Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Gerard Heime
Posty: 67
Rejestracja: 04 paź 2004, 17:50
Lokalizacja: Warszawa

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Gerard Heime »

Robot zarządzający/nadzorujący brzmi nieźle :-) Wiadomo, o co chodzi: on zarządza maszyną oszczędzając nam robotników.

Zaopatrzenie (plansza) i rynek (miejsce pod planszą) to naprawdę dobry pomysł. Ja tłumaczę nowym osobom Factory Maganera w ten sposób: nasi robotnicy poświęcają swój czas, by zdobywać oferty od producentów maszyn, i spośród tych ofert możemy wybierać. Z biegiem czasu, powstają coraz nowsze maszyny, spośród których możemy wybierać (mamy dostęp do urządzeń znajdujących się najwyżej na tablicy zaopatrzenia).
Awatar użytkownika
lb_lb
Posty: 209
Rejestracja: 30 mar 2009, 18:07

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: lb_lb »

Wersja bez korekty: zarski.net/files/tlumaczenie.rar
wystepują tu jeszcze liczne bledy typu plytki zamiast żetony, ortograficzne, stylistyczne itd.. Zmianie ulegna terminy:
kantyna -> pokoj socjalny, nazwy zetonow robotow tez sie zmienia , napewno jeszcze o czyms zapomnialem.. dlatego bez obaw, bedzie Pan zadowoloony.. :]
Ale mozecie juz zerknac jak ida postepy a moze ktos cos jeszcze wymyśli? Na razie poprawki na nosze na papierze, ale w weekend prawdopodobnie wrzuce je do wersji elektronicznej pod tym samym adresem..
Awatar użytkownika
proder
Posty: 15
Rejestracja: 24 lut 2008, 00:15
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: proder »

Przydała by się też nazwa na:
working robots
personnel robots
Jeśli chodzi o zastosowanie robotów w przemyśle to są one używane bezpośrednio do procesów produkcyjnych (malowanie, spawanie itp.) lub do pomocniczych, czyli transport, pakowanie, paletyzacja (układanie produktów na paletach), Zatem proponuje:
working robots - roboty produkcyjne
personnel robots - roboty pakujące
.
Awatar użytkownika
Gerard Heime
Posty: 67
Rejestracja: 04 paź 2004, 17:50
Lokalizacja: Warszawa

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Gerard Heime »

Tylko, że w Factory Managerze roboty te odpowiednio:
- Dają ci premię do produkcji, nie zużywając robotników tak jak maszyny.
- Dają ci premię do robotników (zmniejszają zużycie robotników).
Awatar użytkownika
lb_lb
Posty: 209
Rejestracja: 30 mar 2009, 18:07

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: lb_lb »

Ho, ho jeszcze nie ma świąt ale na Coca-Coli są już nowe etykietki..
zarski.net/files/FactoryManagerPL.pdf udostępniłem nową wersję instrukcji, po mojej korekcie, uwzględniłem wasze uwagi z forum oraz uwagi veljarka...

Nie wrzucam na razie na BGG z uwagi na to, że mogą tam się jeszcze znajdować różne kwiatki, chciałbym żeby najpierw nasze szanowne forum, najlepiej osób znających już grę dorzuciło swoje 3 grosze:)

Nadal brakuje dodatków A i B, ale z tym czekam na veljarka, który obiecał pomoc..
Awatar użytkownika
Piotro
Posty: 365
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:46
Lokalizacja: Wrocław, Cz-wa

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Piotro »

