Neuland

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
meham
Posty: 149
Rejestracja: 26 lis 2006, 15:06
Lokalizacja: Sanok

Neuland

Post autor: meham »

Hej, mam na półce kilkanaście gier, ale po przeczytaniu instrukcji do Neuland nie zrozumiałem chyba niczego.

1. Jak się wyznacza strefę/granicę (raz piszą pola, raz kafle)
2. Kiedy "ludzik" leży, kiedy stoi? To już dla mnie zupełnie zagadka
3. Liczenie tych akcji....ktoś może z polskiego na nasze to wytłumaczyć

Pozdrawiam

Meham
Awatar użytkownika
Arhtu
Posty: 518
Rejestracja: 06 paź 2004, 18:07
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Neuland

Post autor: Arhtu »

Nikt nie pomoże? Sam chętnie usłyszałbym odpowiedź na te pytania.
-
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Neuland

Post autor: melee »

Jest gdzieś (na BGG) inna wersja instrukcji, dużo bardziej przystępna, ja nie miałem o ile pamiętam żadnych wątpliwości po lekturze.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6129
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 644 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Neuland

Post autor: pan_satyros »

Powiadacie lepiej studiować instrukcję z BGG niż tą z Rebela ?
(zastanawiam się nad zakupem za 39 zł, wiec wolałbym wiedzieć o co chodzi hehe)
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Neuland

Post autor: Grzech »

meham pisze:Hej, mam na półce kilkanaście gier, ale po przeczytaniu instrukcji do Neuland nie zrozumiałem chyba niczego.

1. Jak się wyznacza strefę/granicę (raz piszą pola, raz kafle)
2. Kiedy "ludzik" leży, kiedy stoi? To już dla mnie zupełnie zagadka
3. Liczenie tych akcji....ktoś może z polskiego na nasze to wytłumaczyć

Pozdrawiam

Meham
Z pamięci mogę pomóc w pkt. 2.

Ludziki "kładziesz" gdy rozpoczynasz swoją rundę - oznacza to ze musisz zużyć te ludziki (a raczej surowce które są nimi reprezentowane) do końca tej rundy. Na koniec swojej rundy wszystkie leżące ludziki (twoje naturalnie ;) spadają z planszy.
MójMistrzu
Posty: 115
Rejestracja: 05 kwie 2010, 15:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 21 times

Re: Neuland

Post autor: MójMistrzu »

mam pytanie odnośnie zasad:

czy jeśli zużyje się surowiec z kopalni to wraca on do woreczka z którego się losuje czy idzie całkowicie poza grę?
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Neuland

Post autor: Grzech »

Z tego co pamietam są dwa warianty kopalń:

1. Gracz sam ustala co jest w kopalni i w jakiej kolejnosci - wtedy woreczek nie ma sensu
2. Losuje sie z woreczka i wtedy elementy zużyte wypadają.
staszek
Posty: 3546
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 25 times

Re: Neuland

Post autor: staszek »

Czy ktoś może wie,gdzie są dostępne "stare" zasady,albo ewentualnie różnice-wiem,że jest coś takiego na bgg,ale jakoś nie mogę tego ściągnąć.
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Neuland

Post autor: krokodiler »

Swego czasu zgłębiałem temat, ale dysponuję tylko chaotycznym plikiem tekstowym, wrzucam na żywca:
_________________________
This is what I have been able to definitely confirm about differences between editions, listed roughly in order of importance:

1) In the original, mines had three non random cubes and were removed from the board after the third cube was gone. In the English version, mines have three random cubes and replenish after the third cube is gone.

2) In the German version, you could use exactly three actions during your turn to produce and immediately consume a food anywhere on the board. In the English version, you have a one time food token that does the same thing but costs no actions.

3) In the English version, you have a one time wood token similar to the one time food token.

4) In the English version, you have a one time wheelbarrow that reduces the cost of building or producing at a distance.

5) In the English version, the time track for a four player game is one space shorter than the German version (confirmed by clearclaw.)

6) The English version has one new building that produces 'wild card' goods (alchemist cave, metioned by clearclaw.)

That is not a lot of differences. To convert to the German rules simply remove the one time tokens, add the 3 action = food rule, and change how mines work. Remove the wild card Alchemist's Cave if you don't like it.
staszek
Posty: 3546
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 25 times

Re: Neuland

Post autor: staszek »

dzięki
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Neuland

Post autor: witek »

Bardzo lubię Neulanda, więc chętnie pomogę (jeśli jeszcze ktokolwiek jest zainteresowany):

Gra w wersji Z-Man Games została zmodyfikowana tak, że pojawił się dość irytujący element losowy, żetony żywności i drewna oraz Jaskinia Alchemika, mające ułatwić, a w rzeczywistości zubażające rozgrywkę. Jeśli macie ochotę grać wg oryginalnych zasad, wystarczy sięgnąć po polską instrukcję z rebela i zmienić kilka reguł:

1. Używaj toru dla 2-3 graczy (10 tur) grając we czwórkę.
2. Należy usunąć z gry Jaskinię Alchemika i jeden Piec Hutniczy (Smelter).
3. Każdy Piec Hutniczy (Smelter) może być postawiony zarówno na terenie lasu, jak i łąki.
4. Znaczniki kopaliny są ustawiane na płytce kopalni według uznania gracza aktywnego, w momencie jej wybudowania . Nie są one losowane z woreczka.
5. Usuń znaczniki metali. Zamiast tego znaczniki odpowiedniej kopaliny (ruda srebra, ruda żelaza) są umieszczane na polu metalu (żelazo, srebro) w momencie jego wyprodukowania.
6. W momencie, kiedy zostanie zużyty ostatni znacznik kopaliny, kopalnia zostaje usunięta i umieszczona na planszy budynków.
7. Należy usunąć żetony drewna, żywności i taczek.
8. Gracz może wykorzystać trzy akcje, tak aby pozyskać żywność, która musi zostać natychmiast wykorzystana w dowolnym miejscu na planszy.

Poszczególne zasady można wprowadzać w dowolnych kombinacjach. Szczególnie polecam zastosowanie punktów 2 (usuwam tylko Jaskinię Alchemika), 4(koniecznie), 6, 7, 8.
staszek
Posty: 3546
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 25 times

Re: Neuland

Post autor: staszek »

Dzięki po raz wtóry ;)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4133
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 313 times
Been thanked: 343 times

Re: Neuland

Post autor: tomb »

Stary temat, ale może ktoś pamięta:
a) czy dzięki taczce mogę dostarczyć towary do posiadłości za darmo?
b) (hipotetycznie) czy mając wszystkich robotników na planszy, mogę wyprodukować kolejny towar?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
ODPOWIEDZ