Duel in the Dark (Friedemann de Pedro)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Duel in the Dark
mam pytanie dotyczace poziomu samolotow i chmur.
Czy jest wogole cos takeigo jak poziom chmur? w instrukcji znqajduje w kilku miejscach odnosniki do "samolot w chmurach" i "samolot ponad poziomem chmur"... ale przy chmurach nie ma zadnego infa o ich poziomie. Cyz ktos moglby mi to wytlumaczyc?
No i kolejne pytanie - jaki jest sens latania samolotami na nizszym pulapie? Wiem, bombowce maja dodatkwoe punkty, ale dla mysliwcow... to sa chyba same ujemne.. wiec jaki jest sens? moze ja cos przegapilem?
Czy jest wogole cos takeigo jak poziom chmur? w instrukcji znqajduje w kilku miejscach odnosniki do "samolot w chmurach" i "samolot ponad poziomem chmur"... ale przy chmurach nie ma zadnego infa o ich poziomie. Cyz ktos moglby mi to wytlumaczyc?
No i kolejne pytanie - jaki jest sens latania samolotami na nizszym pulapie? Wiem, bombowce maja dodatkwoe punkty, ale dla mysliwcow... to sa chyba same ujemne.. wiec jaki jest sens? moze ja cos przegapilem?
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Duel in the Dark
Chmury są zawsze na tym samym pułapie. To czy samolot leci nad chmurami, czy pod nimi, wynika z wysokości podstawek pod samoloty i podstawek pod chmury oraz pozycji samolotów na podstawkach.
Jak sam zauważyłeś, lot na niskim pułapie ma dla bombowców "plusy dodatnie ", ale i "plusy ujemne" - większe straty od ognia przeciwlotniczego. Z kolei Mosquito tylko z niskiego pułapu mogą bombardować cele naziemne. A niemieckie myśliwce? Cóż - zanim wejdą na wysoki pułap, są na niskim. To nie jest żadna zaleta dla nich lecieć nisko, ale czasem jest taka sytuacja, że po tankowaniu na lotnisku nie mają czasu wznieść się wyżej, a wyprawa bombowa jest już nad głowami. Wtedy trzeba atakować z ujemnym modyfikatorem.
Jak sam zauważyłeś, lot na niskim pułapie ma dla bombowców "plusy dodatnie ", ale i "plusy ujemne" - większe straty od ognia przeciwlotniczego. Z kolei Mosquito tylko z niskiego pułapu mogą bombardować cele naziemne. A niemieckie myśliwce? Cóż - zanim wejdą na wysoki pułap, są na niskim. To nie jest żadna zaleta dla nich lecieć nisko, ale czasem jest taka sytuacja, że po tankowaniu na lotnisku nie mają czasu wznieść się wyżej, a wyprawa bombowa jest już nad głowami. Wtedy trzeba atakować z ujemnym modyfikatorem.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Duel in the Dark
Jeszcze jedno: gra operuje dużymi uproszczeniami - i bardzo dobrze! O ile dobrze pamiętam, to czy samoloty są nad, czy pod chmurami, ma znaczenie tylko podczas stosowania opcjonalnej reguły Corpse Cloth (Podświetlanie chmur). Wtedy zarówno niemieckie myśliwce, jak i wyprawa bombowa muszą być jednocześnie ponad chmurami, żeby Niemcy dostali bonus. To było niewyraźnie opisane w oryginalnej instrukcji, ale w polskim tłumaczeniu doprecyzowaliśmy.
W pozostałych przypadkach pułap na jakim znajdują się samoloty względem chmur nie ma znaczenia: myśliwce stosują ujemny modyfikator, a na niemiecki flak chmury nie mają wpływu (w tym czasie niemiecka artyleria plot. w przypadku zachmurzenia strzelała wg wskazań własnych radarów i z użyciem zapalników zbliżeniowych).