Wy tu gadu gadu o tłumaczeniu, a nikt nie napisze jaka gra.
Zagrałem na gratislavi raz i mi się podobało.
Choć mechanizmy są inne, to porównam jednak do WN. Chcesz coś krótszego, a równie mózgożernego jak WN, to Fabrikmanager jest idealny.
Celem gry jest zdobycie jak największej ilości pieniędzy, które uzyskuje się dzięki produkcji (tę dostarczają maszyny, roboty i jeszcze coś) Sama produkcja jednak nie wystarczy, kiedy nie masz odpowiednio dużej przestrzeni magazynowej – przez to trzeba dbać o rozwój fabryki w obu aspektach. Innym wskaźnikiem jaki trzeba regulować jest liczba pracowników, potrzebnych zarówno do obsługiwania ciężkiego sprzętu jak i do kupowania i demontowania nowych maszyn. Jest jeszcze zużycie prądu i cena za elektryczność – wzrastająca w czasie rozgrywki – może się wydawać, że ma mało znaczenie, lecz potrafi jednak zadecydować o zwycięstwie. Sam na koniec płaciłem dużo, bo aż 35 elektro, ostatecznie wygrałem, ale różnicą tylko 1.
Zastosowany w grze mechanizm sterujący rynkiem działa bardzo sprawnie, zapewnia różnorodność rozgrywek, pozwala na negatywną interakcje jak i na odrobinę współpracy.
Odniosłem wrażenie że mimo handikapu w postaci zniżek na kupowanie towarów dla ostatnich graczy, lepiej być i tak pierwszym.
W grze udało się uniknąć nieco dziwnego odwracania kolejności graczy, jaki miał miejsce w WN, co, według mnie, jest plusem.
Co do grafiki – wielu się nie podoba, tak jak nie podobała w WN. Ja za to jestem zachwycony. Z początku można mieć niezły mętlik, widząc dziesiątki rodzajów maszyn, robotów i pomieszczeń, ale wszystko wyjaśnia się po zapoznaniu z ikonami.
Gra zdecydowanie mi się podobał i z chęcią zagrałbym jeszcze raz.
-------------------------------------
boardoftheloom.blogspot.com
Awatar użytkownika
Aba
Posty: 1296
Rejestracja: 19 lis 2008, 22:02
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Aba »

Trzy partie za mną więc mogę coś napisać.
Gra jest naprawdę świetna. Godzinne myślenie nad wykorzystanie robotników i sensem zakupów nowych lub podmianką starych elementów fabryki. W tej grze podoba mi się wszystko - od licytacji kolejności, przez większe zniżki dla ostatnich w kolejności aż po element że nie zawsze ten ostatni ma tak "przesrane" bo np.: z samych zniżek stać go za pół darmo na pracownika sezonowego. Czas gry to, jak już pisałem, około godziny i powiem szczerze że w tej kategorii i w tych ramach czasowych to raczej nie ma konkurencji. Polecam.
Awatar użytkownika
koksik111
Posty: 192
Rejestracja: 03 gru 2007, 20:51
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: koksik111 »

Instrukcja mnie przerosła więc proszę o pomoc. Dodam, że korzystałem z instrukcji przetłumaczonej dzięki lb_lb.
Pierwsze problemy to licytacja kolejności graczy, a w zasadzie jej przebieg. Ja rozumię to tak (przykład 2 graczy):
1. Losuję w fazie przygotowania i rozdaję graczom płytki gracz A trafił 2, gracz B ma10
2. Początek gry czyli faza licytacji kolejności graczy, a tu losuję dwie z czterech płytek będących na stosie. Los wskazał płytkę 1 i 6
3. Gracz B zaczyna i wybiera do licytacji np. 1, gracz A nie przebija więc płytki są rozdzielone ( gracz A ma 6, gracz B ma 1.
I co dalej? Czy ta kolejność obowiązuję przez całą grę? cyt. z lb_lb "Podczas wszystkich następnych rund, kolejność jest zgodna z nabytym żetonem w fazie 1 tej rundy." Jeśli jednak w następnej rundzie znowu dochodzi do licytacji to w jaki sposób? Jakie płytki biorę pod uwagę? kto rozpoczyna licytację?

Teraz faza przygotowania rynku. Tu w miarę jasno, ale wolę potwierdzić. Gracz B ponieważ ma mniejszą płytkę kolejności zaczyna i wybiera interesujące go w przyszłości płytki w ilości równej ilości pozostałych robotników (tzn. bez tych w kantynie i tych którzy poszli w licytację). Gracz A zaczyna dopiero gdy gracz B zakończy.

Kolejna faza to kupowanie...
Gracz B znowu zaczyna i kupuje co zechce, stary sprzęt usuwa, itd. Ale czy tu jest licytacja, czy też kupuje wpierw gracz B a po jego zakupach zaczyna gracz A? No i czy gracz A zaczyna po wykorzystaniu przez gracza B swoich robotników czy tez naprzemiennie? Pytam gdyż to trochę dziwne bo gracz który jest drugi w kolejności graczy zaczyna fazę przygotowania i wybiera płytki i ma pewność że te płytki kupi a może nawet z wyższej półki (dzięki wyborowi gracza A) gdyż fazę kupowania on zaczyna.
A co do rozmieszczania bo dodatek nie jest przetłumaczony: czy na parterze rozmieszczamy tylko żetony magazynu a na 1piętrze żetony maszyn i robotów? (tak wnioskuję z obrazków :D )

Czas na biurokrację. Dlaczego najpierw sprawdzamy żetony sprzętu i uaktualniamy wskaźniki a dopiero po tej czynności sprawdzamy czy wystarczy nam pracowników do obsługi sprzętu? Przecież gdyby ich zabrakło to wyłączam maszyny i znowu muszę przeliczyć sprzęt i wskaźniki? Nie lepiej będzie wpierw ustalić który sprzęt ma działać, no chyba że czegoś nie zrozumiałem. Na koniec, czy mogę w miarę potrzeb dowolnie wyłączać, załączać sprzęt?

