Im Jahr des Drachen [W roku smoka]

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
meehoow
Posty: 90
Rejestracja: 01 cze 2007, 12:30
Lokalizacja: Pyrlandia

Im Jahr des Drachen [W roku smoka]

Post autor: meehoow »

Mam dwa pytania związane z kafelkami postaci. Po pierwsze chodzi mi o ich liczbę dla gry dwuoosobowej, a konkretnie o podział postaci, które występują w konfiguracji uczeń/mistrz (instrukcja mówi o 4 kafelkach, ale teraz jak to podzielić - czy ma być 2:2 czy 3:1). I druga sprawa - czy zagrywając kartę postaci mogę sobie wybrać dowolną postać (uczeń/mistrz) czy też mistrzowie są dostępni dopiero po zdjęciu z planszy uczniów?
Pozdrawiam.
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Im Jahr des Drachen - zasady

Post autor: khaox »

zasady mowia o zdjeciu po 1 kafelku z kazdego stosu na kazdego nieobecnego gracza ... wiec wychodzi, ze masz 3:1.

Tak, wykladajac karte sam decydujesz czy to bedzie uczen czy mistrz. Mistrz umie wiecej, uczen dalej przesuwa znacznik kolejnosci, wiec nie zawsze wybor jest oczywisty.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Im Jahr des Drachen - zasady

Post autor: Sztefan »

Warto jeszcze uściślić:

Za każdego gracza, którego brakuje do pełnej obsady (5 osób) ściągamy po 2 kafelki z każdego rodzaju osób - 1 młodszy i jeden starszy, w przypadku tych gdzie nie ma starszych - 2 młodszych.

W czasie gry sam wybierasz, czy wolisz młodszego, czy starszego. Przed samą grą każdy wybiera sobie po dwie różne postacie, ale tylko z młodszych.
Awatar użytkownika
meehoow
Posty: 90
Rejestracja: 01 cze 2007, 12:30
Lokalizacja: Pyrlandia

Re: Im Jahr des Drachen - zasady

Post autor: meehoow »

Wszystko jasne. Dzięki!
Awatar użytkownika
Vilk
Posty: 223
Rejestracja: 10 cze 2007, 16:55
Lokalizacja: Kraków

Re: Im Jahr des Drachen - zasady

Post autor: Vilk »

Pytanie:

Czy w trakcie rozgrywki gracz może przemieszczać swoje postacie między pałacami? Nie znalazłem nic na ten temat w instrukcji.

Mowa jest tylko o umieszczaniu i odrzucaniu postaci, zatem domyślnie wydaje mi się, że nie można. Inaczej rzadko kiedy (jeżeli w ogóle) ma zastosowanie przepis o Ruinach. Zakaz przemieszczania wymusza też planowanie w rozmieszczaniu postaci w pałacach, na czym zyskuje jakość gry.

Poproszę zatem o upewnienie mnie w tej kwestii.
Awatar użytkownika
aswiech
Posty: 1014
Rejestracja: 16 sty 2007, 11:33
Lokalizacja: Myślenice/Kraków
Kontakt:

Re: Im Jahr des Drachen - zasady

Post autor: aswiech »

Mielismy podobny problem.
IMdD, gdyby oferowal taka mozliwosc - na pewno bylaby opisana w zasadach. Nie jest.
Zagralismy raz, zeby sie upewnic - NIGDY wiecej:) Nie ma sensu, bo w tym momencie ruiny odchodza w niepamiec...
Poza tym radosc z gry plynie tu z psucia sie i zapobiegania temu psuciu:) A przesuwanie postaci by bylo za duzym ulatwieniem w tym strasznie trudnym temacie.
PlanShow - Srodziemie
Z PlanShow --> http://planshow.blox.pl (PlanshowB)
Czas na PlanshowC
Awatar użytkownika
Vilk
Posty: 223
Rejestracja: 10 cze 2007, 16:55
Lokalizacja: Kraków

Re: Im Jahr des Drachen - zasady

Post autor: Vilk »

Tak też mi się wydawało. Dziękuję :D
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: [Warszawa] AGRESOR Politechnika Inżynieria Środowiska

Post autor: Geko »