W pozostałych przypadkach pułap na jakim znajdują się samoloty względem chmur nie ma znaczenia: myśliwce stosują ujemny modyfikator, a na niemiecki flak chmury nie mają wpływu (w tym czasie niemiecka artyleria plot. w przypadku zachmurzenia strzelała wg wskazań własnych radarów i z użyciem zapalników zbliżeniowych).
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- B
- Posty: 795
- Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Duel in the Dark
Kolejna porcja odpowiedzi od Michaela w końcu do mnie dotarła. Puściłem jeszcze jedną serię pytań dotyczącą przykładowych masowych starć 2 mossie vs <różne kombinacje> niemieckich nocnych łowców. Chyba to będzie ostatni już mail z pytaniami - wszystko robi się kryształowo zrozumiałe.
Genialna gra cierpiąca na bardzo srogi przypadek żenującej instrukcji... chociaż przyznam że wygrać anglikiem teraz to przerąbane - mój rekord na razie to nędzne 2VP a gdy przegrywam anglikiem to tak np. -25VP - dobrze że są modularne zasady opcjonalne, trzeba będzie potestować.
http://boardgamegeek.com/article/3986876#3986876
Genialna gra cierpiąca na bardzo srogi przypadek żenującej instrukcji... chociaż przyznam że wygrać anglikiem teraz to przerąbane - mój rekord na razie to nędzne 2VP a gdy przegrywam anglikiem to tak np. -25VP - dobrze że są modularne zasady opcjonalne, trzeba będzie potestować.
http://boardgamegeek.com/article/3986876#3986876
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Duel in the Dark
Wydobyć coś na temat DitD od autorów to od dłuższego już czasu niezwykłe osiągnięcie! Przy czym mam wrażenie, że Friedemann zdematerializował się ostatecznie, na placu boju pozostał już tylko Michael.B pisze:Kolejna porcja odpowiedzi od Michaela w końcu do mnie dotarła.
Amen.Genialna gra cierpiąca na bardzo srogi przypadek żenującej instrukcji...
I chyba jest to kolejny przykład "syndromu Essen": o ile sobie przypominam Baby Blitz był szykowany właśnie na targi i "musiał" być gotów na czas. Podobnie jak Hell of Stalingrad i zapewne wiele innych, nieznanych mi osobiście gier.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- B
- Posty: 795
- Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Duel in the Dark
MOAR
Pierwsza odpowiedź mnie trochę skonfudowała - czy czasem w instrukcji nie było wyszczególnione że w takim przypadku można olać Uhu i pastwić się bezkarnie nad dwoma me110?> 1. Two mossies on a hex, two me110s and uhu enter that hex.
> Each mossie may choose to fight two me110s and ignore uhu.
> Does -1vp penalty for the presence of uhu apply? I think
> not (the rules mention something like that)
Yes, the penalty applies.
> 2. Two mossies on a hex, one me110 and uhu enter that hex,
> uhu is on different altitude than the rest of the planes.
> Every mossie scores vs single me110.
> Uhu is out of the fight (different altitude), but does the
> mossie suffer -1vp penalty for the presence of uhu on the
> same hex?
No. Only if at the same altitude.
> 3. Uhu on a hex, two mossies enter that hex. Mossies are on
> different altitudes, so uhu may only attack one of them.
> Does the -VP penalty for the presence of 2 mossies apply?
Good question. I would say the 01 does not apply but will have to re-read the rules to be certain. Thanks!
Michael
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Duel in the Dark
Powiem tak: już czas, by powstała instrukcja do Baby Blitz 2.0. Mógłbyś to zrobić we współpracy z Michaelem.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- B
- Posty: 795
- Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Duel in the Dark
No już zrobiłem niby, tą angielską. Trzeba by tylko nanieść oficjalne sprostowania autora i (niestety) - wypełnić ją wstępami, przypisami historycznymi i ilustrowanymi przykładami - na to nie mam siły.
