Terra Nova (Andreas Faul)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1192
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 259 times
Been thanked: 295 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: siepu »

pingus pisze: 13 wrz 2023, 22:04
siepu pisze: 10 wrz 2023, 10:27
pingus pisze: 10 wrz 2023, 10:05 Gernot Köpke? A masz gdzieś może wypowiedź, bo nie mogę znaleźć.
O rany, na bgg w jednym z wielu wątków, gdzie odpowiada kiedy Dunczycy znowu nie zostaną wydani. Jak bardzo zależy mogę pogrzebać.
Jeśli to nie problem to poproszę, bo próbowałem i nie mogę znaleźć
Kurcze, powinienem skasować tego posta chyba, znalazłem trochę zachwytów nad Terra Mystica w tym roku, ale akurat nie o tej wersji :D Przepraszam, wydaje mi się, że gdzieś to jest, bo Duńczycy zapowiadani są już od trzech lat, ale nie mam aż tyle motywacji do sprawdzania. Pamiętam, że konkretnie o Terra Nova też było, ale uznajcie, że tego posta nie ma.

https://boardgamegeek.com/thread/274497 ... 4#38690274
https://boardgamegeek.com/thread/308570 ... 4#42307314
tomg
Posty: 407
Rejestracja: 02 gru 2019, 00:00
Has thanked: 126 times
Been thanked: 160 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: tomg »

Czy ktoś kto zna Klany Kaledonii jest w stanie podzielić się swoim porównaniem tych gier. Czy mając w kolekcji i doceniając KK jako lekkośrednie euro warto się zainteresować TN ?
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4535
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1690 times
Been thanked: 2120 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: PytonZCatanu »

tomg pisze: 14 paź 2023, 10:56 Czy ktoś kto zna Klany Kaledonii jest w stanie podzielić się swoim porównaniem tych gier. Czy mając w kolekcji i doceniając KK jako lekkośrednie euro warto się zainteresować TN ?
Klany kaledonii, chociaż są wyraźnie inspirowane terramistiką to są też bardzo różne od innych gier z tej serii, więc również od terranova.

To za.

A przeciw?

Jednak klany kaledonii są dużo trudniejszą grą niż terranova więc nie wiem czy jest sens się cofać. 😉
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4650
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1035 times
Been thanked: 1956 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: warlock »

Trudniejsze nie znaczy lepsze. W sensie - ktoś może woleć Klany, ale nie piszmy w kategoriach "cofania się", błagam.
tomg
Posty: 407
Rejestracja: 02 gru 2019, 00:00
Has thanked: 126 times
Been thanked: 160 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: tomg »

warlock pisze: 14 paź 2023, 12:04 Trudniejsze nie znaczy lepsze. W sensie - ktoś może woleć Klany, ale nie piszmy w kategoriach "cofania się", błagam.
Absolutnie zgadzam się. Nie miałem na myśli tego aspektu (trudność rozgrywki) zadając swoje pytanie. Nie jest przeznaczeniem każdego uznanie PG (czy innej cięższej pozycji) jako "szczytowego etapu rozwoju".
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 755
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 74 times
Been thanked: 111 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: pingus »

Moim zdaniem warto spróbować Terry Novy jeśli się lubi klany. Mnie osobiście klany nie porwały, a Terra tak.

Miałem okazję zagrać ostatnio około stu partii na BGA głównie dwuosobowych z graczem 500+ ELO w Terrę Mysticę (czyli nie super najwyższy poziom najlepszych graczy na świecie, ale dobijający).

Dalej jestem grą zachwycony i nie pamiętam kiedy ostatnio mi się w coś tak dobrze grało.

Kilka obserwacji:
- Każda z 10 frakcji ma setup, w którym wydaje się "najlepsza", dla niektórych będzie to bardzo rzadko, ale dla każdej byliśmy w stanie coś znaleźć i każdą wygrać
- Bardzo ciekawy jest sposób agresji jaki można stosować, próbując walczyć blokować lub grać pacyfistycznie
- Gry są niesamowicie interaktywne, w midgamie każda akcja i możliwości przeciwnika musi być zwykle dokładnie analizowana
- Zdecydowanie mam ochotę grać dalej, nie czuję, że jestem blisko zmaksowania gry

