Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Już zdążyłam wyczytać, że jeśli chodzi o strategię, to jest trudna gra. A same zasady? Dużo ich jest do spamiętania? Czy jest dużo drobnych zasad czy raczej są one logiczne i oczywiste? Ile czasu trzeba przeznaczyć na tłumaczenie ich nowym graczom?
Re: Caverna : Cave Farmers
Miałem przyjemność raz zagrać w Agricollę i przyznaję że bardzo mi się spodobało. Jednak ilość zasad i szczegółów (nawet w wersji familijnej) które trzeba zapamiętać całkiem pokaźna. Jeśli Caverna jest jeszcze bardziej rozbudowana to napewno jest dużo cięższa niż gry w które do tej pory graliśmy na naszych wesołych spotkaniach.
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Sporo zasad. Ja znam Agricolę by heart obudzona w nocy o północy, więc zasad do Caverny uczyłam się inkrementalnie i nie wydawało się ich sporo, ale dla nowego gracza... porównywalne np. z Dungeon Petz/Lords.
Jestem po pierwszej solówce. 71 to żle czy tragicznie? Przegapiłam jedną zasadę - że nie wolno brać 2 razy tego samego z ekspedycji, ale tylko za pierwszą ekspedycją. Na początku zachłysnęłam się mnogością opcji, potem przycisnęły mnie corundowe żniwa, ok. 7-8 rundy złapałam oddech i o co chodzi w grze. Dobra gra ta Caverna.
Jestem po pierwszej solówce. 71 to żle czy tragicznie? Przegapiłam jedną zasadę - że nie wolno brać 2 razy tego samego z ekspedycji, ale tylko za pierwszą ekspedycją. Na początku zachłysnęłam się mnogością opcji, potem przycisnęły mnie corundowe żniwa, ok. 7-8 rundy złapałam oddech i o co chodzi w grze. Dobra gra ta Caverna.
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Cóż, jakoś sobie poradzimy. Mam nadzieję, że mnie wesprzesz w czytaniu instrukcji, bo bardzo się na tę grę napaliłam. Agricoli nie znam wprawdzie, ale grywam w "małą" Agricolę i bardzo mi się podoba.Reid666 pisze:Miałem przyjemność raz zagrać w Agricollę i przyznaję że bardzo mi się spodobało. Jednak ilość zasad i szczegółów (nawet w wersji familijnej) które trzeba zapamiętać całkiem pokaźna. Jeśli Caverna jest jeszcze bardziej rozbudowana to napewno jest dużo cięższa niż gry w które do tej pory graliśmy na naszych wesołych spotkaniach.
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Taka myśl luźna po tych dwóch solówkach (w drugiej 85 pkt). To jednak cięższa gra od Agricoli jest. Żniw więcej - niby można zżerać prawie bezwysiłkowo zwierzynę i rubiny, ale punktów się tym raczej nie natłucze. Ekspedycje mają potencjał generowania dramatycznego downtime'u (mimo, że można teoretycznie myśleć nie w swojej turze, bo to nie wpływa na ruch kolejnego gracza) - de facto jest to wybór 1-4 różnych akcji z pewnego zbioru akcji - im lepsza broń, tym większego. Wyknucie, jaki wziąć łup z dwóch ostatnich ekspedycji zajęło mi z 1/3 czasu całej gry. Więcej (w porównaniu z Agri) jest takich pól akcji, gdzie robi się dwie lub więcej rzeczy (i to zawsze nie w tej kombinacji, co akurat człowiek potrzebuje! ), więc i planowanie trudniejsze.
A jeszcze anegdotka z unboxingu: córka (3,5) zobaczyła, jak wyjmuję te 16 tekturek z elementami do wypchnięcia i (mimo że nic takiego mówiłam!), westchnęła dramatycznie "ale będę miała dużo roboty!".
A jeszcze anegdotka z unboxingu: córka (3,5) zobaczyła, jak wyjmuję te 16 tekturek z elementami do wypchnięcia i (mimo że nic takiego mówiłam!), westchnęła dramatycznie "ale będę miała dużo roboty!".
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Na BGG wyczailiśmy drobny błąd tłumaczenia w angielskiej instrukcji (dotyczy tylko solowej rozgrywki) - usuwamy dobra z pola, kiedy zbierze się ich tam conajmniej 6, a nie więcej niż 6.
