Agricola (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: melee »

Zacząłem zabawę w solowe misje, na razie mam 2 gry za sobą. Całkiem spora frajda, nikt nie narzeka na zbyt długie namyślanie się ;) Na razie wyniki: 60, 80. Jeden z pomocników jest szczególnie mocny w wersji solowej: + 1 pkt za każdą kategorię z której wyciągnęliśmy maksa. A przy grze solo w większości mamy maksa.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Agricola

Post autor: jax »

melee pisze:Jeden z pomocników jest szczególnie mocny w wersji solowej: + 1 pkt za każdą kategorię z której wyciągnęliśmy maksa. A przy grze solo w większości mamy maksa.
Równie ważny jest też ten co daje +1 za każdą izbę kamiennej chaty.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Agricola

Post autor: Dzika Mrówka »

Witam.

Dopiero zaczynam moją przygodę z Agricolą i mam 2 pytania odnośnie zasad, a wszystko rozbija sie o Kartę Żebraka:

1. Czy gracz, który posiada taką kartę trzyma ją do końca gry czy może ją zwrócić za żeton żywności?
2. Co sie dzieje jeśli skończyły sie Karty Żebraka, a któryś z graczy nie ma jak wyżywić rodziny?
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Agricola

Post autor: jax »

Dzika Mrówka pisze:Witam.

Dopiero zaczynam moją przygodę z Agricolą i mam 2 pytania odnośnie zasad, a wszystko rozbija sie o Kartę Żebraka:

1. Czy gracz, który posiada taką kartę trzyma ją do końca gry czy może ją zwrócić za żeton żywności?
:lol:
Trzyma do końca gry.
Dzika Mrówka pisze: 2. Co sie dzieje jeśli skończyły sie Karty Żebraka, a któryś z graczy nie ma jak wyżywić rodziny?
W takiej sytuacji, jak to mawia Zephyr, nalezy 'wymienic graczy' :lol: :lol:
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Agricola

Post autor: Dzika Mrówka »

W końcu zgrałem i od razu wynikło parę niejasności. Może ktoś pomoże rozwiązać. Chodzi głównie o karty usprawnień.

W instrukcji w dodatku: 2. DUŻE USPRAWNIENIA czytamy: "Gracz może posiadać wiele kart Palenisk lub Kuchni".
1. Czy to oznacza że może mieć tylko paleniska albo tylko kuchnie? Po mojemu to i to ale chce sie upewnić.
2. A jeśli ma kilka palenisk i kuchni to w którym przetwarza zasoby (np. mam małe palenisko, palenisko i kuchnię)? Wybiera dowolnie czy te karty się sumują?
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: melee »

1. można mieć wszystko
2. wybiera
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Agricola

Post autor: Dzika Mrówka »

Jeszcze jedno pytanie o Pomocnika:

Przycinacz żywopłotów:
"Za każdym razem, gdy ustawiasz co najmniej 1 ogrodzenie, możesz ustawić 3 dodatkowe bez ponoszenia kosztu ich postawienia. Możesz ustawić tylko kompletne ogrodzenia"

Czy to "1 ogrodzenie" to chodzi o całe pastwiska, zbudowane np. z 4 klocków, czy o jednego klocka?
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
MataDor
Posty: 696
Rejestracja: 23 sty 2006, 16:02
Lokalizacja: Warszawa/Gocław
Has thanked: 300 times
Been thanked: 98 times

Re: Agricola

Post autor: MataDor »

Na karcie jest napisane jak sam zamieściłeś "Możesz ustawić tylko kompletne ogrodzenia".
Z powyższego jasno wynika że ogrodzenie to jeszcze nie pastwisko. Więc chodzi naturalnie o 1 klocka. Zresztą w instrukcji też jest wyjaśnione że ogrodzenie=1 klocek.
Take it easy (jak któś z Pragi Południe ma ochotę na w miarę regularne granie, proszę o PM)
kolekcja gier
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: macike »

Dzika Mrówka pisze:Czy to "1 ogrodzenie" to chodzi o całe pastwiska, zbudowane np. z 4 klocków, czy o jednego klocka?
Popatrz na to w ten sposób - po zakończeniu budowy ogrodzeń nie farmie nie możesz mieć niekompletnie ogrodzonych powierzchni.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Agricola