Przejrzałem też ostatnio oceny wszystkich gier z tej rodziny i okolic przez Raniora jednego z bardziej znanych graczy w TM z 🇺🇸
Oczywiście to żadna wyrocznia, ale może ktoś to też uzna za ciekawe:
- Terra Mystica oczywiście ocenia na 🔟 jako jedną z nielicznych gier.
- Gaia Project ocenia na 8️⃣, zwraca uwagę na większą losowość i mniejszy balans w setupie. Narzeka też na tech track, że za duży kognitywny koszt wobec tego co gra oferuje.
- Klany Kaledonii ocenia na 6️⃣, generalnie spoko, ale nudnawe bez napięcia
- Terra Nova ocenia na 9️⃣ cytując "prawie 2 razy szybciej 1/3, 1/2 zasad mystici, a w 80% to samo doświadczenie"
- Age of Innovation ocenia na 7️⃣ docenia bardzo setup, ale nie bardzo wynalazki, trochę się też robi dla niego za długie
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4650
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1035 times
Been thanked: 1956 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: warlock »

Ja po oststnich partiach 1v1 z kumplem również jestem zakochany w tej grze ;). Terra Nova ma idealny współczynnik móżdżenia i złożoności do czasu jaki trzeba przy niej spędzić. Żeby było śmieszniej, grałem z fanatykiem Terra Mystici i stwierdził, że ocenia te gry tak samo, bo ogromnie docenia to co Terra Nova jest w stanie zrobić przy tak oszlifowanych ze wszystkich nierówności regułach (a byłem pewien, że stwierdzi, że po co grać w TN skoro można w TM) ;). Strategiczne niuanse wychodzą po paru partyjkach, ale cudowne jest to, że zasady błyskawicznie przestają stanowić jakąkolwiek przeszkodę, od razu skupiamy się na czystej rywalizacji: punktacja jest mega klarowna, opcje ograniczone, a więc interakcja i walka o kluczowe zasoby robi się nieziemsko zacięta. Z uwagi na swoją prostotę to jest bardzo "przejrzysta gra", można tu szybko przeanalizować jakie możliwości ma przeciwnik i jak możemy go zablokować - nie rozprasza nas tu dziesiątki dźwigni i przekładni jak w TM czy Projekcie Gaja (które również uwielbiam, ale to są gry, w których od rywali "oddziela nas" kilka dodatkowych pięter różnych systemów, a w Terra Nova wszystko jest tak jakby wprost, bezpośrednio i za ścianą ;) ).
Ostatnio zmieniony 15 paź 2023, 00:52 przez warlock, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 755
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 74 times
Been thanked: 111 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: pingus »

Właśnie ostatnio miałem takie przemyślenia, że są dwa typy eurograczy (niekoniecznie wykluczające się)
1. Lubiący gry, które mają proste do ogarnięcia zasady, ale multum możliwości
2. Lubiący gry bardzo skomplikowane gdzie zasady wręcz przytłaczają

W pierwszej grupie przyjemność zwykle płynie z ciekawych interakcji z innymi graczami oraz czasem doskonalenia i masterowania gry.
W drugiej grupie przyjemność płynie z samego ogarniania jak płynąć po powierzchni.

Ja zdecydowanie jestem w pierwszej grupie i nie jestem w drugiej. I jeśli ktoś ma podobnie, to Terra Nova obowiązkowo do spróbowania. Myślę, że można wtedy nawet kupić w ciemno. Jak jest w drugiej i nie jest w pierwszej to z kolei do co najwyżej zagrania u kolegi.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: Abizaas »

Spoiler:
Dzięki za podesłanie streszczenia ocen, znalazłem jego profil na bgg i miałem ciekawą lekturę z rana. Ostatnio nastąpiła u mnie dość spora zmiana, kiedyś bardzo lubiłem skomplikowane gry (długo moimi ulubionymi grami były On Mars i Projekt Gaja) a teraz znacznie bardziej preferuje prostsze gry, które jednak nadal mają odpowiednio wysoki poziom głębi (OM i PG zastąpione zostały przez Agricolę, Terra Mysticę). Nadal lubię niektóre skomplikowane gry, o ile nie mają mnóstwa wyjątków i sam fundament rozgrywki jest prosty (TTA, Pax Ren). Ważne, by system punktowania czy Wincony były proste. Skomplikowane punktowanie pomniejsza interakcję między graczami nie wnosząc nic ponadto.