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Czy w instrukcji w pudełku, tej angielskiej, jest ten sam błąd?Perpetka pisze:Na BGG wyczailiśmy drobny błąd tłumaczenia w angielskiej instrukcji (dotyczy tylko solowej rozgrywki) - usuwamy dobra z pola, kiedy zbierze się ich tam conajmniej 6, a nie więcej niż 6.
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Tak, zresztą można go wyłapać po tym, że instrukcja jest wewnętrznie sprzeczna, bo zaraz dalej jest zdanie, że wydając jeden rubin możesz temu zapobiec i wtedy na polu może się zgromadzić więcej niż 6 dóbr. Ja nawet nie zauważyłam tego błędu i zagrałam dobrze.Bea pisze:Czy w instrukcji w pudełku, tej angielskiej, jest ten sam błąd?Perpetka pisze:Na BGG wyczailiśmy drobny błąd tłumaczenia w angielskiej instrukcji (dotyczy tylko solowej rozgrywki) - usuwamy dobra z pola, kiedy zbierze się ich tam conajmniej 6, a nie więcej niż 6.
- bogas
- Posty: 2801
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 357 times
- Been thanked: 639 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Instrukcja do Agricoli przez wielu uważana jest za tragiczną. Ja Agricolę znam dobrze i myślałem, że z Caverną pójdzie mi raz, dwa. I prawie się to sprawdziło. Prawie. Dobiły mnie owce i łąki. Może mnie ktoś oświecić o co chodzi na tym obrazku ze strony 20 instrukcji? Piszą, że jak się na łące postawi stajnię/oborę to można trzymać tam jedno zwierzę. Czyli jak nie ma stajni to na łące nic trzymać nie wolno. Ok, to tak jak w Agri Ale zaraz poniżej jest łąka (nieogrodzona, bez stajni) ale za to z psem i dwoma owcami. WTF? I piękny opis jak to psy pilnują owieczek. Jeden pies pozwala trzymać jedną owcę więcej niż normalnie można by na takim polu tych owiec trzymać. No piknie. Czyli mam rozumieć, że owcę można trzymać na łące (nieogrodzonej i bez stajni)? Proszę wskażcie mi gdzie to jest napisane w instrukcji, bo już mam mroczki przed oczami od wgapiania się w ekran (nie mam papieru tylko z pdf-a czytam i nie mam też jeszcze Appendix'a, a może tam coś napisali więcej).
Re: Caverna : Cave Farmers
Psy pozwalają na trzymanie jednego zwierzęcia więcej niż liczba psów ( a nie niż normalnie ). Dlatego na pustej łące z jednym psem można trzymać dwa zwierzaki:bogas pisze:Instrukcja do Agricoli przez wielu uważana jest za tragiczną. Ja Agricolę znam dobrze i myślałem, że z Caverną pójdzie mi raz, dwa. I prawie się to sprawdziło. Prawie. Dobiły mnie owce i łąki. Może mnie ktoś oświecić o co chodzi na tym obrazku ze strony 20 instrukcji? Piszą, że jak się na łące postawi stajnię/oborę to można trzymać tam jedno zwierzę. Czyli jak nie ma stajni to na łące nic trzymać nie wolno. Ok, to tak jak w Agri Ale zaraz poniżej jest łąka (nieogrodzona, bez stajni) ale za to z psem i dwoma owcami. WTF? I piękny opis jak to psy pilnują owieczek. Jeden pies pozwala trzymać jedną owcę więcej niż normalnie można by na takim polu tych owiec trzymać. No piknie. Czyli mam rozumieć, że owcę można trzymać na łące (nieogrodzonej i bez stajni)? Proszę wskażcie mi gdzie to jest napisane w instrukcji, bo już mam mroczki przed oczami od wgapiania się w ekran (nie mam papieru tylko z pdf-a czytam i nie mam też jeszcze Appendix'a, a może tam coś napisali więcej).
You can keep one more Sheep on the Meadow or Pasture than there are Dogs on it. (For instance, 1/2/3/... Dogs can watch 2/3/4/... Sheep, respectively.)
- bogas
- Posty: 2801
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 357 times
- Been thanked: 639 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Dzięki Ci dobry człowieku! Wszytko jasneAndreus pisze:Psy pozwalają na trzymanie jednego zwierzęcia więcej niż liczba psów ( a nie niż normalnie ). Dlatego na pustej łące z jednym psem można trzymać dwa zwierzaki:
You can keep one more Sheep on the Meadow or Pasture than there are Dogs on it. (For instance, 1/2/3/... Dogs can watch 2/3/4/... Sheep, respectively.)
