(Warszawa) Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
krzypi
Posty: 36
Rejestracja: 20 cze 2013, 08:15

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: krzypi »

Jan Madejski pisze:Źle sprawdza się wyszukiwanie wyrazów po kolei przez wszystkich graczy - tutaj faktycznie potrzebne jest proste ograniczenie czasowe, albo zrezygnowanie z kolejności (tylko: kto pierwszy coś znajdzie, kto znajdzie najdłuższy wyraz, licytowanie się itp.). Na tym etapie zalecałbym autorowi obmyślenie jakiegoś ciekawego sposobu ustalania kolejek i punktowania, żeby było "więcej gry w grze"
Masz rację i bardzo ciekawe sugestie, podoba mi się szczególnie ta z licytacją na słowa. Gry muszą być krótkie, dynamiczne, z oryginalną, sprawną formą liczenia punktów. Klepsydra jako miernik czasu odpada, działa jak hamulec.
Gdy wpadłem na pomysł miksera kamieni wydawało mi się, że wystarczy dać w instrukcji kilka atrakcyjnych gierek, resztę "zrzucić" na użytkowników, którzy na stronach www.strefaliter.pl umieszczaliby swoje propozycje. Strefę liter nazywałem nowym środowiskiem do gier słownych. Może to i jakiś pomysł na pobudzenie kreatywności graczy, może to i jakaś nowa forma gry (meta?), ale chyba zagalopowalem się :) . Póki co zmieniam technologię kasety, żeby nikt już nie "wisiał" nad stolikiem.
P.S. Dzięki Jan.
gibon
Posty: 201
Rejestracja: 07 maja 2011, 14:55
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: gibon »

Powiało świeżym wiatrem na wysypisku:
-nie będzie kości, liczba dociąganych kart zależeć będzie od zajmowanego rzędu.
-nie będzie zdarzeń związanych z kartami kłódek. Uprości to zasady, zmniejszy liczbę komponentów, zmniejszy losowość. Kiedyś te karty miały głównie służyć podciągnięciu najsłabszego gracza ale obecnie taka potrzeba chyba już nie występuje bo wszyscy idą w miarę równo.
-odblokowanie kłódki będzie dawać jednorazowo extra sortowanie. Uprości to liczenie punktów końcowych.
-będą inaczej wyskalowane punkty zwycięstwa.

Obecnie takie wartości punktów zwycięstwa związane są z wyważeniem ich z liczbą posiadanej na koniec gry gotówki, która przelicza się na VP 1 do 1. Nie chciałem aby gotówka decydowała o zwycięstwie w grze, stąd dużo punktów zwycięstwa za różne układy, nie do końca idące w parze z ceną za dany układ. Dlatego na początek punkty zwycięstwa dostosuję do ceny ich nabycia, a później przeskaluję proporcje w przeliczaniu gotówki na punkty zwycięstwa. Czyli liczenie VP koniec gry na podstawie gotówki nie będzie już w przeliczeniu 1:1.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: GrzeL »

gibon pisze:Powiało świeżym wiatrem na wysypisku:
-nie będzie kości, liczba dociąganych kart zależeć będzie od zajmowanego rzędu.
-nie będzie zdarzeń związanych z kartami kłódek. Uprości to zasady, zmniejszy liczbę komponentów, zmniejszy losowość. Kiedyś te karty miały głównie służyć podciągnięciu najsłabszego gracza ale obecnie taka potrzeba chyba już nie występuje bo wszyscy idą w miarę równo.
-odblokowanie kłódki będzie dawać jednorazowo extra sortowanie. Uprości to liczenie punktów końcowych.
-będą inaczej wyskalowane punkty zwycięstwa.

Obecnie takie wartości punktów zwycięstwa związane są z wyważeniem ich z liczbą posiadanej na koniec gry gotówki, która przelicza się na VP 1 do 1. Nie chciałem aby gotówka decydowała o zwycięstwie w grze, stąd dużo punktów zwycięstwa za różne układy, nie do końca idące w parze z ceną za dany układ. Dlatego na początek punkty zwycięstwa dostosuję do ceny ich nabycia, a później przeskaluję proporcje w przeliczaniu gotówki na punkty zwycięstwa. Czyli liczenie VP koniec gry na podstawie gotówki nie będzie już w przeliczeniu 1:1.
Z chęcią przetestuję nową wersję bez kostkową.
gibon
Posty: 201
Rejestracja: 07 maja 2011, 14:55
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: gibon »