Post autor: Dzika Mrówka »

No tak właśnie myślałem, ale opis kart czasami jest nieprecyzyjny.Jeśli 1 ogrodzenie = 1 klocek to na końcu tej karty opis powinien brzmieć: "Możesz ustawić tylko kompletne pastwiska".
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
Earl_MW
Posty: 272
Rejestracja: 20 gru 2006, 13:13
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Agricola

Post autor: Earl_MW »

Dzika Mrówka pisze:...opis powinien brzmieć: "Możesz ustawić tylko kompletne pastwiska".
Nieno, pastwisko to kawał łąki ogrodzony płotem. Łąka stoi sama z siebie, stawiasz tylko płot ;)

Earl
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: Sztefan »

Dzika Mrówka pisze:No tak właśnie myślałem, ale opis kart czasami jest nieprecyzyjny.Jeśli 1 ogrodzenie = 1 klocek to na końcu tej karty opis powinien brzmieć: "Możesz ustawić tylko kompletne pastwiska".
A po co? Przecież to są normalne zasady. Jeżeli karta nie łamie zasad z instrukcji, to nie ma sensu wypisywac jeszcze raz tych samych zasad. Im więcej tekstu na karcie, tym gorzej się to podczas gry czyta.

Edit: ok już rozumiem, chodzi o pastwisko zamiast ogrodzenia; i tak wiadomo o co chodzi ;)
Ostatnio zmieniony 11 wrz 2008, 12:50 przez Sztefan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Inermis
Posty: 735
Rejestracja: 04 maja 2008, 12:17
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola

Post autor: Inermis »

DNFTT :!:
Inermis - Blog netrunner.znadplanszy.pl
Chętnie zagram: Android: Netrunner LCG, Mage Wars, Battlestar Galactica
Chętnie poznam: Rex
Kolekcja | Want to Trade
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: macike »

Earl_MW pisze:Nieno, pastwisko to kawał łąki ogrodzony płotem.
W przypadku A pastwisko zdefiniowałbym jako: niezaorane i niezabudowane pole ogrodzone płotem. :twisted:
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
Earl_MW
Posty: 272
Rejestracja: 20 gru 2006, 13:13
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Agricola

Post autor: Earl_MW »

macike pisze:W przypadku A pastwisko zdefiniowałbym jako: niezaorane i niezabudowane pole ogrodzone płotem. :twisted:
Nienienie ;) Pole, to zaorana łąka ;) Zarówno w przypadku Agricoli, jak i każdym innym. Najsampierw jest sobie mały domek i łąka wszędzie dookoła. Potem część tej łąki ogradza się płotem i powstaje pastwisko. Inną część się zaorywuje i jest pole. A na kawałku łąki przy domu rozbudowuje się dom. Normalnie bez rewolucji agrarnej mi tu :D

Earl
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Agricola

Post autor: Dzika Mrówka »

To może zamiast "pastwisko" mówić: "zagroda" :D

BTW gra jest wypaśna.
Pierwsza rozgrywka: zal.pl - 15 pkt. Druga - 40 pkt. Już sie nie mogę doczekać kolejnej ;p
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Ja mam pytanie do Was, na końcu instrukcji [czytam z PDFa] są takie male rozdzialiki, jeden z nich , prawiw na dwie strony mówi o tym jakich kart nie wolno łączyć z innymi. Czy wszystkie te zasady trzeba zapamiętać? Np kochanka nie można łączyć z czymśtam. Czy trzeba podczas gry ciągle tam zaglądać ? Czy może te rzeczy są wyjaśnione na kartach i nie ma takiej potrzeby?