Najfajniejszą i najbardziej pomocną rzeczą jaką bym widział w takiej instrukcji to przykładowa rozgrywka - cała jedna masywna misja przedstawiona faza po fazie, z mnóstwem złożonych motywów takich jak rozdzielanie się strumienia bombowców, intensywne walki powietrzne we wszelkich konfiguracjach, odpalanie i przechwyt V1, itd itd... bardzo żałuję że nie ma modułu vassalowego do DitD to by można po prostu zagrać i zapisać całego replaya - na żywo nie wyobrażam sobie grania i robienia zdjęć non stop, zapisywania w notesiku kto co robi...
Najfajniejszą i najbardziej pomocną rzeczą jaką bym widział w takiej instrukcji to przykładowa rozgrywka - cała jedna masywna misja przedstawiona faza po fazie, z mnóstwem złożonych motywów takich jak rozdzielanie się strumienia bombowców, intensywne walki powietrzne we wszelkich konfiguracjach, odpalanie i przechwyt V1, itd itd... bardzo żałuję że nie ma modułu vassalowego do DitD to by można po prostu zagrać i zapisać całego replaya - na żywo nie wyobrażam sobie grania i robienia zdjęć non stop, zapisywania w notesiku kto co robi...
- B
- Posty: 795
- Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Duel in the Dark
A to ci niespodzianka...
Druga edycja DitD miała premierę w Essen - nie wiem czy są zmiany w dziedzinie jakości komponentów czy prezycji reguł, ale w komplecie ma być ten zbiorczy zestaw dodatków.
A jeśli już o dodatkach mowa to...
Duel żyje!
Jak jeszcze zrobią drugą edycję baby blitz to już się rozpłaczę ze szczęścia.
Druga edycja DitD miała premierę w Essen - nie wiem czy są zmiany w dziedzinie jakości komponentów czy prezycji reguł, ale w komplecie ma być ten zbiorczy zestaw dodatków.
A jeśli już o dodatkach mowa to...
Duel żyje!
Jak jeszcze zrobią drugą edycję baby blitz to już się rozpłaczę ze szczęścia.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Duel in the Dark
Coś podobnego! Myślałem, że historia DitD już się skończyła i wieki tu nie zaglądałem: http://duelinthedark.com/news.html?&L=1
Zobaczymy, zobaczymy
(Że też nikt w Essen nie wpadł na pomysł, żeby mi kupić te karty taktyczne! )
Zobaczymy, zobaczymy
(Że też nikt w Essen nie wpadł na pomysł, żeby mi kupić te karty taktyczne! )
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- clown
- Posty: 1226
- Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Re: Duel in the Dark
No a już myślałem, że przed Nowym Rokiem nikt mnie na nic nie namówi i że oprę się DitD...
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- Leviathan
- Posty: 2267
- Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 1044 times
- Kontakt:
Re: Duel in the Dark
Niezłe zaskoczenie. Ja też sądziłem, że w DitD już nic nowego się nie pojawi.
To świetna nowina bo to jedna z moich ulubionych gier
To świetna nowina bo to jedna z moich ulubionych gier
- B
- Posty: 795
- Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Duel in the Dark
Jak myślicie, znajdzie się śmiałek taki co to sprowadzi i wrzuci do swojej oferty? Z tego co kojarzę to Wargamer miał swoisty patronat nad bazowym Duelem... na razie jednak cisza.
Re: Duel in the Dark
Pisałem do wargamera w tej sprawie, odpowiedzieli mi, że nie zamierzają tego sprowadzać, jednak na indywidualne zamówienie mogą. wg nich niby "druga edycja jest taka sama jak pierwsza, tylko zawiera dodatki". ktoś wie jak to jest w ogóle z tą jakością komponentów w drugiej edycji?