GrzeL pisze:
gibon pisze:Powiało świeżym wiatrem na wysypisku:
-nie będzie kości, liczba dociąganych kart zależeć będzie od zajmowanego rzędu.
-nie będzie zdarzeń związanych z kartami kłódek. Uprości to zasady, zmniejszy liczbę komponentów, zmniejszy losowość. Kiedyś te karty miały głównie służyć podciągnięciu najsłabszego gracza ale obecnie taka potrzeba chyba już nie występuje bo wszyscy idą w miarę równo.
-odblokowanie kłódki będzie dawać jednorazowo extra sortowanie. Uprości to liczenie punktów końcowych.
-będą inaczej wyskalowane punkty zwycięstwa.

Obecnie takie wartości punktów zwycięstwa związane są z wyważeniem ich z liczbą posiadanej na koniec gry gotówki, która przelicza się na VP 1 do 1. Nie chciałem aby gotówka decydowała o zwycięstwie w grze, stąd dużo punktów zwycięstwa za różne układy, nie do końca idące w parze z ceną za dany układ. Dlatego na początek punkty zwycięstwa dostosuję do ceny ich nabycia, a później przeskaluję proporcje w przeliczaniu gotówki na punkty zwycięstwa. Czyli liczenie VP koniec gry na podstawie gotówki nie będzie już w przeliczeniu 1:1.
Z chęcią przetestuję nową wersję bez kostkową.
W końcu jesteś głównym propagatorem tej idei.
tauriworld
Posty: 49
Rejestracja: 14 kwie 2012, 22:19

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: tauriworld »

witam, kto będzie w środę?
heniek
Posty: 18
Rejestracja: 11 maja 2012, 12:26

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: heniek »

Wyjątkowo wcześnie padło to pytanie w tym tygodniu. Ja w tej chwili jeszcze myślę, że przyjdę.

Ostatnio były problemy z kluczem, bowiem pierwszy klucznik pojawiał się po 18-ej, więc to do nich pytanie, o której zaczynamy jutro?
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: konev »

O proszę... zamierzałem wpaść, a tutaj nikt się nie zapowiada... nic to... do zobaczenia z rok ;)
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Ja tam będę (jak nie dotrze inny klucznik, to ja ok. 18). Poza tym zjawia się stała ekipa, tylko jej się nie chce już pisać "ja będę" ;)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

To ja dla odmiany napiszę, że mnie nie będzie :oops:
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: sipio »

Artur wpadaj jak najbardziej, chętnie zobaczę co tam po konsultacjach internetowych wprowadziłeś w życie.
Ja będę koło 17.30 z Ptakami i Piwem i kluczem oczywiście.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: MichalStajszczak »

sipio pisze:Ja będę koło 17.30 z Ptakami i Piwem
Połączyłeś te gry? To w sumie niezły i z pewnością oryginalny pomysł: jedne ptaki wolą piwo jasne, a inne ciemne, jedne pasteryzowane, a inne niepasteryzowane, jedne w butelkach, a inne w puszkach ... :wink:
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Filippos »

Będę do 17.40 jakoś z dwiema nowymi grami :D
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
gibon
Posty: 201
Rejestracja: 07 maja 2011, 14:55
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: gibon »

Dzięki za testy.
Było spore grono, coś koło 12-13 osób. Urlopy nas nie odstraszają.
Ptaki: zupełnie fajna mechanika, z tym że nie do tej gry. Gra ma być w zamyśle lekka. Mechanika dość ciężka i może być z tego fajna gra w innym temacie.
Wykopaliska: mnie się bardzo podoba, zważywszy że docelowa plansza będzie jeszcze miała jakieś punkty charakterystyczne. Zupełnie nowa gra na bazie znanych mechanizmów. Mogą już grać 7-latki. Nie kupię CV ale tę grę chciałbym mieć.
Śmieciowisko: byłoby dobrze gdyby nie przegięte wskaźniki. Coś źle policzyłem. Pierwszy sektor wyciągał łącznie 31 kart, a powinien tylko 22. Dlatego od 7 rundy gracze nie mieli już na co wydawać pieniędzy. Podobnie sektor drugi. Działał dobrze tylko sektor pierwszy. Z drugiej strony fajnie zadziałała nowa punktacja - wygrałem mimo że nie byłem najbogatszy.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Poza grami wymienionymi powyżej grano jeszcze w grę na kartki, która ma problem z końcówką i Cel uświęca środki, które tylko widziałem, więc nie wiem, czy jest lepiej.