Przerzuciłem z wątku spotkań warszawskich na PW. /geko
zephyr pisze:Spotkanie zacząłem od W roku smoka. Wywiązała się żywiołowa dyskusja na temat ograniczeń w braniu przywilejów - mimo że podwójne przywileje nie podlegają ograniczeniom jeśli chodzi o ilość żetonów w pudełku znajdują się tylko 3 takie kartoniki. Pikanterii dodaje fakt, że w pierwszej turze taki żetonik wart jest 24 punkty i choć z każdą turą zysk z inwestycji spada dalej jest to jedna z lepszych akcji.
To było dla mnie duże zdziwienie, że wszystkie żetony - w tym także duże i małe żetony przywilejów nie są ograniczone. Niby czytałem ze dwa razy kiedyś angielską instrukcję ale podświadomie nie przyjąłem tego do wiadomości właśnie w odniesieniu do przywilejów. Bo swoją drogą to dziwne, że wydawca wrzuca do pudełka z grą tyle żetonów wszystkiego, że w miarę normalnych rozgrywkach nie ma szans, żeby ich zabrakło. Mam na myśli pieniądze, ryż, poziomy pałaców, czy fajerwerki. Czy komuś zdarzyła się rozgrywka, żeby ich fizycznie zabrakło? Pewnie nie. A żetony dużych przywilejów są tylko trzy. Z rozgrywek pamiętam, że te trzy żetony dość szybko znajdą właścicieli. Więc wydawało mi się to oczywiste, że skoro zawsze się tak szybko kończą, to są ograniczone i trzeba się spieszyć z ich zakupem. Poza tym, nie tylko mi się tak wydawało - wiele zapytanych osób miało takie samo zdanie. Na BGG też część graczy tak grała. Moim zdaniem, to wprowadzająca w błąd niedoróbka ze strony wydawcy.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] AGRESOR Politechnika Inżynieria Środowiska

Post autor: zephyr »

Albo wynik testów.

Ryżu jest 24 czyli po ok 5 na gracza, jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację w której żetonów zabraknie np jeśli na koniec jest susza, a ktoś chce uzbierać zapas przed pierwszą suszą i potem pozbyć się rolników.

Fajerwerków jest 12 czyli aż 2 na gracza, faktycznie zwykle są na tyle mało wartościowe że nikt się o nie nie bije, ale warto by było umożliwić taki scenariusz skoro jedną akcją można zgarnąć 3.

Przywilejów natomiast jest mniej więcej ok, są drogie i strasznie tracą na wartości z czasem, nam zabrakło jednego żetonu. W sumie mogliby dorzucić ze dwa duże tak żeby było symbolicznie po jednym na gracza, ale wzięcie 2 małych jako zamiennik jest IMO wystarczająco czytelne, a sytuacja w której wzięte są wszystkie 11 pkt z przywilejów też nie jest aż tak powszechna.

Chociaż warto byłoby podkreślić ten brak ograniczenia w opisie akcji.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: [Warszawa] AGRESOR Politechnika Inżynieria Środowiska

Post autor: Geko »

zephyr pisze: Chociaż warto byłoby podkreślić ten brak ograniczenia w opisie akcji.
Dokładnie. Jeśli tylko ja bym sobie uroił, że duże przywileje są ograniczone, to rozumiem. Ale skoro wielu graczy się na to złapało, to znaczy, że coś w tym jest.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: [Warszawa] AGRESOR Politechnika Inżynieria Środowiska

Post autor: MichalStajszczak »

Rozdział dotyczący Przywilejów wygląda tak:

Przywilej (Kartka na ciemnoszarym tle)
Gracz, który wybrał tę Akcję, może kupić za 2 juany płacone do banku jeden mały Przywilej (z jednym smokiem) albo za 6 juanów jeden duży Przywilej (z dwoma smokami). Żeton "Przywilej" kładzie na stole obok swoich Pałaców. Gracz może w jednej rundzie kupić tylko jeden Przywilej, nawet, gdy ma pieniądze na zakup dwóch lub więcej. Gracz może mieć dowolną liczbę Przywilejów. Na końcu każdej rundy gracz przesuwa swój znacznik na Torze Punktacji o tyle pól do przodu, ile smoków ma na żetonach Przywilejów.

Jest to dokładne tłumaczenie z oryginalnej niemieckiej instrukcji
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: [Warszawa] AGRESOR Politechnika Inżynieria Środowiska

Post autor: Geko »

Zgadza się, Michale. Tylko ten fragment nic nie mówi, czy liczba przywilejów jest fizycznie ograniczona. Jest w instrukcji (chyba przez omówieniem akcji Budowniczego) napisane, że poza żetonami osób, wszystko inne jest nieograniczone fizycznie (i tu następuje cała lista żetonów, m.in. przywilejów) i w razie, gdy się skończy, można użyć znaczników zastępczych np. monet.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: MichalStajszczak »

OK. W takim razie właściwy cytat to:

Ogólna uwaga: Żaden z elementów gry, poza Żetonami Postaci, nie ma ograniczeń ilościowych, związanych z liczbą rekwizytów w pudełku. Tak więc, gdy zabraknie Monet, Pięter Pałaców, Żetonów Przywilejów, Ryżu albo Rac, można je zastąpić dowolnymi innymi przedmiotami spoza wyposażenia gry.