To chyba tyle. Dzięki z góry za rozwianie wątpliwości i naprowadzenie na jedynie słuszną drogę.
Awatar użytkownika
lb_lb
Posty: 209
Rejestracja: 30 mar 2009, 18:07

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: lb_lb »

Bardzo się cieszę, że masz problemy:) Nparawdę:) Dzięki temu mogę poprawić instrukcję:) A wiec(będę korzystał z Twojego przykładu):
1) Tutaj co turę losowana jest kolejność, chochliki zjadły jedną linijkę, którą obiecuje jutro wstawić z powrotem.. Mianowicie na koniec fazy licytacji stare żetony należy włożyć w zakryty stos żetonów kolejności i go przetasować. Od tej pory obowiązuje nowa kolejność.
W następnej rundzie fazę licytacji zaczyna gracz A bo ma niższy żeton.
2) W fazie kupowania nie ma licytacji. Drugi gracz w kolejności nigdy nie ma pewności czy kupi to co chciał. Najpierw kupuje Gracz B a dopiero potem Gracz A.
3) Co do pięter fabryki to nie ma żadnego znaczenia, umieszczasz tak aby było ci wygodnie, możesz to przekładać i zamieniać jak Ci się podoba.
4) Biurokracja: niefortunne sformułowanie, tu nie ma znaczenia w jakiej kolejności wykonasz te czynności, zrób to tak aby było Ci jak najłatwiej oraz żeby wynik był prawidłowy:)
5) Moim zdaniem, można dowolnie wł/wył sprzęt zależnie od taktyki.

Czy udało mi się rozwiać Twoje wątpliwości?

Jutro wrzucę poprawki do instrukcji, ogłoszę to w tym wątku.
Ps. Dodatki są w trakcie tłumaczenia...
Awatar użytkownika
koksik111
Posty: 192
Rejestracja: 03 gru 2007, 20:51
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: koksik111 »

No już jestem bliżej prawdy.
Fazę pierwszą rozumię. To ostatnie zdanie w twoim tłumaczeniu mnie zmyliło a w szczególności "Podczas wszystkich następnych rund, kolejność jest zgodna z nabytym żetonem w fazie 1 tej rundy." myślę że bardziej oczywiste byłoby ...żetonem nabytym w danej rundzie.
No ale faza kupowania jest nadal niejasna. Więc pociągnę przykład.
1. Gracz A po fazie licytacji kolejności ma cyfrę wyższą, gracz B niższą
2. Więc gracz B wybiera sprzęt 1, gracz A jako drugi
3. Ponieważ fazę kupna zaczyna gracz z niższą płytką kolejności znowu zaczyna gracz B i kupuje co zaplanował w fazie przygotowania rynku, no chyba że woli coś co wybrał gracz A oczywiście.
No chyba że gdzieś mylę kolejności graczy, dlatego jeszcze raz bym prosił wyjaśnić kwestię zakupu.
Awatar użytkownika
koksik111
Posty: 192
Rejestracja: 03 gru 2007, 20:51
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: koksik111 »

Z drugiej jednak strony to w fazie kupna gracz który ma pierwszeństwo zawsze kupi to co sobie zaplanował i kolejność w fazie przygotowania rynku nic tu nie zmieni. Mogłaby to zmienić licytacja przy zakupie sprzętu ale autor tego nie przewidział, a że opinie co do gry są dobre więc pewnie to się sprawdza.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: jax »

ale kicha - ja tego NIE POJMUJĘ, ale jak można schrzanić przepisy w tak PROSTEJ grze jak Factory Manager?? - spójrzcie tutaj:
http://www.boardgamegeek.com/thread/460349
Jeśli jest prawdą co tam wypisują (przed przebudową fabryki odzyskuje się absolutnie wszystkich ludzi, nawet tych z płytek kolejności na które się licytowało w danej turze oraz tych od niszczenia maszyn), to w sposób jawny zaprzecza to instrukcji w dwóch miejscach..... Nie wiem już co jest prawdą, ale mam nadzieję, że instrukcja górą, bo jak nie to znaczy, że epidemia chrzanienia instrukcji wychodzi z Polski poza granice kraju.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
lb_lb
Posty: 209
Rejestracja: 30 mar 2009, 18:07

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: lb_lb »

W instrukcji jest napisane, że robotników można użyć ponownie w fazie biurokracji, gdyż kładzie się ich obok planszy.. Co skutkuje np mniejsza iloscia robotników w fazie licytacji następnej tury..