Spotkanie fajne i udane. Wielkie dzięki i do zobaczenia za tydzień!
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
krzypi
Posty: 36
Rejestracja: 20 cze 2013, 08:15

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: krzypi »

Na początku próbowaliśmy też licytować odczytane słowa w Strefie liter. Kierunek wydaje się słuszny, muszę popracować jeszcze nad czytelną, nie rozpraszającą wizualizacją posunięć (wylosowanych kamieni-liter) w grze i dosypać piasku do klepsydry :)
Dzięki za test i sugestie.
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: konev »

Wielkie dzięki za spotkanie...

Wydobywanie Złoży Koparkami - można z tego skleić coś bardzo fajnego. Większość uwag powiedziałem na spotkaniu więc tylko dla formalności powtórzę.

* Zmieniłbym ikonografię na kartach by łatwiej było nimi zarządzać. Koparki w jedno miejsce, obrona w drugie, tlen w trzecie by od razu było wiadomo ile czego mam - bym nie musiał zliczać z kart.
* Kostka do wyrzucenia :). Można spróbować to inaczej rozwiązać.
* Brak decyzji. Gracz wyjmuje kartę, liczy czy ma ikonki, a reszta się na niego patrzy, bo jego decyzje i tak dla nich nie mają większego znaczenia. Jeżeli to ma być pasjans to wszyscy gracze na raz powinni ciągnąć karty, by im się nie nudziło. Jeżeli rywalizacja to musi być walka o złoża, a nie że każdy sobie karty ciągnie. To samo przy zakupie sprzętu - brak decyzji.
* Gra nie dała mi możliwości wyboru jak mam się rozwijać. To chyba wynikało z ograniczonych funduszy i kart przy zakupie. Kupowało się to co można było kupić. Tutaj jest też bardzo sztuczny mechanizm, gdzie ktoś kupuje cokolwiek bo nie ma co robić, a pieniędzy nie straci (wrócą do niego).
* Do dopracowania balans jak to stopniowo gra robi się coraz trudniejsza. Wychodziły karty przy zakupie i przy eksploracji złóż z którymi gracze nie mieli szans sobie poradzić/kupić bo byli za słabo rozwinięci.

Śmieciowisko - nie grałem we wcześniejszą wersję i wcześniejszą i jeszcze wcześniejszą. Grałem pierwszy raz :). Nie porównam więc co jest lepiej, a co gorzej. Dodatkowo gra troszkę bardziej skomplikowana, tak więc musiałem się nad nią zastanowić.

* Czysto subiektywnie - temat do zmiany :). Mnie niestety nie pociąga CO2, H2O i takie tam, tak więc widziałbym tutaj jakieś Sci-Fiction, Fantasy (kopalnie, złoża), czy coś innego. Mechanicznie bardzo fajnie, ale nie wiem czy z tym tematem ktoś grę wyda.
* To co powiedziałem na spotkaniu. Wydaje mi się zbyt mocne, że jeżeli ktoś postawi na początku gry domek na samej górze to zostaje on tam do końca gry. Będąc trzecim w kolejności nie miałem już co sortować pod koniec gry. Widziałbym tutaj jakiś mechanizm utrzymywania tych domków. Chcesz być pierwszy to płać.
* To, że przez ostatnie 3 kolejki nie miałem co robić to rozumiem problem balansu i warunków zakończenia gry
* Gra jasno nie narzuca graczom kolejności. Znaczy narzuca, ale jest to nieco sztuczne, co wydaje mi się może mieć głębsze podłoże (ależ filozoficzne ;) ). W pewnym momencie wszyscy robili wszystko. Grzebali w pierwszej kupce, ktoś w drugiej bo już może. Zaraz inwestycje chaotycznie, bo decyzje jednych nie mają wpływu na drugich. To samo przy spalaniu. Ktoś coś tasuje, przekłada, wykłada. Chłopaki jak grali wcześniej to w ogóle robili 10 rzeczy na raz. Chaos. Gibon skomentował to, że lepiej jest jak ktoś wszystkiego pilnuje. Moim zdaniem mechanika w większym stopniu wszystkiego powinna pilnować. Bo z jednej strony gra chyba ma być cięższa, ekonomiczna, gdzie gracze walczą o różne zasoby, a z drugiej strony każdy sobie coś tam robi i trzeba się tych kart na przekładać. W praktyce:
- Śmiecenie OK. Wszyscy to robią na raz. Wybierają i odkładają karty. Spoko.
- Inwestycje. Na domki czekamy, bo może ktoś gdzieś przyblokować, ale mnożniki to mogę sobie kupić jak nikt nie patrzy. Tak samo często ze spalarniami.
- Grzebanie w kartach. Czynność automatyczna, prawie brak decyzji, a muszę czekać aż ktoś pogrzebie, potasuje i odda. Jak jestem ostatni to czekam na 3 graczy. Nie wiem jak to przeskoczyć.
- Spalanie. Kilka razy się pytałem KIEDY mogę przenieść z kosza do spalarni, czy przy grzebaniu mogę wyłożyć, czy przy spalaniu, niektórzy mieli na spalarniach zakryte karty. Brak jasnych zasad, który wynika pewnie z tego, że to nie ma znaczenia. Nie wiem czy to dobrze.
- Kolejność graczy to wyższa szkoła wtajemniczenia ;).
Podsumowując. Rozwiązaniem dla braku jasnych zasad co do kolejności, położenia zasobów itd. nie jest człowiek, który będzie tego pilnował tylko sprawienie by było to WAŻNE. Wtedy sami gracze będą pilnować tego bo niechlujność innych będzie miała wpływ na ich decyzje. Ale tutaj trzeba sięgnąć głębiej do mechaniki.