Można z tego wywnioskować, że albo gra nie została na tyle dokładnie przetestowana, by mozna było dokładnie określić, jaka ilość poszczególnych rekwizytów może być potrzebna, albo z testów wyszło, że przebieg rozgrywki może być na tyle zróżnicowany pod kątem pobierania rekwizytów, że nie ma co ich dokładać do pudełka ponad potrzeby przeciętnej partii
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: Geko »

Ja początkowo odczytałem ten fragment jako standardowe "staraliśmy się, aby nie zabrakło elementów gry podczas rozgrywki; gdyby jednak tak się (wyjątkowo) stało, to zastąpcie brakujące żetony czymś innym". Jednak patrząc na elementy gry, wszystkich żetonów jest względnie dużo, poza tymi dużymi przywilejami, które często znikają podczas rozgrywki. I stąd moje, jak się okazało błędne, myślenie, że przywileje są fizycznie ograniczone.

Co ciekawe, na BGG widziałem post, że podczas testów gry wychodziło, że te 3 duże przywileje powinny wystarczyć w większości rozgrywek. Z mojego doświadczenia wynikało natomiast, że często ktoś był chętny kupić czwarty duży przywilej.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
meehoow
Posty: 90
Rejestracja: 01 cze 2007, 12:30
Lokalizacja: Pyrlandia

Post autor: meehoow »

zephyr pisze:Pikanterii dodaje fakt, że w pierwszej turze taki żetonik [przywileju - przyp. mój] wart jest 24 punkty i choć z każdą turą zysk z inwestycji spada dalej jest to jedna z lepszych akcji.
24 punkty?? Dlaczego z każdą turą zysk z inwestycji spada? Przecież dostajemy PZ nie marnując żadnej akcji i nie ponosząc dodatkowych kosztów.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: MichalStajszczak »

meehoow pisze:Dlaczego z każdą turą zysk z inwestycji spada?
zephyrowi chodziło prawdopodobnie o to, że im później ktoś kupi żeton przywileju, tym mniej razy ten żeton przynosi punkty
Awatar użytkownika
aswiech
Posty: 1014
Rejestracja: 16 sty 2007, 11:33
Lokalizacja: Myślenice/Kraków
Kontakt:

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: aswiech »

Geko pisze:Co ciekawe, na BGG widziałem post, że podczas testów gry wychodziło, że te 3 duże przywileje powinny wystarczyć w większości rozgrywek. Z mojego doświadczenia wynikało natomiast, że często ktoś był chętny kupić czwarty duży przywilej.
Biorac pod uwage, ze tylko 3 osoby go kupia za 6, wcale sie nie dziwie. Jesli kupujesz przywilej w 4 turze, zostaje tylko 8 na punktowanie, a wiec 16 pkt.
Sadze, ze majac na uwadze trybut imperialny, malo kto bylby chetny, by przywilej kupowac za 9...
Oczywiscie, zawsze mozna wliczac ciekawe elementy z gatunku "trzech ksiegowych", tylko na dluzsza mete ta strategia chyba sie nie sprawdzi... IMHO, rzecz jasna.
PlanShow - Srodziemie
Z PlanShow --> http://planshow.blox.pl (PlanshowB)
Czas na PlanshowC
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: zephyr »

Dokładnie o to mi chodziło - przywilej daje praktycznie gwarantowaną stałą ilość punktów zależną od aktualnej tury (tylko że zgrabniej to wygląda jako punktowanie raz na turę niż x jednorazowo w zależności od tury).

(akurat jakbym miał równo 9 na turę przed trybutem rozważyłbym kupno - punkty ładne, następna akcja to pas - 1 postać do piachu, ale pkt są tylko ciężko się odbija z trybutu bez inicjatywy [albo naprawdę góry juanów żeby nie bolało])

Wracając do dyskusji o strategiach na BGG proponują ciekawą strategię alternatywną dla podwójnego przywileju w pierwszej turze - podwójne (a raczej potrójne budowanie)
Idea:
Setup budowniczy + poborca (co raczej da nam ostatnie miejsce na inicjatywie)
1 tura: budujemy nowy pałac (płacąc 3), zatrudniamy nowego poborcę
2 tura: bierzemy 5 juanów (8-3), zatrudniamy budowniczego
3 tura: budujemy 2 nowe pałace pierwszy jednopiętrowy drugi dwu (i taki manewr staramy się powtórzyć)
na koniec 3 tury mamy 5 juanów, 5VP na turę, 2 wolne miejsca, 5 pałaców