Jestem jeszcze przed rozgrywką, próbuję "pogryźć" trochę intrukcję,, a to mnie trochę przeraziło ....
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Agricola

Post autor: Dzika Mrówka »

Kochankiem jeszcze nie grałem ;p, ale karty raczej są dobrze opisane i jeśli nie można którejś z czymś łączyć jest to zaznaczone. Na początek proponuje zagrać talią podstawową (E), a dopiero po ograniu wprowadzać Interaktywną (I) i Złożoną (K).
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Czy wiecie cóż to za edycja???

http://cgi.ebay.pl/Agricola-v-Lookout-G ... dZViewItem

nie znam niemieckiego więc nie jestem w stanie przeczytać czy jakieś zmiany są etc , a może już to znacie od dawna? :|

http://tiny.pl/8j2r
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

Na 99% jest to edycja niemiecka, która różni się tym od polskiej, że ma na pudełku logo nagrody Spiel des Jahres i jest w języku, którego nie rozumiem.
Awatar użytkownika
skanna
Posty: 1337
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Re: Agricola

Post autor: skanna »

Nie piszą, żeby ta edycja miała coś nowego oprócz małych zwierzątek (w pierwszej niemieckiej zdaje się ich nie było).
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: MichalStajszczak »

Na pierwszy rzut oka różni się tym, że na pudełku są znaczki zdobytych nagród. Różnica kolorów może wynikać z oświetlenia przy robieniu zdjęcia
PS. bogas był szybszy
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Agricola

Post autor: Dzika Mrówka »

Witam

Jestem ciekawy, jak interpretujecie przepisy dotyczące Fazy Powiększania Stada:

A. Urodzone zwierzę posiada dwoje wskazanych przez gracza rodziców, więc w przypadku braku miejsca nie-rodzice są przetwarzani na żywność (gdy stado liczy więcej niż dwie sztuki), przez co zyskujemy miejsce dla nowego zwierzaka.

B. Całe stado jest traktowane jako potencjalni rodzice (powiedzmy, że nie wiadomo, kto jest ojcem - jak w życiu ;p) i w przypadku braku miejsca nie można w fazie powiększania stada przetworzyć ich na żywność, czyli nie mamy miejsca na powiększenie stada. Ewentualnie trzeba pamiętać, aby zwolnić miejsce poprzez przetworzenie na żywność w fazie żywienia.

Swego czasu na boardgamegeek.com rozgorzała dyskusja na ten temat i z tego co wyczytałem nie doszli do konsensusu, po prostu są dwie interpretacje. Wynika to zapewne z tego że instrukcja nie określa jasno jak interpretować "rodziców"
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: melee »

oczywiście można zjeść wszystkie zwierzaki z wyjątkiem 1 pary :shock:
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

Dzika Mrówka pisze:Witam
Jestem ciekawy, jak interpretujecie przepisy dotyczące Fazy Powiększania Stada:
A. Urodzone zwierzę posiada dwoje wskazanych przez gracza rodziców, więc w przypadku braku miejsca nie-rodzice są przetwarzani na żywność (gdy stado liczy więcej niż dwie sztuki), przez co zyskujemy miejsce dla nowego zwierzaka.
B. Całe stado jest traktowane jako potencjalni rodzice (powiedzmy, że nie wiadomo, kto jest ojcem - jak w życiu ;p) i w przypadku braku miejsca nie można w fazie powiększania stada przetworzyć ich na żywność, czyli nie mamy miejsca na powiększenie stada. Ewentualnie trzeba pamiętać, aby zwolnić miejsce poprzez przetworzenie na żywność w fazie żywienia.
Swego czasu na boardgamegeek.com rozgorzała dyskusja na ten temat i z tego co wyczytałem nie doszli do konsensusu, po prostu są dwie interpretacje. Wynika to zapewne z tego że instrukcja nie określa jasno jak interpretować "rodziców"
Taaa... jakby to powiedział Obelix: "Ale głupi Ci Amerykanie" :roll:
Nie chce mi się szukać w instrukcji czy jest tam opisany sposób identyfikacji rodziców za pomocą testów DNA, badania krwi czy jeszcze w jakiś inny sposób :P
Jest natomiast w instrukcji jasno napisane, że nie można zjeść dopiero co narodzonego zwierzaka, a więc żeby zrobić miejsce maleństwu trzeba kogoś zjeść i nie może to być rodzic. Proponuję więc zjadać samce, bo te nowonarodzonemu zwierzakowi nie są potrzebne i zostawić samice, wśród których pewnie jest mama maleństwa. Oczywiście pozostaje kwestia ustalenia, który 'animeepel' to samica, a który samiec. Może by tak poszukać na BGG :?: :twisted:

P.S. Powyższej wypowiedzi proszę nie brać zbytnio do siebie :) Com wiedział tom napisał ;)
ODPOWIEDZ