Co do samej Terra Novy, ostatnio świetnie bawimy się przy TM a w kolekcji brakuje mi czegoś pomiędzy bardzo prostymi i losowymi grami (jak Jaipur czy Dominion) a średnio-ciężkimi tytułami (jak GWT czy Zamki Burgundii). Jak dobrze według Was TN działa we dwoje? Staram się nie kupować gier, które działają tylko w 3+ osoby, bo niestety coraz rzadziej mamy czas na organizowanie znajomych na planszówki.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 755
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 74 times
Been thanked: 111 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: pingus »

No z moich ponad stu gier, tylko kilkanaście było w 3 lub 4 osoby. Minimalnie lepiej bawię się w 3 chyba, ale 2 i 4 obecnie stawiam na równi. To jest przewaga konkurencyjna nad starszą siostrą, która chodzi głównie na 4 i czasem na 3.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4650
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1035 times
Been thanked: 1956 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: warlock »

Grasz z wariantem Lucky Digger czy Planner? ;)
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 755
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 74 times
Been thanked: 111 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: pingus »

warlock pisze: 15 paź 2023, 10:21 Grasz z wariantem Lucky Digger czy Planner? ;)
Wszystko bez żadnego wariantu :)
Dokładniej: frakcje wybierane w kolejności graczy, zmienna kolejność graczy w zależności od pasowania, brak wariantu 2 osobowego.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4650
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1035 times
Been thanked: 1956 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: warlock »

Ja lubię zacieśnić trochę planszę z wykorzystaniem tych wariantów (szczególnie Plannera, bo nie jest losowy) i planować zniżki w ulepszeniach w oparciu o gracza neutralnego ;).
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: Abizaas »

Dobra, przekonany, zamawiam. Ostatnio Projekt Gaja wyleciała z kolekcji, w TM gra się nam znacznie lepiej ale jednak zbyt rzadko lądowałaby na stole by uzasadnić zakup do kolekcji, być może TN będzie dla nas najlepszym wyborem.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 755
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 74 times
Been thanked: 111 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: pingus »

Daj znać jak się sprawdziła.

Ja zawsze zazdroszcząc grze Terra Mystica tego jakie ma wspaniałe wsparcie fanowskich dodatków postanowiłem coś ulepić na podstawie fanowskich TMowych Landscape'ów. Bardziej jako eksperyment jaki znajdę design space i co tu można pokombinować. Wrzucałem na BGG, ale tu też myślę nie zaszkodzi. Kto wie może nawet sobie coś wydrukuję i bardziej się tym pobawię :)
Starałem się uwzględnić obecny balans, strony B mają to samo narazie, bo strony A mają to samo na prawym pałacu, ale przewiduję, że zostałoby tak dla 2-3 nie dla 5 w ostatecznej wersji.

Terra Nova Landscapes and Goodies
New Passing Tiles:
- 1🪙Gold 1🪯Power Passing: 4⭐️VP per Bridge
- 6🪯Power
- Passing: 5⭐️VP if you passed first

New round tiles:
- 4⭐️VP for placing Bridge
- 5⭐️VP for placing Landscape

Rules for Landscapes:
- Each Faction may place only one Special Terrain tile
- You can terraform your native terrain to landscape once per game for 1⛏️ Shovel
- The Special Terrain cannot be upgraded into another Structure. Once you have placed it, it will remain there for the rest of the game.
- The Special Terrain is considered a Structure with a structure point of 1:
* It counts towards forming a Town.
* You get Power when another player builds next to it.
* The other players get 🪯Power when you place it directly adjacent to their Structures (or Special Terrain tile).
* It counts towards the Area Scoring and the Final Scoring tiles
- Unless stated otherwise, the Special Terrain is not considered any of the existing types of Structures. Especially, it is not considered a House and, therefore, any tiles providing Victory points for Houses (or any other Structure for that matter) do not provide any for the Special Terrain.

🟩Fairies:
Meadow: this building counts as a House.

🟩Druids:
Sanctuary: Let’s you form the city with just 3 structures (instead of 4 or more)

🟨Sun Worshippers:
Oasis: For the rest of the game the Sun Worshippers win any ties.

🟨Sand Cats:
Sanctuary: Let’s you form the city with just 3 structures (instead of 4 or more)

🟥Golems:
The Great Clay Pond: once built for every 7 structure points you can add 1 City tile to a maximum of 3 City tiles for 21 structure points.

