po min 30 grach). Chciałbym sprobówać też na 4 (obawiam się, że gra się nie sprawdzi w tym wariancie) i drużynowo. Natomiast na pewno nie jest tak elegancka mechanicznie jak Neuroshima Hex. Abstrakcyjność rozgrywki też może być dla niektórych wadą (dla mnie nie jest) i ogólnie wygląda to na grę raczej trudną w odbiorze. Frakcje są różnorodne i definiują style gry, co się bardzo chwali.
Kart w koszulkach sobie jakoś nie wyobrażam. Ślizgają się i przestawiają w sektorach przy byle szturchnięciu, czy dotknięciu, w koszulkach byłoby gorzej. Ale jak ktoś koniecznie musi...
No i ... co zrobią naukowcy 1 listopada?
Wrażenia są nieco mieszane. Reguł nie ma dużo, to prawda, ale część z nich jest daleka od intuicyjnych, a część wymaga doprecyzowania. Karty kładzione w strefie kart oczekujących danego sektora można zainstalować gdziekolwiek ... czemu i jak to się zgrywa logicznie, czy tematycznie z grą, trudno ustalić. To był nasz najczęstszy błąd na początku. Inną zasadą, której chyba nie rozumiem, jest koniec gry wymuszony przez brak kart do instalacji. Skoro faza akcji kart oczekujących jest opcjonalna, to w przypadku gdy obydwaj gracze nie mają już kart, wychodzi przeważnie, że albo już nie ma nic do instalowania w kartach oczekujących albo jest jakaś jedna zabłąkana karta (znacznik przesuwa się o 1 ale do końca gry nie dochodzi) albo instalacja karty nie jest na tyle cenna dla gracza, by ryzykować przyspieszenie zakończenia gry. Rozumiem, że może to być też mechanizm "burning", czyli dążenia do szybkiego skończenia gry w momencie swojej przewagi, ale jakoś w naszych grach w żadnym momencie nie było aż tyle kart oczekujących by móc taki plan wykonać (dążylismy do instalacji). Zobaczy się po kolejnych rozgrywkach. W najprostszym wariancie, jeśli są trzy karty oczekujące na stole, może to oznaczać, że przeciwnik skończy grę po 3 swoich rundach (odrzuci 3 albo zainstaluje 3 swoje, albo mix tych dwóch). Jeśli kart jest niewiele, można próbować przeciągać linę i instalować szybko własne karty. Czasami teksty na niektórych kartach trochę mieszają. Bonus - "Karta ze stosu" - "W dowolnym momencie swojej tury zainstaluj kartę z wierzchu swojego stosu na dowolne puste pole kart Zainstalowanych (niezajęte nawet przez kartę Bonusu)". O co chodzi w tym nawiasie? Rozumiem, że próbowano przekazać regułę, że pole z kartą bonusu jest wciąż traktowanie jako "puste" (niezajęte), ale wyszło to bardzo zawile. Nie prościej było "na dowolne puste pole lub pole z kartą Bonusu"? Chyba, że wciąż nie rozumiem co ta karta robi. Kolejny kłopot to żetonami oznaczeń pułapek - na kartach jest trochę niespójnie. Czasem na karcie w rogu jest kółko, czasem trzy kropeczki, czasem nic, a czasem tekst z tyłu mówi, żeby położyć żeton - nie jest to objaśnione, co oznaczają dokładnie te symbole. W "Ukrytym" nie ma nic o położeniu żetonu, a takowy jest (ale jest jakaś ikonka, chociaż okrągła, a żeton jest trójkątny). W Systemie Obronnym, jest o położeniu żetonu, ale nie ma ikonki "rogala". Żetonów Pasożyta jest 2, ale wygląda na to, że użyć można tylko jednego (zapas?). Żeton niewidzialności jest niebieskawy i na początku przyporządkowaliśmy go do Naukowców (a ma być u Szaraków). Wreszcie, czemu niektóre żetony są okrągłe a inne trojkątne? Mają coś wskazywać? Jeśli ktoś zna odpowiedzi na te wszystkie pytania, będę wdzięczny.
Sama gra wcale nie wygląda na jakiś wielki mózgożer - nie wyglądała po oglądaniu filmików, nie wygląda i teraz po 3 partiach. Możliwych wyborów na dany ruch nie ma wiele (którym z trzech pionków ruszyć, ilość pól i kierunek jest ustalony, chyba, że się ma jakiś modyfikator z bonusa, ale to rzadko), a z racji niewielkiej planszy, patrzenie w przód nie sprawia większych problemów. Ten proces jest czasem wydłużony, jeśli mamy okazje zrobic rundę więcej niż jedną jednostką, ale to się łączy dość płynnie. Wygląda na to (ale mogę się mylić), że planować jest sens tylko na jeden ruch przeciwnika do przodu (jak ja ruszę tu, to on wtedy zostanie tam z dwoma pionkami, będzie musiał ruszyć o dwa i właduje się tam i tam). Instalowanie kart jest trochę chaotyczne i na początku trudno "wyczuć" jak to robić. Naturalna tendencja jest do combowania w jednym / dwóch pomieszczeniach swoimi kartami i próbować manewrować przeciwnikiem żeby musiał tam walczyć albo tam wejść - ale nie zawsze to wychodzi. Potem widzi się już pewne schematy, jak rozkładac karty "przestrzennie", żeby jedno triggerowało drugie - ale nie ma w tym jakiejś wielkiej filozofii. W efekcie, gra generuje dość abstrakcyjny feeling: niby gram i podejmuję decyzje, ale też to gra w pewnej części gra mną. Na wyższym poziomie zapewne można tego trochę uniknąć, nie dając się ustawić tak, by kolejny ruch był dla nas zawsze niedobry.