- Furan
- Posty: 1542
- Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
- Lokalizacja: Warszawa, Wola
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 206 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Uuuuu. Tomcio V. Cavernę polubił niebywale.
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!
(S) Pueblo, Robinson, Smoki z Głebin, Indigo, Byzanz, Burgundy, Felix, Hit!
(S) Pueblo, Robinson, Smoki z Głebin, Indigo, Byzanz, Burgundy, Felix, Hit!
- rastula
- Posty: 10023
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1277 times
- Been thanked: 1309 times
Re: Caverna : Cave Farmers
prawie się ....Rochwald pisze:Uuuuu. Tomcio V. Cavernę polubił niebywale.
ale mnie też ta gra zainteresowała ... może kiedyś jednak wyjdzie wersja PL, innej w tym przypadku nie chcę...
- tomuch
- Posty: 1926
- Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
- Lokalizacja: zza winkla
- Has thanked: 153 times
- Been thanked: 175 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Mnie też na tę chwilę bardziej pasuje Agri... Ale czas pokaże...melee pisze:Ależ fantastycznie Vasel wypunktował, czemu będę wolał Agricolę.
A tak z ciekawości: ile zajmuje setup w Cavernie?
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Jak wiadomo, jestem maniakalną fangirl Agri, ale w tej chwili nie jestem pewna, która z tych gier jest lepsza.
Co do setupu, to zależy, jak masz poworeczkowane komponenty, roboty tyle, co w Agri - rozkładasz plansze, karty akcji, żetony żniw, rozdajesz graczom ich kolory i troszku żywności, zasilasz pierwszy raz akcje akumulujące dobra. Wg instrukcji trzeba poukładać Furnishings (jak to sensownie przetłumaczyć? Wystroje wnętrz?) na planszetkach i to jest najupierdliwsze, ale w zasadzie nie ma powodu, żeby to robić, można je dowolnie gdzieś koło planszy rozłożyć - wygodnie mieć je podzielone na zestaw podstawowy i resztę, jeśli zamierza się grać wersję wprowadzającą.
Co do setupu, to zależy, jak masz poworeczkowane komponenty, roboty tyle, co w Agri - rozkładasz plansze, karty akcji, żetony żniw, rozdajesz graczom ich kolory i troszku żywności, zasilasz pierwszy raz akcje akumulujące dobra. Wg instrukcji trzeba poukładać Furnishings (jak to sensownie przetłumaczyć? Wystroje wnętrz?) na planszetkach i to jest najupierdliwsze, ale w zasadzie nie ma powodu, żeby to robić, można je dowolnie gdzieś koło planszy rozłożyć - wygodnie mieć je podzielone na zestaw podstawowy i resztę, jeśli zamierza się grać wersję wprowadzającą.
- piton
- Posty: 3417
- Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 1163 times
- Been thanked: 626 times
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Dla mnie - i innych z graczy z Opola - to dwie różne gry.Perpetka pisze:Jak wiadomo, jestem maniakalną fangirl Agri, ale w tej chwili nie jestem pewna, która z tych gier jest lepsza
Agricola jest mega mocna, dużo negatywnej interakcji w tym od samej gry. Caverna mega optymalizator, bez walki z grą - dla nas Caverna jest dużo dużo słabsza od Agri. ktos lubi spokojniejszą rozrywkę niech gra w Cavernę
poza tym po graniu wydawało się nam, ze jak się pakuje w jakieś - jakiś - budynek to już cała gra jest podporządkowana pod ten budynek.
jednak w Agri zagranie pomocników albo usprawnień łączyło się z podbieraniem sobie cennych akcji na planszy. ja zostaję po stronie Agricoli. Caverna gra przeciętna. typowy optymalizator.