🟥Fire Sprites:
Sanctuary: Let’s you form the city with just 3 structures (instead of 4 or more)

🟦Water Sprites:
Special: can be built by transforming water instead of native terrain.
Heart of the Sea: Get 2Gold anytime somebody upgrades shipping and you can reach any of their buildings.

🟦Sea Dogs:
Sanctuary: Let’s you form the city with just 3 structures (instead of 4 or more)

⬛️Leprechauns:
Power Pot: every time opponent builds or upgrades a building next to the Power Pot Leprechauns receive 2🪯Power instead of 1.

⬛️Inventors:
Sanctuary: Let’s you form the city with just 3 structures (instead of 4 or more)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4650
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1035 times
Been thanked: 1956 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: warlock »

Abizaas pisze: 15 paź 2023, 11:03 Dobra, przekonany, zamawiam. Ostatnio Projekt Gaja wyleciała z kolekcji, w TM gra się nam znacznie lepiej ale jednak zbyt rzadko lądowałaby na stole by uzasadnić zakup do kolekcji, być może TN będzie dla nas najlepszym wyborem.
No to teraz pozostaje mi tylko zapytać - czy zagrałeś, a jak tak, to co powiesz jako fan Terra Mystici? :) Siadło czy do kosza? ;)

Na razie mam wrażenie, że jedynymi fanami tej gry w Polsce jesteśmy ja z pingusem i dwóch moich kumpli :D.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: Abizaas »

warlock pisze: 20 paź 2023, 13:00
Abizaas pisze: 15 paź 2023, 11:03 Dobra, przekonany, zamawiam. Ostatnio Projekt Gaja wyleciała z kolekcji, w TM gra się nam znacznie lepiej ale jednak zbyt rzadko lądowałaby na stole by uzasadnić zakup do kolekcji, być może TN będzie dla nas najlepszym wyborem.
No to teraz pozostaje mi tylko zapytać - czy zagrałeś, a jak tak, to co powiesz jako fan Terra Mystici? :) Siadło czy do kosza? ;)

Na razie mam wrażenie, że jedynymi fanami tej gry w Polsce jesteśmy ja z pingusem i dwóch moich kumpli :D.
Zagrałem dwuosobowo, zajęło nam 40 minut, graliśmy Sea Doggos vs Giants i pieseły wygrały 62-57. Oboje założyliśmy dwa miasta.

Odczucia pozytywne, rzeczywiście mamy tu core feeling z TM. Co mi się nie podobało to rozgrywka dwuosobowa, czułem się baardzo podobnie jak w dwuosobowym TM - zbyt wiele luzu na planszy mimo wszystko. Musimy ograć w więcej osób żebym mógł wydać pełnowartościową opinię, ale ogólnie jestem bardzo pozytywnie nastawiony do kolejnych partii.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4650
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1035 times
Been thanked: 1956 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: warlock »

A graliście z zacieśnianiem planszy przez gracza neutralnego?
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: Abizaas »

warlock pisze: 20 paź 2023, 13:07 A graliście z zacieśnianiem planszy przez gracza neutralnego?
Tak, z planning Variant, następnym razem ogramy z tym drugim wariantem.

Aaa i dodaliśmy homerule z możliwością palenia energii jak w TM, trochę nam tego brakowało jednak. Ogólnie sama gra na ten moment 9/10, bo odczucia bardzo podobne do TM które oceniam na dychę. Chętniej usiądę do TN niż Gaji/AoI.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4650
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1035 times
Been thanked: 1956 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: warlock »

Ja ostatnio grałem z lucky diggerem i jednak to są potencjalne dwa dodatkowe domki w każdej rundzie, mimo wszystko jest odczuwalnie ciaśniej ;). Choć dochodzi lekki element losowy, a nie każdy fan tego systemu to przetrawi ;). Ale to była mega emocjonująca partia, z masą decyzji dotyczących podbierania kluczowych kafli.

Obrazek

TM i PG miałem ocenione na dychy a TN na 9, ale ostatnio podbiłem TN do 10 (przynajmniej na ten moment). Nie dlatego, że to tak samo głęboka gra. Ja po prostu KOSMICZNIE doceniam to co ona robi w 45 minut.
Ostatnio zmieniony 20 paź 2023, 13:13 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: Abizaas »

warlock pisze: 20 paź 2023, 13:11 Ja ostatnio grałem z lucky diggerem i jednak to są potencjalne dwa dodatkowe domki w każdej rundzie, mimo wszystko jest odczuwalnie ciaśniej ;). Choć dochodzi lekki element losowy, a nie każdy fan tego systemu to przetrawi ;). Ale to była mega emocjonująca partia, z masą decyzji dotyczących podbierania kluczowych kafli.