Generalnie do jednopiętrowego oczywiście zatrudniamy z drugiego pałacu spada jedno piętro (ale punktuje) a potem zatrudniamy do drugiego.
Efekt budowy jest taki jak kupienie podwójnego przywileju (2VP/turę), ale dostajemy "gratis" 2 miejsca i nie ma kosztu w juanach (znaczy się jest bo mamy żałosną inicjatywę, ale nie ma dodatkowego).
Minusem jest oczywiście niska inicjatywa i fakt że utrata ludzi powoduje burzenie pałaców, zwłaszcza susze są przy dużej ilości pałaców jednopiętrowych druzgocące. Autor strategii utrzymuje jednak, że choć pomysł jest dużo bardziej wymagający niż wzięcie "darmowych" 24pkt jest realizowalny i ma większy potencjał punktowy jeśli chodzi o końcowy wynik.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
rand
Posty: 493
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:07
Lokalizacja: Gdańsk Zaspa
Has thanked: 118 times
Been thanked: 88 times

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: rand »

W grę nie grałem, ale czytałem instrukcję ( zastanawiam się nad kupnem) i mam pytanko. Skoro wszyscy gracze mają po 11 kart postaci znaczy że praktycznie każdą postać można kupić tylko 1 raz ?? Pomijając jedna czy dwie karty ze znakiem zapytania. Wychodzi na to że po odwołaniu jakiejś postaci ciężko jest dostać drugą w późniejszej części gry.

Proszę o potwierdzenie, czy dobrze myślę ;-)
Awatar użytkownika
waffel
Posty: 2600
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 8 times

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: waffel »

Wnoszę o przeniesienie wątku do odpowiedniego podforum.
cezaras
Posty: 1926
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 16 times

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: cezaras »

Skoro wszyscy gracze mają po 11 kart postaci znaczy że praktycznie każdą postać można kupić tylko 1 raz ?? Pomijając jedna czy dwie karty ze znakiem zapytania. Wychodzi na to że po odwołaniu jakiejś postaci ciężko jest dostać drugą w późniejszej części gry.

Proszę o potwierdzenie, czy dobrze myślę ;-)
dobrze myślisz ;-)
są dwie karty ze znakiem zapytania, ale zazwyczaj robimy tak, że nie bierzemy postaci, które odwołaliśmy (taki fajny eufemizm na sytuację gdy ludzie padli nam w zarazie) - to zawsze jakaś strata.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: zephyr »

na początek każdy wybiera 2 postacie, te 2 znaki zapytania też potrafią sporo namieszać

ale generalnie tak, elastyczność jest ograniczona

można potestować przed zakupem
http://www.silvermask.co.uk/dragon2.swf
AI jest tendencyjne, na żywo równowaga wychodzi zwykle inaczej, ale można zobaczyć jak się prezentuje mechanika w praktyce
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
rand
Posty: 493
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:07
Lokalizacja: Gdańsk Zaspa
Has thanked: 118 times
Been thanked: 88 times

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka] - zasady

Post autor: rand »

Dzięki za odpowiedzi i za linka ;-) chwilkę sobie pograłem i nawet jakoś idzie. Gra wydaje mi się nieco wyliczona, mimo wszystko wolę gry typu Stone Age cz Filary niż Caylus :-)

Przeglądam forum i analizuje pod kontem Im Jahres des Drachen, AoE3, Vasco da Gama i Egizia. Ta ostatnia pozycja by wygrała gdyby miała uniwersalny jezyk a nie niemieckie dziwolągi ;-)
Tak czy siak prędzej czy później wszystkie zapewne zostaną zakupione ;-)
W każdym raziedzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka]

Post autor: WRS »

Chciałbym się upewnić co do fazy postaci.
Faza 2: Postać
Kiedy wszyscy gracze wykonali swoje akcje [...] każdy z nich w kolejności zgodnej z ustawieniem pionków na torze postaci [...] zagrywa 1 kartę postaci ze swojej ręki na miejsce kart odrzuconych na planszy.
Czy gracze przygotowują swoje karty postaci równocześnie, czy dopiero po zagraniu karty postaci przez wcześniejszych graczy?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Im Jahr des Drachen [W roku smoka]

Post autor: Veridiana »

Gracze wyvierają postaci po kolei. Gdyby działo się to równocześnie mogłoby się zdarzyć, że wyłożymy kartę postaci, która przed naszym ruchem zniknie z planszy.
ODPOWIEDZ