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ
może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Ze wszystkich opinii o Cavernie wyłania się obraz, że to coś w rodzaju Ora et Labora. Czyli milion opcji, bez walki na noże, każdy sobie optymalizuje swoje poletko, potrzebne surowce/żywność (w OeL potrzebne nie do żywienia tylko wystawienia wiosek) można zawsze zdobyc w ten czy inny sposób bez nadmiernego stresu. Nie znaczy, że to źle (dla mnie OeL nie jest złą grą a wręcz (bardzo) dobrą), tylko po prostu nieco inaczej niż w Agricoli
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- bogas
- Posty: 2801
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 357 times
- Been thanked: 639 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Dokładnie. Bo to po prostu nie jest Agricola 2 tylko jednak inna gra. Ja uwielbiam zarówno Agri jak i Orę, więc nie mam żadnego stresu związanego z Caverną. A jutro ta ostatnia zderzy się z ligową rzeczywistością w Gliwicach i Agricolowymi wyjadaczami. Czy się obroni? Zobaczymyjax pisze:Ze wszystkich opinii o Cavernie wyłania się obraz, że to coś w rodzaju Ora et Labora. Czyli milion opcji, bez walki na noże, każdy sobie optymalizuje swoje poletko, potrzebne surowce/żywność (w OeL potrzebne nie do żywienia tylko wystawienia wiosek) można zawsze zdobyc w ten czy inny sposób bez nadmiernego stresu. Nie znaczy, że to źle (dla mnie OeL nie jest złą grą a wręcz (bardzo) dobrą), tylko po prostu nieco inaczej niż w Agricoli
- piton
- Posty: 3417
- Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 1163 times
- Been thanked: 626 times
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Zgadzam się z Wami - Caverna nie jest złą grą, zależy po prostu jaki typ gry komu odpowiada. Jest dobrze zaprojektowana, nie jest zepsuta, wszystko fajnie działa, ma sens co się robi itp. ale mnie(nas)jakoś nie porywa.
Mi się OeL nie spodobała i takie same uczucia mam o Cavernie. Jednak wolę czuć nóż na gardle i jeszcze się brzydko przepychać z ludźmi na planszy
Jako zupełnie nowa gra z tegorocznego Essen - abstrahując od autora i podobieństw - jest to dla mnie gra tylko przeciętna.
Mi się OeL nie spodobała i takie same uczucia mam o Cavernie. Jednak wolę czuć nóż na gardle i jeszcze się brzydko przepychać z ludźmi na planszy
Jako zupełnie nowa gra z tegorocznego Essen - abstrahując od autora i podobieństw - jest to dla mnie gra tylko przeciętna.
mam dokładnie to samo zdaniemelee pisze:Ależ fantastycznie Vasel wypunktował, czemu będę wolał Agricolę.
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ
może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Re: Caverna : Cave Farmers
Jeśli chodzi o nóz na gardle, to zasada jest dokładnie taka sama jak w Agrioli- jeśli zbyt łatwo idzie ci żywienie, to gdzieś popełniłeś błąd. Odpowiednio wczesny rozwój rodziny, gospodarstwa i jaskini potrzebny do zdobycia sporej ilości punktów sprawia, że jest tak samo trudno. Jak się nie rozwijasz, to z żywieniem nie ma problemów. Ot i cała filozofia.
Interakcja też z czasem staje się widoczna. Dobrym przykładem jest akcja powiększania rodziny, która zawsze pojawia się w 4 turze. Jest to punkt w grze, do którego trzeba się przygotować i o niego powalczyć. Przyblokowanie kogoś w tej fazie lub wygranie wyścigu o kolejnego członka rodziny może dać sporą przewagę.
Prawdziwą siłą tej gry jest jednak ilość dostępnych strategii. Nie wydaje mi się żeby jakakolwiek inna gra oferowała tyle skrajnych możliwości rozwoju. Tą grę przez kilkanaście, a może nawet i kilkadziesiąt partii się odkrywa. Pojawiają się nowe zależności, płaszczyzny interakcji, kombinacje budynków.
To jest zupełnie inna gra niż cokolwiek co do tej pory stworzył Uwe.
Interakcja też z czasem staje się widoczna. Dobrym przykładem jest akcja powiększania rodziny, która zawsze pojawia się w 4 turze. Jest to punkt w grze, do którego trzeba się przygotować i o niego powalczyć. Przyblokowanie kogoś w tej fazie lub wygranie wyścigu o kolejnego członka rodziny może dać sporą przewagę.
Prawdziwą siłą tej gry jest jednak ilość dostępnych strategii. Nie wydaje mi się żeby jakakolwiek inna gra oferowała tyle skrajnych możliwości rozwoju. Tą grę przez kilkanaście, a może nawet i kilkadziesiąt partii się odkrywa. Pojawiają się nowe zależności, płaszczyzny interakcji, kombinacje budynków.
To jest zupełnie inna gra niż cokolwiek co do tej pory stworzył Uwe.