Bonusy wyglądają na bardzo mocne karty i przejęcie strategicznych bonusów może zadecydować potem o wygranej.
Żetony ulepszeń mają bardzo krótki cykl życia po otrzymaniu, prawie zawsze opłaca się od razu je wykorzystać do albo upgrade'u jednostki albo położenia na kartę. Chomikowanie większej ilości na jakąś jedną kartę wydaje się obecnie dosć karkołomnym zadaniem.
Zaletą jest stosunkowo niewielki czas gry (na 2 graczy) - gra się nie dłuży. 30-40 min starczy na partyjkę.
Mnie się ta gra podoba, w obecnym momencie daję jej wstępnie 7/10 w skali BGG, ocena ma szansę się zmienić po kilkunastu dalszych partiach (właściwą ocenę dla tego typu gier stosuję po min 30 grach). Chciałbym sprobówać też na 4 (obawiam się, że gra się nie sprawdzi w tym wariancie) i drużynowo. Natomiast na pewno nie jest tak elegancka mechanicznie jak Neuroshima Hex. Abstrakcyjność rozgrywki też może być dla niektórych wadą (dla mnie nie jest) i ogólnie wygląda to na grę raczej trudną w odbiorze. Frakcje są różnorodne i definiują style gry, co się bardzo chwali.
Kart w koszulkach sobie jakoś nie wyobrażam. Ślizgają się i przestawiają w sektorach przy byle szturchnięciu, czy dotknięciu, w koszulkach byłoby gorzej. Ale jak ktoś koniecznie musi...
No i ... co zrobią naukowcy 1 listopada?
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8791
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2703 times
- Been thanked: 2384 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Wprawdzie jeszcze nie grałem, ale tłumaczy to instrukcja:rattkin pisze:Żetonów Pasożyta jest 2, ale wygląda na to, że użyć można tylko jednego (zapas?).
Strona 14:
Pasożyt (Obcy)
Jeśli karta ta jest kopiowana przez Duplikat, to na jednostkę wroga kładzie się 2 żetony Pasożyta, przez co otrzymuje on 2 obrażenia za każdy punkt ruchu.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
- Portal Games
- Posty: 1363
- Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 303 times
- Kontakt:
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Dziękuję za pozytywną opinię. Życzę wielu fajnych partii i odkrywania strategii w grze.
Wspomniana karta oznacza, że można zainstalować nową kartę tylko na wolnym polu (nie może być przez nic zajęte, nawet przez kartę bonusu).
Wspomniana karta oznacza, że można zainstalować nową kartę tylko na wolnym polu (nie może być przez nic zajęte, nawet przez kartę bonusu).
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 930 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Faktycznie, dzięki.Curiosity pisze:Wprawdzie jeszcze nie grałem, ale tłumaczy to instrukcja:rattkin pisze:Żetonów Pasożyta jest 2, ale wygląda na to, że użyć można tylko jednego (zapas?).
Strona 14:
Pasożyt (Obcy)
Jeśli karta ta jest kopiowana przez Duplikat, to na jednostkę wroga kładzie się 2 żetony Pasożyta, przez co otrzymuje on 2 obrażenia za każdy punkt ruchu.
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Curiosity pisze:Ależ skąd! To, że jesteś kobietą nie oznacza, że nie masz prawa głosuMerry pisze:A ja już grałam;-)
I bylo super.
Ale wiem,wiem, moja opinia się nie liczy.
Gdzie jest ikonka boksowania?;-)
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 930 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Mówimy o "Karta ze stosu"? Bo z drugiej strony tej karty jest napisane "Jeśli instalujesz swoją kartę na polu kart zainstalowanych z leżącą kartą Bonusu, zabierz tę kartę Bonusu i uzyj w dowolnym momencie dowolnej swojej tury". To jak to z tym jest? Można czy nie można? Rozumiem że ten tekst jest na wszystkich kartach Bonusu, ale zasada w instrukcji mówi, że a) opisy z tyłu kart uszczegóławiają działanie i b) przebijają zasady gry. W tym wypadku chyba dość niefortunnie się złożyło.Portal Games pisze:Dziękuję za pozytywną opinię. Życzę wielu fajnych partii i odkrywania strategii w grze.
Wspomniana karta oznacza, że można zainstalować nową kartę tylko na wolnym polu (nie może być przez nic zajęte, nawet przez kartę bonusu).
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
@rattkin, konfliktu nie ma, nie możesz za pomocą 'karta ze stosu' położyć na polu z kartą bonusu. Zatem napisy na kartach bonusu nie mają znaczenia w tym przypadku
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- RUNner
- Posty: 4164
- Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
- Has thanked: 576 times
- Been thanked: 1030 times
Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu
Jeśli instalujesz kartę bezpośrednio ze stosu, to nie możesz jej zainstalować na polu gdzie jest karta z bonusem. Standardowo jest to możliwe gdy instalujesz kartę oczekującą.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690