Dodatkowo. Karty spalarni to troszkę przerost formy. Każdy ma swoje, ale co z tego jak mi wykupią spalarnie (żetony) to nie mogę postawić. Zamiast tego zrobić nieco większe żetony spalarni i mniejsze mnożniki. Wiadomo, że każda spalarnia mieści jedną kartę. Kupuje żeton z planszy, kładę przed sobą i obok żetonu kładę kartę śmiecia. Nie potrzebuję do tego pola. Jak kupuje drugi żeton spalarni to kładę obok pierwszego (rozbudowa). Jak kupuje mnożnik to kładę na żetonie spalarni. Będąc wydawcą pierwsze co bym zrobił to wyrzucił te wielkie karty spalarni w ilości 20 sztuk. Szkoda na to kasy ;).

Gratuluje w ogóle Gibon. Naprawdę fajną grę z tego poukładałeś. Prototypu zazdroszczę Ci niesamowicie. Miodzio. Troszkę bym tylko jeszcze w niej pogrzebał ;).

Jeszcze raz dzięki chłopaki :).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: MichalStajszczak »

Co do Wykopalisk mam jedno podstawowe zastrzeżenie. Jeżeli to ma być gra "archeologiczna", to jawne rozstawianie złoży podczas set-upu jest jak dla mnie nieklimatyczne.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Filippos »

MichalStajszczak pisze:Co do Wykopalisk mam jedno podstawowe zastrzeżenie. Jeżeli to ma być gra "archeologiczna", to jawne rozstawianie złoży podczas set-upu jest jak dla mnie nieklimatyczne.
Michał przeciez wyraźnie mówiłem o podróży w czasie, chyba nie słuchałeś Michale. :wink: Najpierw wcielamy się w budowniczych miasta w starożytności, a potem podróżujemy wehikułem i dokonujemy wykopalisk 1500 lat później.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: MichalStajszczak »

Filippos pisze:Najpierw wcielamy się w budowniczych miasta w starożytności, a potem podróżujemy wehikułem i dokonujemy wykopalisk 1500 lat później.
Mnie taka procedura zakopywania i odkopywania kojarzy się bardziej z piratami czy innmi rabusiami, którzy wracają po jakims czasie aby odnaleźć ukryte łupy. :D
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

konev pisze:Śmieciowisko (…)