Obrazek
Lucky digger ma chyba wiecej sensu bo dolozenie sumarycznie czterech dwellingow nie zmienia zbyt wiele.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 755
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 74 times
Been thanked: 111 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: pingus »

Ja ostatnio też grałem z Plannerem. Fajny wariant, zmienia się na plus też to które frakcje są lepsze/gorsze. Teraz w rozgrywce korespondencyjnej testuję lucky variant, więc zobaczymy. Jak ktoś ma ochotę pograć na BGA to zapraszam, mam dostęp do alphy. :)

EDIT: I zagrałem Lucky Diggera, jest jak najbardziej spoko, ta losowość wcale nie taka bardzo losowa.

EDIT2: Jednak najbardziej podoba mi się Planner variant z jednego powodu: eliminuje na początku jedną rasę, przez co to co lubię najbardziej, czyli początkowy wybór rasy, jest najciekawszy. Wszystkie 3 sposoby dobre, ale ten to mój ulubiony na ten moment.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: Abizaas »

Obrazek

Graliśmy we dwoje z Lucky Diggerem i znacznie lepiej, jednak dokładanie dwóch Dwellingów co rundę znacznie ułatwia rozbudowę w miejscach, gdzie drugi gracz się nie osiedlił. Ogólnie świetnie się bawię przy tej grze, rzeczywiście jest to 80% TM z znacznie mniejszą ilością zasad.

My gramy z wariantem palenia energii, poza tym zastanawiamy się nad ładowaniem energii w zależności od mocy budynków (zamiast ich ilości), ale nawet bez tych zmian gra jest świetna.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 755
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 74 times
Been thanked: 111 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: pingus »

Pograłem trochę w Terrę Mysticę żeby mieć porównanie i zdanie się nie bardzo zmieniło, bardzo doceniam, ale gry zamiast być przyjemne to dosyć męczące. To jednak gra, w której do rasy, którą się gra trzeba mieć przestudiowane otwarcia, matchupy i kilka gameplanów w zależności od toru. Błędów ta gra to nie wybacza żadnych.

I za to właśnie lubię Terrę Novę, tutaj od początku czułem, że mniej więcej wiem co robić i mogę się oddać strategicznemu planowaniu i interakcjom na zasadzie: co chce zrobić przeciwnik i jak mogę na to wpłynąć, zamiast walczyć o rozkręcenie silnika.

Co do wariantów:
- palenie many moim zdaniem strasznie mocne dla niektórych frakcji i słabe dla innych. W TM to musi być bo zaczynamy z 12, tu już jest obcięte do 8, ale oczywiście jak macie więcej zabawy z jakimś house rulem to czemu tego nie kontynuować
- mana w zależności od siły budynku to chyba moja najmniej ulubiona zasada w TM, czuję taki stresik gdy dostaje te propozycje 3 za 2 na początku, które wiem, że muszę brać, a patrzę jak te punkty uciekają. Jak branie pożyczki, nie znoszę brać pożyczek :) ale znowu, jeśli sprawi Wam to większą radość to czemu nie

Swoją drogą macie już jakąś tier listę ras? Ja jeszcze kilka muszę mocniej ograć, ale myślę, że już mniej więcej na 2 osoby mam ukształtowaną
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1192
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 259 times
Been thanked: 295 times

Re: Terra Nova (Andreas Faul)

Post autor: siepu »

Dzisiaj zagrałem. Mój ostatni raz w Terrę był parę lat temu. Jak graliśmy, to poza brakiem palenia many (i związanej z tym większej różnorodności w odczuciach z prowadzenia różnych frakcji), to nie pamiętałem co usunięto :) Zgrabny i szybki wyścig w robienie punktów przy sporej i fajnie działającej interakcji. Boję się trochę o regrywalność, bo jednak decydują detale w zgraniu działań, ale póki co duży plus. No i 4 osoby, wszyscy pierwszy raz, 15 minut tłumaczenia, 80 minut grania. Jedyny minus na teraz to brak dwuwarstwowych planszetek i ogólnie cena - kupiłem angielską nówkę za 40 euro z wysyłką, cena sklepowa przesadzona.
ODPOWIEDZ