Więc nie wiem czy to źle?

koksik11: jest tak jak piszesz.. przynajmniej według wersji ang.
Awatar użytkownika
DDP
Posty: 369
Rejestracja: 12 kwie 2006, 18:01
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: DDP »

jax: musze Cie zmartwic ale ja gralem tak jak opisuja w tym watku na bgg od samego poczatku, widocznie sa rozne szkoly interpretacji instrukcji.

W 1 fazie zuzywasz pracownikow do licytacji (i sa niedostepni do konca tury, w domysle w ktorej moglbys ich wykorzystac do innych rzeczy, takich jak zakup czy wywozka maszyn). Maksymalnie mozna zalicytowac ilosc wolnych pracownikow - 1.

W 2 fazie nie zuzywasz pracownikow.

W 3 fazie wykorzystujesz pracownikow do kupna i usuwania starych maszyn (mozesz wykorzystac wszystkich wolnych pracownikow, tj tych lezacych obok planszy).

W 4 fazie w zwiazku z kupnem nowych maszyn i zmiana produkcji nastepuja zminy w firmie wiec (i tu cytat z instrukcji angielskiej) "First, in player order, each player places all his workersin the space for avaliable workers beside his factory". Czyli wszystkich to wszystkich (wracaja ci z kantyny, z zakupow, licytacji i z wywozki starcyh maszyn). Jest zebranie w zwiazku z reorganizacja pracy i trzeba powiedziec robolom co maja robic :P Nastepnie umieszczasz tylku pracownikow w kantynie, ilu chcesz/potrzebujesz (przy czym przynajmniej 1 wolny musi ci zostac i obowiazuje to rowniez w ostatniej 5 rundzie).

Poza tym w fazie 5 nie ma ani slowa o rzekomym odzyskiwaniu zuzytych pracownikow w licytacji wiec...
Zawsze gram o zwycięstwo!
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2109
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: pabula »

jax pisze:ale kicha - ja tego NIE POJMUJĘ, ale jak można schrzanić przepisy w tak PROSTEJ grze jak Factory Manager?? - spójrzcie tutaj:
http://www.boardgamegeek.com/thread/460349
Jeśli jest prawdą co tam wypisują (przed przebudową fabryki odzyskuje się absolutnie wszystkich ludzi, nawet tych z płytek kolejności na które się licytowało w danej turze oraz tych od niszczenia maszyn), to w sposób jawny zaprzecza to instrukcji w dwóch miejscach..... Nie wiem już co jest prawdą, ale mam nadzieję, że instrukcja górą, bo jak nie to znaczy, że epidemia chrzanienia instrukcji wychodzi z Polski poza granice kraju.
Wynika z tego że koniec rundy następuje po 3 etapie :)
Wskazówka dla tłumaczy - nie tłumaczcie dokładnie tylko od razu z korektą, żeby nie trzeba było wydawać FAQ'a
Awatar użytkownika
lb_lb
Posty: 209
Rejestracja: 30 mar 2009, 18:07

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: lb_lb »

Jeśli byście mogli zwrócić uwagę na cały wątek, to na pewno dało by się zauważyć, że obecne tłumaczenie to wersja, która ma jeszcze błędy, zamieściłem ją tutaj tylko po to, żeby ludzie zainteresowani tłumaczeniem albo tematem FM mogli wytknąć jakieś błędy tłumaczenia. Więc cieszy mnie to, że macie problemy bo dopiero teraz ożywił się temat FM i mogę poprawić instrukcję.

Starałem się trzymać dość wiernie oryginału, żeby uniknąć zarzutów innych forumowiczów, że instrukcja nie jest wiernie przetłumaczona i odbiega od oryginału. Bo gdybym miał zawrzeć swoją interpretację reguł, to zapewne wystarczyły by 2 strony a4, a nie o to chodzi w tłumaczeniu:>

Nie wspomnę już nawet, że grałem tylko raz w FM i to sam ze sobą celem poznania reguł gry, ale z togo co widzę udało mi się zrozumieć reguły wystarczająco dobrze, mam nadzieje, że nie popełniam tu błędów interpretacji.

