Dzięki za dobre słowo, miałem obawy co do jakości, bo było kilka problemów technicznych, więc tym bardziej się cieszę, że się spodobało
Vandal pisze:MINUSY
1. Designerze możesz zrobić słabą grę i ci to wybaczę, ale jeżeli robisz słabą instrukcję do własnej gry należą ci się baty - i to jest przypadek Patcha. Instrukcja poprawiona 2ed nadal jest chaotyczna i w paru miejscach niejasna, do tego w grze pojawiają się wątpliwości (np. kafelek Trade -2 fooda, czy jeżeli wysyłam na trade ludzik właśnie z tego kafelka to czy nadal płacę jego koszt obniżony).
Zgadzam się w przypadku 1 edycji, ale uważam, że do drugiej nie można się przyczepić. Twój przykład można rozwiązać literalnym traktowaniem zasad i nawet jeśli będzie to niezgodne z założeniem autora, to i tak jest to na tyle marginalne, że nie będzie miało wpływu na rozgrywkę. Nie mam przy sobie instrukcji z drugiej edycji, ale nawet używając pierwszej można podjąć decyzję:
"You can move workers from your territory into the starting space(start) of the trade routes using (2/3/4) foods."
Traktując zdanie dokładnie przesunięcie na trade route i zapłata jest w tym samym momencie, a zatem bonus można wykorzystać.
Vandal pisze:2. Cas gry - pierwsza gra to 4h, nawet jeżeli wszyscy będziemy doświadczeni to zjedziemy do 3h, czyli nadal godzina dłużej niż Nations w 4 doświadczone osoby. Powoduje to zmęczenie które czujesz wstając do stołu.
To jest minus, tylko z Twojego punktu widzenia, ja po właśnie takie zmęczenie zasiadam do takich gier i tego od nich oczekuję
Vandal pisze:3. Patrząc na niektórych bohaterów/cudy zastanawiam się czy jest w grze balans. Przy tej mechanice licytacji można skończyć z kafelkiem który nadaje się tylko za zasłonkę, a kto inny może skończyć z Cezarem jednocześnie dającym i siłę i politykę potrzebną do agresji.
Agresja, to nie jest jedyna droga do zwycięstwa. W ostatniej partii całą trzecią erę groziłem współgraczowi zabierając mu po 8 pkt na rundę, a i tak wygrał, bo jego kombo ekonomiczne zdobyło już wcześniej tyle pkt, że w ogóle olał militaria.[/quote]
Vandal pisze:Zastanawia mnie jeszcze kwestia wojen i threatów, które są bardzo potężne i łatwo dostępne - chyba będą wymuszać ciągły wyścig zbrojeń u wszystkich graczy, oraz czy akcje takie jak Aid i punktowanie czarnych kafli są użyteczne (widziałem ich użycie jedynie w ostatniej rundzie przy skoku na dostępne VP.
Wiele akcji widziałem wykorzystywanych rzadko, ale to jest cecha krótkiej kołderki. A co do wyścigu zbrojeń, to jest bardzo istotny w grze dwuosobowej, trochę mniej na 3 graczy, i istotny, ale nie niezbędny w kompletnym składzie osobowym. Na pewno nie trzeba być militarnym potentatem żeby wygrać grę, o czym przekonałem się osobiście.