* Czysto subiektywnie - temat do zmiany :). Mnie niestety nie pociąga CO2, H2O i takie tam, tak więc widziałbym tutaj jakieś Sci-Fiction, Fantasy (kopalnie, złoża), czy coś innego. Mechanicznie bardzo fajnie, ale nie wiem czy z tym tematem ktoś grę wyda.
* Gra jasno nie narzuca graczom kolejności.
Pierwsze — daj spokój ;) niech gra działa jako śmieciowisko, a tematem może się zająć wydawca. Jak teraz autor zacznie zmieniać temat, to gra nigdy nie trafi do wydawców :)
Drugie — tak, z kolejnością jest coś nie tak. Nie może być takiego bałaganu, także tego, który panuje na początku — niech układa karty graczy wg kolejności na nich wypisanych graczom, jak siedzą i dostają premie i pieniądze wg tego, co napisano na jego karcie. Ale niech gra zawsze idzie w tej samej kolejności.
Potem chyba w trakcie gry robi się bałagan, bo gracze działają m.in. wg. kolejności domków na słupkach — która już nie jest taka sama, jak kolejność i usadowienia przy stole. Nam to już nie przeszkadza, ale ponieważ grałeś pierwszy raz i coś takiego rzuca Ci się w oczy, to znak, że dla początkujących graczy może to być problemem.
konev pisze:Dodatkowo. Karty spalarni to troszkę przerost formy. Każdy ma swoje, ale co z tego jak mi wykupią spalarnie (żetony) to nie mogę postawić. Zamiast tego zrobić nieco większe żetony spalarni i mniejsze mnożniki. Wiadomo, że każda spalarnia mieści jedną kartę. Kupuje żeton z planszy, kładę przed sobą i obok żetonu kładę kartę śmiecia. Nie potrzebuję do tego pola. Jak kupuje drugi żeton spalarni to kładę obok pierwszego (rozbudowa). Jak kupuje mnożnik to kładę na żetonie spalarni. Będąc wydawcą pierwsze co bym zrobił to wyrzucił te wielkie karty spalarni w ilości 20 sztuk. Szkoda na to kasy ;)
No może masz rację… ale myślę, że tym teraz też już nie trzeba się przejmować. Nie wiem, ile jest kart śmieci — może się okazać, że np. ekonomicznie dla wydawcy będzie dołożyć sortownie (nie spalarnie ;) ) jako karty do talii. I dodać tekturowe mnożniczki. Jednak znów — na tym etapie nie jest to już problem Piotrka :) Gra jest czytelna, ma ładny prototyp, dość, żeby zachęcić nabywcę, ostatnie zmiany niech robi wydawca :)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: konev »

Tak. Zostawmy wszystko wydawcom. Nie wierzę stalker, że to piszesz ;).

Uważam, że zmiana tematu może pomóc.

Co do kart sortowni to nie jest do końca kwestia kosztów. Ja po prostu nie lubię jak gra udaje coś czym nie jest. Karty sortowni w postaci kart? Świetny pomysł stalker! :). Dodatkowo można zamiast CAŁEJ planszy zrobić cztery karty z miejscami na domki na każdy stos i plansza jest zbędna. No bo jaką rolę spełnia plansza? 10% jest zajęte przez domki, gdzie jest akcja, a reszta to miejsce na karty, na żetony, na wykresy itp. itd. To tak jakby do Letniska zrobić wielką planszę z miejscami na wagony. Niepotrzebne. To samo tyczy się kart sortowni. Dostaje wielkie karty sortowni to myślę - będzie się działo! A dostaje miejsce na odkładanie kart i żetonów. To już chyba lepiej by się sprawdziły plansze gracze z wydrukowanymi wszystkimi sortowniami. Niektórzy nawet sobie wszystkie sortownie wykładali nawet jak ich nie budowali.

Ale... to tylko moje odczucia. Nikt nie musi tego czytać ;).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

konev pisze:Tak. Zostawmy wszystko wydawcom. Nie wierzę stalker, że to piszesz ;).
Uważam, że zmiana tematu może pomóc.
Ja do tematu nigdy nie miałem zastrzeżeń. Nawet uważam, że jest pouczający. Z rozmów na planszą sporo się dowiedziałem o przetwórstwie śmieci :)

Gier o kopalniach, czy jakichś kolejnych historyjek fantasy itp. jest już na rynku pierdyliard i szczerze mówiąc, nawet już nie zwracam na nie uwagi. CO₂ akurat przyciągnął moją uwagę niebagatelną okładką — bo od strony zasad czy czytelności instrukcji powalił mnie na kolana i szybko mi się odechciało poznawać tę grę. Może gdyby to miało być jakieś fantasy w stronę czegoś jak Osadnicy z Catanu — to może… ale tak naprawdę, wciąż uważam, że to bez znaczenia, ponieważ ilu wydawców, tyle zdań na temat tego, jak gra ma ostatecznie wyglądać.