"tym gorzej dla faktów"
Mam lub chcę mieć
Mam lub chcę mieć
- B
- Posty: 795
- Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Duel in the Dark
Z tego co czytałem na BGG to nie ma żadnej różnicy w jakości komponentów (oprócz tego że nie ma przygód z pleśnią). Nie wiem jednak co z manualem, czy został poprawiony, czy tylko dodane są paragrafy dotyczące dodatków.
Jak coś to ja się piszę na dodatki bezpośrednio od autora, nie chcą sprowadzać - ich strata.
Jak coś to ja się piszę na dodatki bezpośrednio od autora, nie chcą sprowadzać - ich strata.
- clown
- Posty: 1226
- Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Re: Duel in the Dark
Ja bym się pisał na drugą edycję oraz te dodatki, które teraz wyszły. Może pomyślimy o jakimś wspólnym zamówieniu?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Duel in the Dark
Interesująca ta nowa edycja:
http://www.boardgamegeek.com/thread/440746In my copy i miss the mossie, the bomber, all the fighters, the medals and the mossie bombs.
no planes , no game
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- clown
- Posty: 1226
- Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Re: Duel in the Dark
Kurcze to niedobrze :/
Łukasz, Andrzej (i inni) - zamawiamy? PW poproszę z propozycją
I druga sprawa - skoro są takie problemy, to może lepiej wziąć pierwszą edycję, a dodatki zamówić u wydawcy? Co proponujecie Panowie?
Łukasz, Andrzej (i inni) - zamawiamy? PW poproszę z propozycją
I druga sprawa - skoro są takie problemy, to może lepiej wziąć pierwszą edycję, a dodatki zamówić u wydawcy? Co proponujecie Panowie?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- B
- Posty: 795
- Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Duel in the Dark
Nie wiem jak ci to wyjdzie finansowo. Jakby II edycja była tańsza niż 1 + dodatki to ja bym ryzykował tą drugą - jak dostaniesz niekompletną to ci i tak wyślą brakujące elementy (prędzej czy później).
A mamy potwierdzone że żaden sklep się nie weźmie za sprowadzanie tych kart? Jeśli tak to zamawiajmy, jeśli nie... to może warto popytać?
A mamy potwierdzone że żaden sklep się nie weźmie za sprowadzanie tych kart? Jeśli tak to zamawiajmy, jeśli nie... to może warto popytać?
- clown
- Posty: 1226
- Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Re: Duel in the Dark
Na razie wezmę pierwszą edycję ze sklepu w Polsce, a dodatki i karty wezmę od wydawcy. Popytam "swoich" ludzi tu i ówdzie, jak będą widzieli to zamówienie, ale raczej zamówienie przez sklepy to będzie lekkie dojonko.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- B
- Posty: 795
- Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Duel in the Dark
kilka kart jest wyjaśnionych też, efekty wydają się ciekawe i na pewno dodadzą kolorytu i detalu klimatowi rozgrywki. Punkty które można uzyskać za pomocą tych kart wydają się mało istotne.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Duel in the Dark
Ale jak to ma być? Wykładam kartę i zdobywam tyle punktów, ile jest na niej wydrukowane? Trochę to mało by było interesujące.
Swoją drogą dawno temu namawiałem Friedemanna na wprowadzenie do gry "ukośnej muzyki" , ale mi tłumaczył, że ona jest już uwzględniona. Z kolei system Window mamy już chyba w BB?
Przypomniałem sobie, że był awizowany mini dodatek z bunkrem dla V-1 http://www.boardgamegeek.com/boardgame/39501 ,ale nie widziałem go nigdy w sprzedaży.
Swoją drogą dawno temu namawiałem Friedemanna na wprowadzenie do gry "ukośnej muzyki" , ale mi tłumaczył, że ona jest już uwzględniona. Z kolei system Window mamy już chyba w BB?
Przypomniałem sobie, że był awizowany mini dodatek z bunkrem dla V-1 http://www.boardgamegeek.com/boardgame/39501 ,ale nie widziałem go nigdy w sprzedaży.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.