I powtórzę jeszcze raz, że dziś wrzucę wieczorem poprawioną wersję.. kolega koksik prawdopodobnie używał dość starej wersji, w której używałem słowa płytka, obecnie używam słowa żeton..
Awatar użytkownika
woj_settlers
Posty: 146
Rejestracja: 08 kwie 2008, 14:27
Lokalizacja: Poznań

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: woj_settlers »

Czy ktoś ze szcęśliwych posiadaczy FM w wersji niemieckiej, spotkał się z problemem błędnie nadrukowanych rewersów na żetonach? Ja mam właśnie taki egzemplarz i przygotowanie poprawne gry jest praktycznie niemożliwe. Sprowadza się to do tego, że np na żetonach kolejności mam nadrukowane literki A i C lub 3 "zembatki" , albo na cenach energi raz 2-5 raz X. Na maszynach z cenami, zostały mi żetony z rewersem A, B. Nic się nie zgadza.
Nie wiem czy to powszechny problem czy dotyczy tylko mojego egzemplarza.
http://ciekawegry.wordpress.com/ - blog o planszówkach i nie tylko
mam
kupię
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: steady »

Problem się zdarzał, z tego co się orientuję, Henning z 2f prowadzi akcję wymiany.
Archibald
Posty: 167
Rejestracja: 03 cze 2004, 23:39
Lokalizacja: okolice Wrocławia

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Archibald »

Grałem raz. Mam mieszane uczucia. Z jednej strony gra jest całkiem spoko, z drugiej ma niepotrzebnie skomplikowane zasady i niewielką interakcję między graczami. Nie jestem też pewien po pierwszej grze, ale wydaje mi się, że będą problemy z replayability, żetony budynków są zawsze ustawiane w ten sam sposób (w WN były losowo). Występuje też efekt paraliżu decyzyjnego (grałem z jednym takim co dużo myślał, myślałem, że się zastrzelę :))

Generalnie, dla fanów WN ciekawa propozycja, raczej się nie zawiodą. Jednak nie oczekiwać tej samej klasy co WN, to zupełnie inna liga.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: jax »

DDP pisze:jax: musze Cie zmartwic ale ja gralem tak jak opisuja w tym watku na bgg od samego poczatku, widocznie sa rozne szkoly interpretacji instrukcji.

W 1 fazie zuzywasz pracownikow do licytacji (i sa niedostepni do konca tury
DDP pisze: W 4 fazie w zwiazku z kupnem nowych maszyn i zmiana produkcji nastepuja zminy w firmie wiec (i tu cytat z instrukcji angielskiej) "First, in player order, each player places all his workersin the space for avaliable workers beside his factory". Czyli wszystkich to wszystkich (wracaja ci z kantyny, z zakupow, licytacji i z wywozki starcyh maszyn). Jest zebranie w zwiazku z reorganizacja pracy i trzeba powiedziec robolom co maja robic :P Nastepnie umieszczasz tylku pracownikow w kantynie, ilu chcesz/potrzebujesz (przy czym przynajmniej 1 wolny musi ci zostac i obowiazuje to rowniez w ostatniej 5 rundzie).

Poza tym w fazie 5 nie ma ani slowa o rzekomym odzyskiwaniu zuzytych pracownikow w licytacji wiec...
Sam napisałeś, że są niedotępni do końca tury (dokładnie tak mówi instrukcja). A więc trzymając się przepisów powinni też być niedostępni w fazie 4.

Podobnie z likwidacją maszyn:
"After the turn, the player places the torn-down tile back in the box and his worker becomes available again". Znów - robotnicy dostępni stają się po zakończeniu tury (a nie w fazie 4).

Jam tam się nie martwię, mogę grać wg dowolnej interpretacji, tylko chciałbym wiedzieć, która jest prawdziwa. I to najlepiej z oficjalnego źródła. Do szału mnie tylko doprowadza, ze w tak prostej grze mozna tak zwalić przepisy, że poszczególne zapisy przeczą sobie i nie wiadomo które są poprawne :x :x :x
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Aba
Posty: 1296
Rejestracja: 19 lis 2008, 22:02
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Aba »

Naprawdę nie wiem gdzie jest jakiś problem - pokażcie mi jakieś miejsce na interpretację bo szczerze ślepy jestem.