Widzisz, ja mam takie obawy — oparte na własnych doświadczeniach i ty, co tu i ówdzie wyczytałem — że zmieniając temat Gibon zacznie marnować czas na szukanie świętego Graala. W tej chwili gra całkiem dobrze wygląda i pasuje do tematu. Więc po co kombinować? Dopóki ktoś się grą nie zainteresuje, można mieć ileś tam propozycji na nowy temat i nie wiadomo, który z nich będzie "właściwy". A z tematem, jak z gustem — każdy ma swój. Gdyby to miała być gra Trzewiczka, na pewno sortowano by sprzęt na postapokaliptycznych gruzach Ameryki, walcząc z Molochem. Gdyby to była gra od FFG, krasnale sortowałyby skarby smoków itp. itd. A ze swojego doświadczenia wiem tyle: Bazylikę robiłem jako grę o katedrze. Od zawsze była to gra o katedrze! A teraz idź i poczytaj sobie komentarze na BGG, recenzje na sieci itp. — ze wszystkich dowiesz się, że jest to abstrakt z przyklejonym tematem. Nie ma sensu bić się z tematem w próżni.

Albo trzeba robić pod temat na zamówienie — wtedy przynajmniej nie trzeba go szukać — albo robić bo taki, pod jaki Ci wygodnie, bo i tak przyjdzie potem jakiś "konev" i powie, że trzeba zmienić. Dobrze, jeśli ten "konev" okaże wydawcą i czepia się z zamiarem wyłożenia kasy na wypuszczenie gry na rynek :D

A z drugiej strony, konev, nie bądź taki skromny — każdy głos jest ważny :) chodzi mi tylko o to, żeby nie blokować się na pewnych sprawach. Mieć grę, a ją sprzedać … to wielka różnica.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
krzypi
Posty: 36
Rejestracja: 20 cze 2013, 08:15

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: krzypi »

stalker pisze: Poza grami wymienionymi powyżej grano jeszcze w grę na kartki, która ma problem z końcówką
Towar został w sklepie, ja pod sklepem z plikiem kartek; jak pamiętam te czasy, to sprzedawało się wszystko, a handel (także wymienny) kartkami nie ustawał po zamknięciu sklepu. No i pamiętam, jak dzisiaj, kartki na benzynę. Oczywiscie nie były one realizowane w sklepie, ale można je bylo wymienić na inne... także w sklepie. Może jedna taka kartka w talii w formie dżokera?
Ku pamięci (przestrodze?) tamtych czasów i dlatego, że sprzedaż końcówki reglamentowanych towarów była najbardziej emocjonująca :D
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Filippos »

Ja patrząc od jakiegoś czasu również z perspektywy wydawcy popieram w tej kwestii w pełni Koneva. Mówiąc najprościej - coraz trudniej jest wydać grę i w interesie autora jest zrobić wszystko żeby dostosować ją do wymogów rynkowych, a temat to jeden z nich. Im mniej będzie musiał potencjalny wydawca się nagłowić nad kwestią "co zrobić z tą grą żeby móc ją wydać" tym większe szanse gry na wydanie.

Ja np dostałem ostatnio od autora propozycję gry z komentarzem: "Gra jest na temat X ale wiem że on ma małe szanse więc rekomenduję również Z i Y który będzie pasował do mechaniki." I to od razu zwiększa szanse że gra wejdzie na testy w wydawnictwie bo jako odsiewacz propozycji mogę nie mieć w danym momencie czasu i głowy żeby sam się zastanowić czy i jaki inny temat będzie do gry pasował.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: sipio »

A propo dyskusji tematycznej to CO2 dostało wyróżnienie w ramach nagród Dice Tower za tematykę.
Zawsze gibon może zrobić zapytanie do wydawnictw czy ktoś takim tematem byłby zainteresowany. Dostanie odpowiedzi i będzie wiedział co robić.
Ale jak Filip zawsze powtarzał, trzeba umieć powiedzieć sobie dość i nie szlifować gry w nieskończoność.

Ja nieco spóźniony dziękuje za partię w Ptaki. Czeka je kolejna metamorfoza bo jednak chciałbym by to była gra maks 8+
Coraz bardziej mam ochotę zejść do całkowicie prostej mechaniki z 6+ pytanie tylko
czy dzieciaki w takim wieku będą wykorzystywały walor edukacyjny tej gry. Jak myślicie?
Czy dla nich jeszcze w co grają nie ma znaczenia i równie dobrze mogą to być krasnale?

W środę na pewno będę miał Piwo i Janosika a i pewnie coś mniejszego gdyby na większe rzeczy nie było czasu czy chętnych.
ODPOWIEDZ