Pracownicy, którzy zostali użyci do licytacji są zajęci na klocku inicjatywy przez całą turę - raczej oczywiste.
Pracownicy nie są w żaden sposób używani do wyciągania żetonów na market.
Pracownicy używani są do burzenia i budowania - oprócz tych co są na klocku inicjatywy i tych zatrudnionych w fabryce.
Jeśli brakuje nam pracowników to w fazie budowania możemy zatrudnić sezonowych i ich mamy do dyspozycji całą turę - odchodzą przed następną turą kupowania, czyli możemy ich użyć do licytacji lub wyjmowania klocków na market.
Po kupowaniu i burzeniu - przeliczamy wszystko, w tym także pracowników na następną turę - część jest zatrudniona w fabryce a reszta jest ponownie dostępna na nadchodzącą licytację.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: jax »

czyli ignorujesz sobie zapisy:
"and place the number of workers he bid on the tile, where they remain and are not available anymore until the end of the turn"
"After the turn, the player places the torn-down tile back in the box and his worker becomes available again".
i absolutnie wszystkich roboli uzywasz w fazie 4?

Friese też najwyraźniej nie widział problemu i wyszła taka kaszana...
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2109
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: pabula »

jax pisze:Jam tam się nie martwię, mogę grać wg dowolnej interpretacji, tylko chciałbym wiedzieć, która jest prawdziwa. I to najlepiej z oficjalnego źródła. Do szału mnie tylko doprowadza, ze w tak prostej grze mozna tak zwalić przepisy, że poszczególne zapisy przeczą sobie i nie wiadomo które są poprawne :x :x :x
Jest wypowiedź Henninga Kröpke z 2F że wszyscy zaangażowani w coś pracownicy wracają po 3 fazie i są znów dostępni na nową turę. Ja rozumiem z tego że w 4 fazie zbierasz wszystkich pracowników i na nowo liczysz ilu potrzebujesz w kantynie, a ilu będziesz miał dostępnych w nowej rundzie.
I jest też napisane na stronie 4, że pracownicy są dostępni w fazie 4, ...hm... a w niemieckiej instrukcji, że są dostępni w następnej fazie czyli 3. Czyli błąd w tłumaczeniu.

Ja z kolei się zastanawiam nad kolejnością wykonywania czynności w fazach...
Czy mają być wykonywane tak jak w regułach opisane czy można je sobie wykonywać w dowolnej kolejności. Mam na myśli odkrywanie zmiany kosztu energii. Nie jest napisane w regułach czy mamy to zrobić po wyłączaniu maszyn/robotów czy też można to zrobić przed...
I nowe pytanie mi się nasunęło - czy możemy umieścić 7 pracowników w kantynie w ostatniej rundzie nie mając pracowników sezonowych?
Ostatnio zmieniony 11 lis 2009, 17:20 przez pabula, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Aba
Posty: 1296
Rejestracja: 19 lis 2008, 22:02
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Aba »

@ jax - doczytałem to i wydaje mi się że jest to pewne nie domówienie i raczej z idąc za duchem gry i pewnym zdrowym rozsądkiem trzeba stwierdzić że w podsumowaniu (czyli fazie 4) dostępni są wszyscy pracownicy - ci co licytowali, ci co pracowali w poprzedniej, ci co budowali i ci co burzyli. Nie widzę sensu w innym rozwiązaniu tak szczerze.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: jax »

Aba pisze:@ jax - doczytałem to i wydaje mi się że jest to pewne nie domówienie i raczej z idąc za duchem gry i pewnym zdrowym rozsądkiem trzeba stwierdzić że w podsumowaniu (czyli fazie 4) dostępni są wszyscy pracownicy - ci co licytowali, ci co pracowali w poprzedniej, ci co budowali i ci co burzyli. Nie widzę sensu w innym rozwiązaniu tak szczerze.
OK. Ja grałem w wersję hardcore (że ci z licytowanych płytek i burzenia nie wracali w danej turze). I też działało :D Nie wiem co lepsze, ale wolałbym, żeby wszyscy grali wg jednej (obojętne której) wersji.

Pabula,
Jak sądzę cena energii zmienia się po włączaniu/wyłączaniu maszyn (prawie (;) ) jest to jednoznaczne w instrukcji).
A w ostatniej turze trzeba i tak zachować jednego ludka poza kantyną - nie ma wyjątku w instrukcji.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
ODPOWIEDZ